nordbrau = northern brewer?

Såg på plantaffären "plantagen" i Västerås häromdagen att dom sålde humleplantor vid namn "nordbrau". Kan detta vara detsamma som northern brewer, och därmed en humlesort lämpad för ölbryggning? Skulle vara kul isåfall

Sv: nordbrau = northern brewer?

Ja det är samma humlesort

Sv: nordbrau = northern brewer?

Härligt! Köpte en planta nu, fanns på blomsterhandeln hemma i Luleå också. Synd att det är en högalfasort, men northern brewer ska väl duga till smak och arom också har jag för mig? Tänker att det kan vara olämpligt att köra hemodlat som bitterhumle, då man inte vet exakt alfasyrahalt

Sv: nordbrau = northern brewer?

Jävlar i helvete vad humle växer fort!

Sv: nordbrau = northern brewer?

Köpte du en planta?

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att humle har han och hon plantor. De
behövs en av varje för att få fram kottarna i slutet av sommaren. Eller om det var så
att man inte kunde veta om det var en han eller hon planta förrän slutet av säsången
och om det var en hanplanta får du inga kottar:(

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Sv: nordbrau = northern brewer?

James skrev:

Köpte du en planta?

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att humle har han och hon plantor. De
behövs en av varje för att få fram kottarna i slutet av sommaren. Eller om det var så
att man inte kunde veta om det var en han eller hon planta förrän slutet av säsången
och om det var en hanplanta får du inga kottar:(

//James

nix du ska endast ha honplantor (det är cloner så hanplantor är oönskade)

om det finns hanplantor i närheten så blir smaken på kottarna kass (bäsk inte bitter)

jag har för mig att det var olagligt att ha hanplantor förr i tiden

hanplantorna har aldrig kottar så ta bort dom hanar ni hittar (även prydnadshumlehanar)

Sv: nordbrau = northern brewer?

Jajamän, köpte en honplanta. Har växt från kanske 30cm till 130 cm på de tio dagar jag haft den. Känner att jag nästan måste testa brygga en öl enbart på min hemodlade humle senare. Lutar mot en IPA

8 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-05-15 09:59:47)

Sv: nordbrau = northern brewer?

tjena, vill inte göra dej orolig eller så smile, men de här små liven blommar utifrån ljuscykel, nåt i stil med 50/50 ljus/möker, kan vara så blomningen inte funkar riktigt så långt uppe i norr som Umeå, och när sen hösten kommer blir det för kallt för att avsluta den ordentligt, ingen kåda på blommorna vill säga..
Men jag kan ha fel, om inte annat är de ju riktigt snygga att se på!

Luleå skulle det ju vara, sorry!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: nordbrau = northern brewer?

Flasktömmaren skrev:

tjena, vill inte göra dej orolig eller så smile, men de här små liven blommar utifrån ljuscykel, nåt i stil med 50/50 ljus/möker, kan vara så blomningen inte funkar riktigt så långt uppe i norr som Umeå, och när sen hösten kommer blir det för kallt för att avsluta den ordentligt, ingen kåda på blommorna vill säga..
Men jag kan ha fel, om inte annat är de ju riktigt snygga att se på!

skit i klimatet och ljuscykler
mitt körsbärsträd blommar för fullt redan nu i julita (12mil under s-holm)
ur led är tiden

Sv: nordbrau = northern brewer?

Northern Brewer betyder väl nordlig bryggare så det ska väl gå bra i Luleå. eller...

Sv: nordbrau = northern brewer?

Det är ganska långt mellan Julita och Luleå wink
Tyvärr är det nog så att humleodling inte lämpar sig på nordliga breddgrader.
Framförallt kvalitén på arom och smak blir inte riktigt bra.
Men det kostar inte så mycket att prova.

Sv: nordbrau = northern brewer?

Jag har hört tvärtom, att Luleås klimat skulle lämpa sig bra för humle eftersom de har många soltimmar. Men det är bara rykten. Skulle vara trevligt om de som har provat kunde rapportera här sedan.

Sv: nordbrau = northern brewer?

Har för mig att jag läst att humlen sötter blommor (kottar) när dagarna blir kortare.
Eftersom dagarna är långa långt in på hösten så börjar kottningen sent i sverige.
Då har det reda börjat bli kallt viket inte är bra för kottarna.

/Kjell

Sv: nordbrau = northern brewer?

Ja det är helt korrekt som Kjell o Co skriver. Ju längre norrut man bor ju sämre är  förutsättningarna att få bra kvalitet på skörden. Northern Brewer odlas en del i England vilket är norr i förhållande till de tyska och tjeckiska "riktiga" humledistrikten. Luleå är typ nordpolen i detta sammanhang, men prova kan ju inte annat än inte funka! wink