OG/IBU mätning när?

Lite osäker när jag skall räkna ut IBU. (Har improviserat hittills men nu vill jag veta).
Om jag vill ha ett visst IBU på min 20-liters-sats, så har jag ju lägre sockerhalt när jag startar kokningen med 23-24 liter vört. Vilken "gravity" använder jag för att räkna ut IBU? Fattar någon vad jag svamlar om? $)

Sv: OG/IBU mätning när?

Använd beersmith eller promash

3 Senast ändrad av svensson.lu (2009-05-08 14:10:44)

Det där med exakta IBU är bara att glömma det blir bara ungefärligt ändå. Så ta det OG du har när du börjar koka.

Kolla in Tinseth för en enkel tabell:
http://www.realbeer.com/hops/FAQ.html

Garetz tar upp det där med koncentration som du efterfrågade, men jag tycker att beräkningarna blir så pass oexakta ändå att man lika väl kan skippa det om man nu inte använder beersmith eller liknande beräkningsprogram.

håller med ovanstående, det teoretiska BU har mindre betydelse, ex. 35 BU i ett öl med FG 15 upplevs betydligt tamare än 35 BU med FG 10...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Ja, OK det kanske inte är så noga då utan att jag använder det OG som råder vid starten av koket. Tack för hjälpen...