Hallonöl

Tänkte brygga en hallon-veteöl nu till sommaren.  Jag vet att Thomas Fransson brygde nåt sånt förut. Vet inte hur den blev?

Jag har spånat lite på följande tillvägagångsett.

Till 20 liter
Pilsnermalt 2kg
Omältat vete 2kg
Hallon 2,5 kg

Tänkte humla svagt så att hallonen kommer fram. Kanske bara bitterhumle i form av typ Tettnanger  eller nåt sånt.

Tacksam för synpukter.

/Thobbe

Sv: Hallonöl

Har inte med saken att göra, men jag gjorde en Hallonporter och trodde i min enfald att den skulle bli söt av hallonen. Jästen käkade upp all fruktos (bärtos kanske?) och lämnade det sura i hallonen ifred.

Nu efter 6 månader så är den faktiskt riktigt god, jättetydlig hallonsmak men inte så som jag förväntade mig.

Vad hade du för mäsktemp på den ölen? Tänkte att man kanske kan mäska vid typ 68-69 grader och att man då får tillräckligt med restsötma. Ska bli väldigt intressant att brygga denna öl.

4 Senast ändrad av Lundholm (2009-04-29 19:24:03)

Enstegs, 69C ser jag i mina anteckningar :-)

Men det tog ett bra tag på fat innan jag tyckte den började blir bra. Det var ingen balans i den. Så jag hade nästan tänkt hälla ut den eftersom man har ju inte fat i överflöd men smakade på den och blev paff. Men nu var det ju en porter som trivs långa stunder i en hörna....

Kanske bara gör en liten 5 litare iaf. Känns ju sådär om det skulle bli kattskit av det, men ingen kommer ihåg en fegis smile

Jo, men tänk om den blir bra? :-) Vad retligt att bara ha gjort en skvätt då. Det är ju lika mycket jobb med en halv sats...

Så sant så sant. Det blir nog en 20 litare iaf. Ska brygga nästa helg, hallonölen och en IPA.

Jofan jag är väldigt nöjd med min hallonvete.
Tror jag också använde ca 2,5kg hallon. Frysta körde jag med.
Vilket verkar vara the way to go iom att frysningen bryter ner cellväggarna och gör att de gutta
lättare kommer ut i ölet.

Kan man så går det såklart bra att frysa in sina färska hallon också.
Hallonen blir dock inte "steriliserade" av frysning.

Då jag bryggde min öl så fick jag höra ngt roligt ang. Euroshoppers bär.
De odlades/odlas i polen och vattnades med avloppsvatten.
Min bättre hälft är i biologibranchen och berättade om ett 50 års kalas eller om de va ngt bröllop här i sverige
där alla gästerna blivit magsjuka pga. dessa avloppsbär wink

Så hittar man ekologiska hallon eller kan plocka själv så kan de ju vara värt besväret/pengarna wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-05-01 19:07:33)

Jag tror att jag avvek en del från receptet, men såhär va grundtanken till den jag gjorde.

Ingredients Amount Item Type % or IBU
3.50 kg Pale Malt (Weyermann) (6.5 EBC) Grain 61.8 %
1.99 kg Wheat, Flaked (3.2 EBC) Grain 35.1 %
5.00 gm Magnum [14.00%] (60 min) Hops 7.6 IBU
2500.00 gm Hallon (Boil 5.0 min) Misc 
0.18 kg Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC) Sugar 3.2 %

Beer Profile Estimated Original Gravity: 1.071 SG (1.042-1.055 SG) Measured Original Gravity: 1.050 SG
Estimated Final Gravity: 1.018 SG (1.008-1.012 SG) Measured Final Gravity: 1.012 SG
Estimated Color: 10.7 EBC (3.9-7.9 EBC) Color [Color]
Bitterness: 7.6 IBU (15.0-22.0 IBU) Alpha Acid Units: 0.5 AAU
Estimated Alcohol by Volume: 6.9 % (4.2-5.5 %) Actual Alcohol by Volume: 5.0 %
Actual Calories: 468 cal/l

www.bryggradio.com

Låter ju positivt att du blev nöjd med din öl.
Jag kommer också att köra frysta hallon. Jag är kock så jag köper en påse från jobbet. (hoppas vi inte har Polenbär) smile

Vad använde du för jäst till din öl?

Trevligt med en kollega smile

Jag jäste upp hoegaarden har jag för mig.

www.bryggradio.com

Imorgon blir det brygga av. Jag kommer att köra lite åt ditt recept eftersom det är beprövat smile Jag komer att använda Safbrew S-33  som jäst.
Kommer även att brygga en IPA, så det blir en riktig bryggdag smile

Nu står ölen på jäsning. Jag körde 3,5 kg pale ale malt, 2 kg vetekross som kokades till gröt i 15 minuter, 2,5 kg hallon.  5 g Magnum. Jag skippade sockret. Fick ett OG på 1052. Den smakade riktigt mycket hallon och fick en riktigt sjysst röd färg. Hoppas att hallonsmaken håller i sig. Ska bli riktigt spännande att se hur den blir.

Härligt!
Hoppas den blir kalas!

www.bryggradio.com

Silade du bort hallonen efter koket, eller ligger dom med i jäsningen?

Ursäkta för ett sent svar. Jag silade bort hallonen tillsammans med humlen.
Nu har jag smakat på ölen och jag är riktigt nöjd. Färgen har avtagit väldigt mycket men skummet har iaf en rosa nyans. Den var ganska syrlig men riktigt god. Jag jämförde den med Hoegaarden Rosée och jag tyckte min var godare. Hoegaarden va så sötsliskig tyckte jag.  Tänkte ta me denna på ölets dag i Lövsta i Augusti.

18 Senast ändrad av krunchie (2009-06-23 16:21:20)

Min hallonöl (inte recept från denna tråd obs) ligger på flaska nu sen ungefär 1-2 veckor. Gjorde en sats på ca 10 liter och hade 1,5kg hallon - blev mycket hallonsmak och inte mycket ölsmak, men ändå god smile Blev väldigt röd.
Jästen smaskar i sig varenda liten gnutta av hallonsötman, så den blir bra torr och lite syrlig. Vill man ha en sötare öl får man nog hiva i en hel del ojäsbart socker. Jag hade i 100g maltodextrin (om jag kommer ihåg rätt) under sekundärjäsningen bara för att få upp kroppen liiite, men det var alldeles för lite märkte jag sedan. Men men, jag är nöjd ändå!

Jag gillade faktiskt Hoegartens hallonöl så pass mycket att jag tänkte göra något liknande själv.
Jag har inget maltdextrin hemma utan tänkte också försöka mäska i 68 grader för att få fram en del restsötma. Istället för odla upp Hoegartenjäst med tillhörande humle tänkte jag återanvända en abbey ale 1214 och fuggle som humle. Vad tror ni om det?

20 Senast ändrad av cabrón (2009-06-25 13:02:23)

Många frågor om hallonöl:

1. Ska man tillsätta hallonen vid koket eller vid sekundärjäsningen? Har läst i brewmasters bible att bådadera går men att vid sekundärjäsningen riskerar man infektion.

2. Ska frysta bär användas? Ska de tinas och hackas eller ska de hällas i frysta och hela?
I brewmaster's bible står följande vilket jag inte riktigt kommer underfund med:
"Fresh och fresh-frozen whole fruits intended for brewing should never be boiled since pectins in the fruit, which are
responsible for turning boiled fruit juice into fruit jelly, will produce a gelatonous haze in your beer".
För att undvika snor, måste man veta vad de syftar med fresh-frozen berries i det här fallet.

Det vore mycket trevligt om någon med erfarenhet av bäröl ville svara på frågorna ovanför. Men alla har kanske åkt ut till sina sommarstugor?

Jag har en fråga till. Efter att ha kommit hem från min sommarstuga tappade jag om min hallonöl till sekundären och fick därmed ett
första smakprov. Jag hade hoppats på att restsötman skulle fixa sötman men nu var den inte tillräckligt söt. Vad har jag för alternativ
innan buteljering för att få den sötare? Kan man lägga till sötningsmedel? Maltdextrin? Och isåfall hur mycket?

22 Senast ändrad av Kenneth (2009-06-30 14:28:59)

Om du inte tillsätter bären i vörtkoket utan i sekundären så ska du koka bären innan i lite vatten.
Okontrollerad vildjäsning är inte kul.

Du kan använda frysta eller färska bär, det spelar ingen roll.
För att undvika gelatinisering så koka bären/frukten bara en kort stund.

Sockret i bären jäser ut helt så det bli inte någon restsötma från bären.
Sötningsmedel, till exempel laktos eller någon annan form av articiellt sötningsmedel kan fungera.
Om du vill söta med vanligt socker så måste du döda all jäst genom till exempel pastörisering, alternativt sterilfiltrering, eller jäststopp som man har i vin.

Jag tycker dock att det blir en underlig sötma med konstgjorda sötningsmedel , till exempel Hoegaarden Rosé som tydligt smakar "underlig sötma".

23 Senast ändrad av thobbe (2009-06-30 12:34:43)

Jag körde med frysta hela hallon som fick tina över natten. Tillsattes i slutet av koket. Tempen sjönk så att det slutade koka. När det kokat upp igen (typ 2 min) fick de ligga i 5 minuter innan jag stängde av.

Ok. Tack för svar.

Om jag gör ett sockerlag som jag kokar upp, hur mycket socker rekommenderas till 7 liter för att få en lagom söt hallonöl?

25 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-07-01 22:24:59)

cabrón skrev:

Ok. Tack för svar.

Om jag gör ett sockerlag som jag kokar upp, hur mycket socker rekommenderas till 7 liter för att få en lagom söt hallonöl?

Det får du prova dig fram till.
Alla öl, hallon och smaklökar är ju olika så det finns nog inga riktigt bra schablonsvar på en sådan fråga.

Du får köra den gamla beprövade metoden att i liten skala tillsätta sockerlag, ojäst vört eller annat sött
till en mindre mängd öl och smaka dig fram till önskad sötma och sedan skala upp mängderna så
att det passar mängden öl du har som ska sötas.

för enkelhetens skull kan de ju vara bra att börja med 1:10 så de blir enkelt att räkna;)

www.bryggradio.com