Mjukglödgade förkromade kopparrör för kylning?

Hej,

Jag är nybörjare och håller på att planera för att bygga de olika delarna för att börja med maltbryggning. Jag tänkte använda den klassiska lösningen med kopparspiral för vörtkylning. Men jag undrar hur det är med förkromade rör. kan man använda det?

några ideer?

alla ideer välkomna smile

Sv: Mjukglödgade förkromade kopparrör för kylning?

glömde skicka med en länk

www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251142&_path=251882;251170;251530;251331;251142

3 Senast ändrad av thobbe (2009-05-01 20:17:40)

Hej och välkommen till forumet!
Jag köpte 5 m bromsrör på biltema till min kylare. Tror inte att klas i sjön har så billiga rör.

Ja, jag tog mest med den länken som ett exempel. Det jag är orolig för var kromet och dess inverkan på ölet. är det bättre/sämre än en av rent koppar?

Jag har också sökt på motsvarande fråga men inte hittat något definitivt svar. Kan dock meddela att jag själv använt förkromat kopparrör från Biltema i ett lakkärl i över 20 brygder utan några som helst synliga tecken på reaktioner med vörten. Kromningen är fortfarande lika blank som då röret var nytt.

Jag tycker rören verkar bra men då jag inte sett eller hört någon annan nämna förkromade rör på något forum så blev jag misstänksam. Hittade ingenting på "how  to brew" heller. Ska fortsätta leta info idag..

krom är väl för övrigt en komponent i rostfritt stål om jag inte har fel?

Många av mina komponenter (kylning och lakkärl), ventiler kopplingar, ser ut att bli förkromad koppar eller förkromad mässing om jag inte hittar något som talar direkt emot det.

7 Senast ändrad av INFORMATION (2009-05-03 01:59:55)

Obs! För klarhetens skull: sexvärd kromoxid är en välkänd karcinogen! Huruvida det löses i vört, följer med i ölet och upptas i kroppen är en annan sak. Jag rekommenderar alltså inte användningen av dessa kopparrör, utan rapporterar endast min egen erfarenhet.

Johannes

Förkromade rör är såvitt jag vet kopparrör som är förkromade på utsidan.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

9 Senast ändrad av INFORMATION (2009-05-03 20:24:03)

Ja, men om man använder dem till en kylspiral eller som i mitt fall i lakkärlet så är det just utsidan som kommer i kontakt med vörten.

Johannes

Använd plastisolerade mjuka kopparrör i stället och ta bort plastisoleringen.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

jag funderar nu på att låta vörten passera igenom spiralen istället och använda vasken (som står bra till vid spisen) som värmesänka. Om jag fyller vasken med kallt vatten och sedan har lagom tillflöde när det är dags att kyla så borde det vara bättre kylning. om det sedan är som tio pepe säger att de bara är förkromade på utsidan så är det bra. Jag kan bara se en bit in i röret, men det ser förkromat ut så långt iaf..

Jaja, nu har jag nästan alla grejerna så nu är det bara att bygga på big_smile.

tänkte bygga mitt filter till lakkärlet av en finmaskig sil från clasohlson, en plåtbit i rostfritt samt lite rördelar. Nu behöver jag tips på var jag kan skaffa livsmedelgodkänt packningmaterial. behöver en ganska rejäl bit för att kunna klippa ut det som jag vill.

för att löda grejerna tänkte jag använda ett tenn/silver lod (mjuklödning). Det ska tydligen funka för koppar/rostfritt/mässing. Problemet är att jag inte kan hitta rätt flussmedel för stål.

några tips?

Min gissning är att kyleffekten inte blir bra om du bara har spiralen i vasken, även om vattnet däri strömmar. Om du nädvändigtvis ska köra vörten genom spiralen är det kanske en idea att bygga en motströmskylare av "garden hose" typen:

http://www.thegatesofdawn.ca/wordpress/ … t_chiller/

Johannes

Jag tror du har rätt. Det blir nog en liknande motströmskylare istället smile

Annars menar du att det är bättre att kyla vörten genom att sänka ner spiralen direkt i kastrullen?

Motströmskylare är ju effektivare. Fördelen med kylspiral är väl enkelheten, samt att kalldruv samlas på botten och därmed kan undvikas att få med i jäskärlet.

jag funderade också på det, men jag tänkte göra en extra dekantering innan jag häller vörten på jäskärlet. Men det kanske inte är värt mödan att bygga en motströmsvärmeväxlare för att tjäna lite tid på nerkylningen.

någon annan som har rekommendationer/kommentarer?

Ta inte illa upp men jag förstår inte varför man som självutnämnd "nybörjare" måste göra saker och ting svårare för sig själv än man absolut måste när det redan finns enkla etablerade metoder att tillgå... roll
En vanlig hederlig kopparspiral är enkel att tillverka, använda och underhålla. Ett 5-8 meters 3/8" bromsrör från Biltema eller en rulle 10 mm prisolrör som du skalar fungerar alldeles utmärkt att börja med. Du kyler på 20-30 minuter och ännu snabbare om du försiktigt rör runt vörten under kylningen. Om du senare vill komplicera ditt liv som bryggare ytterligare kan du ju alltid bygga en motströmskylare, använda dig av en plattvärmeväxlare eller bygga vidare på din kopparspiral med följande tillägg: http://www.mrmalty.com/chiller.php vilket resulterar i en kyltid på bara ett par minuter!

Visst är det kul att klura på, tillverka och meka med sin bryggutrustning men som "nybörjare" har man ju så mycket annat att hålla reda på och lära sig. KISS-metoden (Keep It Simple Stupid) rekommenderas varmt i början. wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Klart att det ska börjas i liten skala smile
Orsaken till att jag började tänka på motströmsväxlare var ju för att de kopparrören jag har är förkromade (möjligtvis inte på insidan).

Men visst är det sant att jag är grymt sugen på att sätta igång med min bryggning. Men för det vill jag ju inte slarva med utrustningen för mycket. Förväntar mig inte att det ska bli perfekt men iaf användbart ett tag framöver.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms … msror-316/

Har funderat på att använda dessa för att bygga en kopparspiral, men blir lite orolig att just bromsrör är billigare än kopparrör som används till t.ex. vattenrör. Finns det någon risk med att använda dessa rör till att kyla sin vört?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Bromsrören är knappt 5 mm i diameter, så jag vet inte om de är särskilt billiga egentligen. Den vanligaste dimensionen är ju 10 mm.

Bromsrör kanske har tjockare vägg än vad vattenrör har? Det är i så fall bara till nackdel. Hittills har 0,8 mm varit allenarådande, men av någon obegriplig anledning har tillverkarna börjat med en hel millimeter (10x1). Europastandarden räknar upp 10x0,5 10x0,6 och 10x0,8 men det är lögn att få tag i de två tunnaste sorterna. De finns bara på papper. Prisolrören är lätta att komma över (läs: Clas Ohlson) men det går att köpa rör utan plast också. Kolla på http://www.dinvvsbutik.se till exempel.

Det förefaller osannolikt att kopparråvaran i vattenrör och bromsrör skulle vara olika, men det är ju bara vad jag tror.

Vet inte mycket om halten av farliga ämnen i just dom rören, men jag kan rekommendera att om du ska köpa rör på biltema istället tar (större diameter)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Slang … -i-koppar/

Har ett sånt själv, och stillade min liknande noja lite genom att lyssna på ett avsnitt av Brew Strong (finns på iTunes) där som jag förstod det i princip sa att man inte behöver oroa sig så mycket för metall eftersom jäst är väldigt bra på att ta upp eventuella metaller.

Eftersom du enligt din blogg läser fotonik (dvs du är mycket i mc2?) kanske du kan fråga/muta med hembryggt lämplig doktorand eller professor för att få kolla på röret i ett svepelektronmikroskop. Jag vet att jag under någon labb där för längesedan använde ett SEM som visade koncentrationer av olika metaller direkt på skärmen när man tittade. Gör du det är jag väldigt intresserad av att få veta resultatet.

Jag står och väger lite i mitt val av kopparrör till kylspiralen som skall byggas och undrar lite vad folk skulle köra på. De 2 rör jag kollat på är innan nämnda rör från Clas Ohlson och bromsröret från Biltema. Övriga komponenter har jag koll på vad jag vill ha. smile

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =146375342
samt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Slang … -i-koppar/

Gällande diametern på 8mm på bromsröret undrar jag om flödet kan bli för lågt eller om det kommer vara godtyckligt? Clas O-röret har ju plastskal med, är det ett fruktansvärt meck att få bort denna?

Utfällningar från metallen i den i början varma vörten är inget att oroa sig över förresten?

Förslag/tips mellan de två mottages gärna!

Jag kör på bromsröret, det var billigt och väldigt lätt att böja till rätt form. Har inte funderat så mycket på flödet, jag kyler 25 liter till rumstemp på ungefär en halvtimma, vilket väl inte är jättebra, men det duger för mig.

Think globally. Drink locally.

Jag kör Clas Ohlsson och är nöjd med det. Jag var lite skeptisk till att köra på någon som inte är tänkt att användas till livsmedel/dricksvatten och dessutom var CO klart närmare rent geografiskt.

Vad gäller plastisoleringen har jag gjort det två gånger. Första gången var ett helvete när jag skar rakt ner i plasten, som en kirurg gör med skalpell. Sedan sprang jag på den bästa idén om hur man gör - skala helt enkelt av plasten med en morakniv på samma sätt som du täljer i trä, men saktare. Då tar det några minuter att skära av 5 meter.

gedman skrev:

skala helt enkelt av plasten med en morakniv på samma sätt som du täljer i trä, men saktare. Då tar det några minuter att skära av 5 meter.

Får man bort ALL plast på dessa rör? Vet inte hur plasten sitter på kopparröret, är ju inte så roligt om man får plastrester eller lim kvar på röret när man ska använda den i kokande vört.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

100%.