Andra försöket på en improviserad öl (lång post igen)
Det här är en uppföljare på förra posten som finns här
Lärdomarna jag fick sist var ju att späda mera under koket samt köpa in en saftsil för att lättare skilja ut vörten ifrån humlen och att ha hydrometer på lager då dem lätt går sönder.
En ny tripp till PGW blev av igen och även denna gång köpte vi den malt som fanns i lager. Nu är det verkligen dags att stor pack ifrån humlegården så att vi slipepr jaga malt känner jag. Hur som helst så sattes igår vår andra öl på jäsning. Jag skriver vår då vi är två personer som brygger ihop, jag och sambons brorsa.
Denna gång blev det PA-malt och California Lager jäst i stället för Lager malt och American Ale. Dock blev det samma sort, mängd och tid på humlen. Tanken bakom att köra samma humling igen är att vi bättre ska bli bekanta med de två olika jästernas ”profil”.
Malt: : 2kg PGW pale ale malt
Humle:: 12g Hallertauer (60min), Saaz 2x12g (20/5min)
Jäst: : Brewers Choice California Lager
Koktid: : 60 minuter
Vört innan kok:: 10L
Vört efter kok:: 8L
OG: ca1048
Även denna gång användes kylväskan för mäskning/lakning och det fungerade klockrent även denna gång. Det är verkligen enkelt att fixa en kylbag för batchlakning och vi passade på att fota det medan vi gjorde vår så jag ska lägga upp en byggbeskrivning med steg för steg beskrivning och bilder så slipper nästa nybörjare googla och leta lika mycket som oss.
Denna gång användes som sagt en saftsil för att skilja ut humlen och vörten silades ned i en rengjord brygg hink. Saftsilen var en helt klockren lösning. Enkel att använda och den satt stabilt på hinken. Efter en del pressande i silen med en rengjord slev var dessutom knappt någon vört kvar i humlen. Då vörten silats ned i brygghinken skapades en ”whirlpool” och när vörten lagt sig igen pumpades den över med en pumphävert till en 10L dunk. Det funkade också kanon. Väldigt lite vört blev kvar men däremot en liten hög grums i mitten. Vörten som pumpades över var väldigt klar, fin och grums fri.
En sak jag undrat över är klassningen på ölen vad är det för öl dem kan kallas egentligen? Den senaste blir väll ”xxx HybridLager” om jag fattat det rätt då California lager inte är en lagerjäst egentligen men sen då?. Den förra jästes ju med Am Ale jäst men humlingen är ju inte direkt amerikansk och malten var ju lager malt. Är det någon som har förslag på vad dessa öl bäst skulle kunna kallas?
Nu har vi ju dessutom köpt en kyl så näst projekt blir två lager i full sats för att inviga kylen. Just nu lutar det åt att en brygghink blir en Staropramen clone om jag bara hittar något recept på den. Det förefaller vimla av Uruguel cloner men Staropramen har jag inte hittat alls ännu. Är det någon som sitter på ett recept så tas det tacksamt emot. Vad som skall sättas i den andra brygghinken i kylen är däremot inte bestämt så sitter ni inne med ett kanon recept ni varmt rekommenderar tas även de emot med varmhand.
Jag kanske borde delat upp denna posts frågor i separata trådar men ni orkade ju läsa mitt förra långa och förvirrade inlägg så det kanske fungerar bra igen ![]()
Ha det gott!
/danko