Äpplejuice - Äpplemust

Vad är skillnaden?
Vad blir skillnaden i slutprodukten?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Äpplejuice - Äpplemust

Ingen skillnad, det är två ord för samma sak. Ibland skiljer man på juice som dricks direkt och must som används som ingrediens i bryggning.

Jag har för mig att juice är stabiliserad must dvs filtrerad.

Must skall vara 100% rent, dvs inga tillsatser som konserveringsmedel m.m?

Var köper man must då?

Brukar finnas på typ Ica och Konsum.

Skall du göra cider så råder jag dig till att göra egen äppelmust.
Då använder du dig utav antingen en centrifug (med tät sil) eller en press (självklart måste du ju mosa/mala/riva äpplena innan du kan pressa eller centrifugera, men med en mixer borde det gå bra, kanske inte för finmixat).

Ska du köra äpplen i en centrifug så rekommenderar jag att kärna ur dem först.

Lundholm skrev:

Var köper man must då?

Jag har också funderat en del på det här med cider, och i min plan ingår att kontakta de lokala musterierna och fråga om de är villiga att sälja, exempelvis 20 liter på dunk. Det bör kunna hålla kostnaden nere och kvaliteten uppe, jämfört med att köpa förpackad must.
Jag ser att du bor i Löddeköpinge, så du bör ha rimligt nära till musteriet i Sövde. Kullabygden i Höganäs och Kivik är två alternativ.

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Jag har börjat bygga en ciderpress i trä som jag kommer att bygga klart till sommaren. Jag återkommer när jag är klar smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Golfkompis!

Sövde eller Höganäs är väl inte när med skånemått mätt :-) det är ju säkert 5 mil bort. Men jag kanske kunde åka snålskjuts på dig om du hittar ett musteri som är villiga att sälja? Till Simrishamn hittar jag :-) Varit många gånger på Hotel Svea :-)

// Mikael