Maltkvarn - 2 eller 3 valsar

Hej!
Jag funderar på att köpa en valskvarn. Räcker det med 2-valsar för att mala upp till 4 kg malt per bryggning eller är det en fördel att ha en kvarn med 3 valsar?
RA

Sv: Maltkvarn - 2 eller 3 valsar

Det räcker gott och väl med 2 valsar . Vill du vara lite mer ekonomisk och tänker fortsätta med att brygga 4 kg även i framtiden , så är Coronakvarnen från Humlegården ett bra alternativ .Jag har en liknande och det tar inte mer än 10 minuter att krossa  4 kg .
MvH

Sv: Maltkvarn - 2 eller 3 valsar

Har också en kvarn av coronatyp och den är alldeles utmärkt att mala med...och vill man mångdubbla hastigheten så är det "bara" att koppla på en trådlös borrmaskin.

Sv: Maltkvarn - 2 eller 3 valsar

Nu vet jag inte hur coronakvarnen maler men det är skillnad på kvarn och kvarn när det kommer till lakningen.
Jag har tidigare haft en 2-vals kvarn till låns, men sista bryggningen så fick ja ta det hela i min kaffekvarn (en riktig proffskvarn). Den lämnar iaf skalen någorlunda intakta men maler ganska finmalt.
Normalt sett så kan jag öppna kranen till mäsktunnan hur mycket som helst utan problem, men nu satte sig allt med ett par liter kvar. Jag öste i lakvattnet och tog det betydligt försiktigare den här gången.

Det jag vill komma till är att välj en kvarn efter ambitionsnivå. 3 vals kvarnen är säker bättre ur en teknisk aspekt för lakning och utbyte, men ska du bara mala 4kg nån gång i bland så räcker 2-valsaren gott.

Sv: Maltkvarn - 2 eller 3 valsar

Tack för tipsen!
RA

Sv: Maltkvarn - 2 eller 3 valsar

Om man ser till att köpa en 2valsare med inställbar spaltbredd så kan man mala i 2 omgångar och få exakt samma resultat som med en 3valsare.
Jag har själv köpt den svenska maltkrossen från humlegården och normalt sett maler jag bara i en omgång och resultatet blir alldeles utmärkt.