Skrotmalt
Hejsan,
bakgrunden till mitt spörsmål är följande historia. Jag köpte i början av året en 25 kg:s säck krossad ospecificerad pilsnermalt från en leverantör i Sverige som tillhandahåller hembryggningsartiklar via postorder (inte Humlegården). Den 22.3 bryggde jag 20 l wit på 2 kg pilsnermaltskrot och 2 kg omältat speltvete. Det senare krossade jag själv (fint), kokade till en gröt, och tillsatte i mäsken. Hela bryggningen blev ett debacle, mäsken var märkligt grådaskig och jag fick ut en stamvört som höll ca. 1035 Ö. Jag fick stärka med socker för att få till ett hyfsat OG. Har dessutom aldrig bryggt ett så ljust öl, det såg ut som diskvatten ungefär. Jag har bryggt denna öl flera gånger tidigare med belgisk pilsnermalt (Brewferm) som jag krossat själv och alltid fått ett OG på 1045-1050 Ö.
Nåväl, jag tänkte att jag kanske inte hade förklistrat vetet tillräckligt eller möjligtvis klantat mig vid mäskningen och höjt temperaturen för mycket när jag tillsatte den kokande vetegröten. I onsdags bryggde jag så med gott mod en ny wit enligt samma recept, och denna gång skulle det definitivt lyckas. Jag krossade vetet till molekyler och kokade i en timme (det blev som välling och brände i botten och jäklades), proteinrastade pilsnermalten vid 50 C i 20 min, tillsatte vetet och höll 67 C genom hela mäskningen, utmäskade vid 72 C, lakade ur med extra mycket vatten och kokade i 90 min. Allt flöt fint och efter kylning mätte jag OG med spänning. 1033 (20 l)! Jag höll på att flyga i taket. Färgen var dock något bättre denna gång, mera Hoegaardenlik (säkert p.g.a. den längre koktiden).
Min gissning efter dessa två misslyckade brygder är att det är något tokigt med malten, kan den månne ha för lågt enzyminnehåll för att orka konvertera 50% omältat vete? För att testa denna hypotes gjorde jag i dag parallella mikromäsker i två skilda E-kolvar. Varje mäsk innehöll lika stora delar pilsnermalt och vetemjöl (75g + 75g) och en halv liter vatten. I ett vattenbad höll jag 65 C i ca. en timme. I den ena e-kolven hade jag självkrossad belgisk pilsnermalt, i den andra den suspekta färdigkrossade malten. När jag mätte OG på den slutliga vörten var skillnaden 5 punkter till den belgiska maltens fördel, vilket jag tolkar som en bekräftelse av hypotesen.
Jag skall skicka en förfrågning till leverantören angående malten, men jag undrar först vad som orsakar detta och om min hypotes är korrekt: dvs. kan det vara så att enzyminnehållet är så lågt att jag inte kan använda malten till wit? Skall tilläggas att jag har även bryggt en öl med samma malt tillsammans med vetemalt, och då blev OG som förväntat. Hjälper det att krossa malten en gång till? Kan man tillsätta amylas till mäsken som hjälp på traven och var får man i så fall tag på sådant (eller skall man spotta i mäsken)?
Tack för svar!
Johannes