Improviserad öl av det som fanns i lager på PGW (lång post)
Jag hade just byggt klart en ny kylsväska med hemgjord bazooka och en vörtkylare i onsdags. För att inviga grejerna hade jag tänkt brygga en blond ale efter ett recept från homebrewtalk. Jag kände inte att jag ville vänta på att en beställning ifrån humlegården skulle hinna fram så jag begav mig till pgw på söder. Dem hade ingen krossad malt alls hemma så jag handlade saaz och hallertauer humle bara och lite kapsyler och annat smått.
Dagen efter åkte jag til vårby vin i stället för att se vad dem hade hemma. Inte heller dem hade allt som jag behövde för att brygga receptet ifrån homebrewtalk men jag köpte upp all PA och lager malt dem hade hemma och lite jäst.
Väl hemma googlade jag och letade efter recept som verkade intressanta och gick att få ihop med det jag hade hemma men till slut gav jag upp och improviserade ihop något på känsla bara.
Malt: PGW Lager malt
Humle: Hallertauer, Saaz
Jäst: Brewers Choice American Ale
Planen var att bara test brygga ca 7L av mitt improviserade recept det vill säga en back 33cl.
Jag kokade upp 5L vatten och lät det svalna till 76 under tiden lät jag kylväskan förvärmas av 2L riktigt varmt vatten. När vattnet i kastrullen var 76 grader tömde jag ut vattnet som var i kylväskan och fyllde den med 5L 76-gradigt vatten och rörde ned 2kg lager malt. Sedan fick den stå i 90 minuter. Efter 90 minuter fyllde jag på med 7L vatten som höll 76 grader, rörde om ordentligt och lät maltbädden sätta sig i femton minuter.
Efter femton minuter tappade jag otroligt sakta av 1l vört och återförde den försiktigt igen. Efter 6st återcirkulationer verkade vörten inte bli klarare så jag tappade ut ca 10L via kranen.
Jag kokade upp vörten och tillsatte 12g hallertauer direkt. Efter 40min tilsatte jag 12g Saaz och slutligen efter 55min tilsatte jag ytterligare 12g Saaz. Koket varade totalt 60 minuter.
Jag bar in kastrullen och kylslingan till badkaret och kopplade in kylslingan och körde på för fullt med kallvattnet. Efter några minuter pajade digitaltermometern och visade 340grader. Jag testade byta batterier, nollställa den, rengöra den men den ville bara inte börja fungera igen utan hamnade i sopkorgen. Eftersom jag nu saknade termometer fick jag chansa även på temperaturen. Jag tyckte det var bättre att kyla lite för mycket än lite för lite så när jag avbröt kylningen gissar jag att tempen låg närmare 10grader än 20, typ 15.
Jag testade först häverta över vörten tillbaka till den rengjorda kylväskan med hjälp av en pumphävert, som har ett filter men halvvägs insåg jag att den inte skulle funka hela vägen. Jag riggade då upp ett filter i slutet på en stor tratt och hällde försiktigt över resten av vörten till kylväskan men lät humlen stanna i grytan. Det föreföll vara gigantsikt mycket humle i förhållande till vört. Sedan tappade jag över vörten ifrån kylväskan till en välrengjord 10L dunk via kranen. Det visade sig att allt som återstod efter 60 minuters vörtkokning och den vört som fastnat i humlesalladen som lämnades kvar i grytan endast var ca 4,5L i dunken. Jag tillsatte hur som helst jästen och tänkte det får väll bli vad det blir.
En halv timme senare efter att jag smakat ett par droppar av vörten som blev kvar i grytan bestämde jag mig dock att det nog skulle fungera alldeles utmärkt att tillsätta vatten upp till ca7L med andra ord tillsattes 2.5L 20 gradigt vatten.
Så nu står det 7L av denna improviserade öl och jäser i badrummet. Planen var att låta den jäsa en vecka sedan tappa om den på ny dunk och låta den jäsa 2veckor till. Innan det är dags att tappa över på flaskor.
De lärdomar jag drog av att göra den här ölen var främst att de ca 10L vört jag började koka i slutändan endast blev ca 4,5L. Jag hade räknat med ca20% bort kokningen men det blev betydligt mera som kokade bort. Humlepåse är nog också ett krav inför nästa kok. Det funkar inte särskiljt bra med hävert och filter. Sedan tror jag det är dags att införskaffa en 36 liters gryta och köra satser på runt 25L i stället.
Nu var detta som sagt mest en testbryggning för att få testa den nya kylväskan och vörtkylaren och båda dessa fungerade utmärkt.
Jag har ingen riktig avsikt med denna långa post annat än att dela med av min erfarenhet av denna test bryggning och kanske få lite feedback och tipps.