Små satser
Jag tänkte göra en liten sats öl, 8-10 liter. Mina jäshinkar är ju på 30 liter, så frågan är ju om man kan/bör jäsa i en sån, om den bara är fylld till 1/3, eller spelar storleken ingen roll? (i det här fallet).
Jonas
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Små satser
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag tänkte göra en liten sats öl, 8-10 liter. Mina jäshinkar är ju på 30 liter, så frågan är ju om man kan/bör jäsa i en sån, om den bara är fylld till 1/3, eller spelar storleken ingen roll? (i det här fallet).
Jonas
För primärjäsningen kanske det inte har så stor betydelse, men under sekundärjäsningen tror jag att det är viktigt att inte exponera ölet för syre. Går det att fylla ett tomrum på 20 l med koldioxid? Jag är inte säker på det.
R.A.
Jag har inte gjort några jämförande tester själv men att det kanske har en viss betydelse skulle inte jag utesluta iaf. Det tar ju trots allt en viss tid innan allt syre trängs ut helt av koldioxiden (många timmar). I början är ju syret inte dåligt, så det är kanske inte självskrivet att det blir sämre, men som sagt, ju längre tid det tar innan allt syre är undanträngt så... vem vet?
Men du kan ju prova? Någon större fara skulle jag inte gissao att det är, även om jag generellt skulle föredra en mindre volym. Rapportera gärna resultatet om du testar om du känner någon skillnad.
Det bör gåt att fylla med co2 också som RA säger, förutsatt att man har rena slangar etc. Jag använder en sk carbonator cap och ofta kommer den någon droppe öl bakvägen genom bentilen och mina grejor är definitivt inte helt sterila. Men jag kolsyrar oftast några timmar eller någon dag innan jag dricker och på den korta tiden hinner inget hända ändå.
/Fredrik
Du skulle ju kunna pröva att strunta i omtappningen och primär- och sekundärjäsa i samma kärl. Om man helt undviker att öppna jäskärlet innan det är dags för tappning på flaskor borde den koldioxid som bildas i början av processen räcka för att hålla undan syret.
Men jag har ju ingen praktisk erfarenhet av detta. Bara kunskapen att det är ganska stora volymer koldioxid som bildas, betydligt mer än de dryga 20 liter som behövs för att skapa ett koldioxidlock som skyddar ölet.
Ja, jag funderade just på det, låta det jäsa ut i stora kärlet, och sedan tappa det på flaskor, och sockra lite direkt i flaskorna. Det blir ju inte så många, så det borde jag ha tålamod till...
Jonas
Jag brygger numera oftast mindre än 10 liter eftersom jag dels vill brygga ofta och prova olika typer av öl och dels därför att jag helt enkelt inte klarar av att konsumera större satser själv. De flesta av mina bekanta vet knappt vad en ale är...tyvärr! När jag "predikar" för mina arbetskamrater, vänner och familj om det hembryggda ölets förträfflighet möts jag oftast av en tom blick och någon vag kommentar om att "det är säkert gott" eller "nä, fy f**".
I vilket fall som helst, så använder jag ofta vanliga 10-liters spann med lock, som kan köpas i de flesta affärer, till primärjäsning samt 10-liters "vattendunkar" till sekundärjäsning. Det är säkert inte de bästa alternativen men det funkar för mig.
Åk till nån restaurang/vägkrog och fråga ifall du kan få små hinkar som dom har haft majonnäs, sylt eller annat i. Dom brukar ha tätslutande lock. Väl rengjorda sådana med ett borrat hål i locket för jäsröret brukar funka alldeles utmärkt för små batcher/jästkulturer.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Små satser