Extraktbryggning Irish Ale/Stout

Jag har bryggt ett par av coopers ölsatser och tänkte ta det lilla steget till att köpa ohumlat maltextrakt och humle och flytande jäst från PGW (antagligen, eller humle.se) fr att göra irländsk stout eller möjligtvis ale. Frågan är bara hur jag ska göra. Är det så enkelt som att köpa 1,8 kilo flytande maltextrakt, 2 kg mörk spraymalt, nån irländsk humle (vilken nu det blir) och jäst till irländsk ale? Instruktioner på hur man ska koka och humla och sånt har jag redan läst massor så det är bara själva receptet jag är intresserad av samt hur länge jag ska koka olika humlesorter i det här fallet. Är tacksam för tips.

Sv: Extraktbryggning Irish Ale/Stout

Köp ca 3 kg spraymalt, 500g rostat korn (steeping/stöpning) till 25 Liter.
I en vanlig torr irlänsk stout så finns ingen humlesmak eller humlearom (då spelar det inte så stor roll vilket humle du använder). Men det förekommer humlesmak/arom i diverse andra stouts och det handlar egentligen om en smaksak.
Beskan bör ligga runt 30-45 IBU och humle att rekommendera är Northern Brewer (10,5% 2008).

Northern Brewer 10,5% är nog runt 8,5%-9% i dag.

40g Northern Brewer 60min
15g Northern Brewer 20 min (Under förutsättningen att du vill ha lite humlesmak)

IBU - 42,6

Spraymalten ger en alkoholhalt på 4,2% (Volym 25 Liter) vilket är alldeles lagom.

Gilgrim. Hur kom du fram till IBU 42,6?

Enligt Ölbryggning här på Humle så borde bara 40g för beskan ge :

A) (pellets 8,5%)    40000 mg * 0,4 (utbyte) * 8,5% (alpha) / 25 (vol) = 54,4
B) (kottar 8,5%)   40000 mg * 0,3 (utbyte) * 8,5% (alpha) / 25 (vol) = 40,8

Sen lägger vi till 15g i 20 minuter:

C) (pellets 8,5%)  15000 mg * 0,4 (utbyte) * 8,5% (alpha) * 0,667 (tidfaktor f. pellets)/ 25 vol  = 13,6

D) (kottar 8,5%)   15000 mg * 0,3 (utbyte) * 8,5% (alpha) * 0,333 (tidfaktor f. kottar)  / 25 (vol) = 5,1

Summan blir då för pellets (8,5% lågt räknat) ca 54,4 + 13,6 = 68
Summan blir då för kottar (8,5% lågt räknat) ca 40,8 + 5,1 = 45,9

Men du har väl kört beersmith som alla andra:) Men min erfarenhet av
Northern Brewer säger mig att 40 g i en timme är väldigt mycket.

Jag skulle välja lite mindre Northern Brewer och då endast pellets.

30g 40 minuter (ca 30000 * 8,5 % alpha * 0,4 /25 ) ger cirka 41 BU
10 g 10 min (om jag ville ha smakhumle) Ger cirka 4,5 BU

46 BU är beskt så det räcker och blir över.

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Nej jag använde precis som du funderat ut, Beersmith,
Kom ihåg att sockerhalten/densiteten i vörten spelar roll för IBU:n men jag är ingen bryggarräv på detta.

När jag själv räknade på detta tyckte jag att 50g utav ett humle med så pass hög alphasyra är för mycket, och nu i efterhand kom jag på att det rostade kornet bidrar också till lite beska utav en mer kärv karaktär.

Jag får ursäkta ifall jag skapade förvirring!

Jag läste i receptet till vänster i ölbryggning där det var nån som heter Bishop Benny's Best Bitter som jag ska försöka göra på ett ungefär. Jag kör det irländska nästa sväng, men jag har beställt en irländsk jäst i alla fall. Jag kör med pilgrim 10,8 % eller vad den är på som dom har på pgw. Sen vanlig kent goldings till smak och aromhumling. Antar att det bör bli inom rimliga gränser med beskan. Jag vet inte riktigt hur man räknar på sånt.