Andra försöket på en improviserad öl (lång post igen)

Det här är en uppföljare på förra posten som finns här

Lärdomarna jag fick sist var ju att späda mera under koket samt köpa in en saftsil för att lättare skilja ut vörten ifrån humlen och att ha hydrometer på lager då dem lätt går sönder.

En ny tripp till PGW blev av igen och även denna gång köpte vi den malt som fanns i lager. Nu är det verkligen dags att stor pack ifrån humlegården så att vi slipepr jaga malt känner jag. Hur som helst så sattes igår vår andra öl på jäsning. Jag skriver vår då vi är två personer som brygger ihop, jag och sambons brorsa.

Denna gång blev det PA-malt och California Lager jäst i stället för Lager malt och American Ale. Dock blev det samma sort, mängd och tid på humlen. Tanken bakom att köra samma humling igen är att vi bättre ska bli bekanta med de två olika jästernas ”profil”.

Malt: : 2kg PGW pale ale malt
Humle::  12g Hallertauer (60min), Saaz 2x12g (20/5min)
Jäst: : Brewers Choice California Lager
Koktid: : 60 minuter
Vört innan kok::  10L
Vört efter kok::  8L
OG: ca1048

Även denna gång användes kylväskan för mäskning/lakning och det fungerade klockrent även denna gång. Det är verkligen enkelt att fixa en kylbag för batchlakning och vi passade på att fota det medan vi gjorde vår så jag ska lägga upp en byggbeskrivning med steg för steg beskrivning och bilder så slipper nästa nybörjare googla och leta lika mycket som oss. 

Denna gång användes som sagt en saftsil för att skilja ut humlen och vörten silades ned i en rengjord brygg hink. Saftsilen var en helt klockren lösning. Enkel att använda och den satt stabilt på hinken. Efter en del pressande i silen med en rengjord slev var dessutom knappt någon vört kvar i humlen. Då vörten silats ned i brygghinken skapades en ”whirlpool” och när vörten lagt sig igen pumpades den över med en pumphävert till en 10L dunk. Det funkade också kanon. Väldigt lite vört blev kvar men däremot en liten hög grums i mitten. Vörten som pumpades över var väldigt klar, fin och grums fri.

En sak jag undrat över är klassningen på ölen vad är det för öl dem kan kallas egentligen? Den senaste blir väll ”xxx HybridLager” om jag fattat det rätt då California lager inte är en lagerjäst egentligen men sen då?. Den förra jästes ju med Am Ale jäst men humlingen är ju inte direkt amerikansk och malten var ju lager malt. Är det någon som har förslag på vad dessa öl bäst skulle kunna kallas?

Nu har vi ju dessutom köpt en kyl så näst projekt blir två lager i full sats för att inviga kylen. Just nu lutar det åt att en brygghink blir en Staropramen clone om jag bara hittar något recept på den. Det förefaller vimla av Uruguel cloner men Staropramen har jag inte hittat alls ännu. Är det någon som sitter på ett recept så tas det tacksamt emot. Vad som skall sättas i den andra brygghinken i kylen är däremot inte bestämt så sitter ni inne med ett kanon recept ni varmt rekommenderar tas även de emot med varmhand.

Jag kanske borde delat upp denna posts frågor i separata trådar men ni orkade ju läsa mitt förra långa och förvirrade inlägg så det kanske fungerar bra igen wink

Ha det gott!
/danko

Sv: Andra försöket på en improviserad öl (lång post igen)

Smackpacken med California Lager jäste aldrig upp som den skulle men vi använde den ändå. Detta verkar dock inte fungerat särskiljt bra då det inte förefaller vara någon som helst jästaktivitet i ölen.

Det tyckte jag var lite konstigt då den var inköpt på pgw bara några dagar innan och legat i kylen hela tiden innan den aktiverades. Alltså bör den varit död innan vi fick den. Är det vanligt förekommande? Kan man reklamera sådant kanske? Nu är det ju inte några pengar att prata om egentligen men en hel kvälls jobb bortkastat och sedan grusade förhoppningar så en ny jäst som ersättning känns i alla fall på sin plats. Fast det kanske inte funkar så för då skulle väll giriga människor utnytja systemet och  påstå att deras jäst alltid var död för att få gratis jäst.

Hur som helst så blir det nya projekt nästa vecka men då blir det nog en lager i full storlek (20-25l) för att testa ny bryggkylen som inhandlats också.

Ha det gott!
/danko

Jag var inne på PGW i förra veckan och spanade då in just California Lager-jästen. Jag avstod från den eftersom den var datumstämplad i början på förra hösten. Den hade säkert gått att använda, men då hade det nog behövts minst två förkultur-steg. Speciellt med tanke på att det är en Propagator-påse som de har där. (Vid närmare eftertanke hade jag nog kört tre förkultur-steg på den påsen jag såg, om jag hade köpt den.)

Kristall-Klas skrev:

Jag var inne på PGW i förra veckan och spanade då in just California Lager-jästen. Jag avstod från den eftersom den var datumstämplad i början på förra hösten. Den hade säkert gått att använda, men då hade det nog behövts minst två förkultur-steg. Speciellt med tanke på att det är en Propagator-påse som de har där. (Vid närmare eftertanke hade jag nog kört tre förkultur-steg på den påsen jag såg, om jag hade köpt den.)

Jag kontrollerade nog aldrig datumet på den när jag tänker efter... ja ja ännu en ny bryggerfarenhet. Alltid kolla datumet på jästen man köper. Det är inte så att du var han som var framför mig i kassan och köpte upp all PA malt utom fyra påsar också? wink

Ha en fortsatt trevlig kväll!
/danko

Ha ha ha, jo det är mycket möjligt att det var jag. Brukar rensa hyllan på krossad malt... Var egentligen ute efter pilsnermalt, men pale går ju lika bra det. Synd att de oftast inte har både PA och pilsner inne samtidigt. Verkar som att de får leveranser lite hip som hap.

Lite offtopic. Men jag tycker också att det finns lite dåligt med malt hos pgw. Lite synd. Tror bestämt att dom borde nja sitt lager vid slussen.  Jag köpte också jäst av dem. Fick gräva rätt länge för att hitta färsk vara.

Jästen var nog inte död bara väldigt trött!

Jag hade funderingar kring ifall att det var värt att tillföra ännu en jäst när den stått ett par dagar. Ölen sattes ju på primär jäsning tisdagen den 21:a och på fredag/lördag var det tryck nog för att bubbla till i vattenlåset och sedan söndag bubblar det på ganska bra. Jäsningen har skett i temperaturer på 15-16 grader då California Lagern ska trivas bra i den temperaturen.

Jag tappar nog om den till sekundär först nästa vecka då den kom igång så pass sent. Just nu är jag bara glad att den kom igång till slut.

Ha det gott!
/danko

Idag tappades den över i från primär till sekundär jäsning och jästen tvättas och sparas. Det var fin färg och lukt på ölen vid omtappning men hur smaken blir återstår att se. Vi har dock stora förhoppningar på ett drickbart resultat så här långt.

Ska bli extra roligt att testa de två ölen parallellt då humlingen var identisk men jäst och malt typ skiljer dem åt.