Improviserad öl av det som fanns i lager på PGW (lång post)

Jag hade just byggt klart en ny kylsväska med hemgjord bazooka och en vörtkylare i onsdags. För att inviga grejerna hade jag tänkt brygga en blond ale efter ett recept från homebrewtalk. Jag kände inte att jag ville vänta på att en beställning ifrån humlegården skulle hinna fram så jag begav mig till pgw på söder. Dem hade ingen krossad malt alls hemma så jag handlade saaz och hallertauer humle bara och lite kapsyler och annat smått.

Dagen efter åkte jag til vårby vin i stället för att se vad dem hade hemma. Inte heller dem hade allt som jag behövde för att brygga receptet ifrån homebrewtalk men jag köpte upp all PA och lager malt dem hade hemma och lite jäst.

Väl hemma googlade jag och letade efter recept som verkade intressanta och gick att få ihop med det jag hade hemma men till slut gav jag upp och improviserade ihop något på känsla bara.

Malt: PGW Lager malt
Humle: Hallertauer, Saaz
Jäst: Brewers Choice American Ale

Planen var att bara test brygga ca 7L av mitt improviserade recept det vill säga en back 33cl.

Jag kokade upp 5L vatten och lät det svalna till 76 under tiden lät jag kylväskan förvärmas av 2L riktigt varmt vatten. När vattnet i kastrullen var 76 grader tömde jag ut vattnet som var i kylväskan och fyllde den med 5L 76-gradigt vatten och rörde ned 2kg lager malt. Sedan fick den stå i 90 minuter. Efter 90 minuter fyllde jag på med 7L vatten som höll 76 grader, rörde om ordentligt och lät maltbädden sätta sig i femton minuter.

Efter femton minuter tappade jag otroligt sakta av 1l vört och återförde den försiktigt igen. Efter 6st återcirkulationer verkade vörten inte bli klarare så jag tappade ut ca 10L via kranen.

Jag kokade upp vörten och tillsatte 12g hallertauer direkt. Efter 40min tilsatte jag 12g Saaz och slutligen efter 55min tilsatte jag ytterligare 12g Saaz. Koket varade totalt 60 minuter.

Jag bar in kastrullen och kylslingan till badkaret och kopplade in kylslingan och körde på för fullt med kallvattnet. Efter några minuter pajade digitaltermometern och visade 340grader. Jag testade byta batterier, nollställa den, rengöra den men den ville bara inte börja fungera igen utan hamnade i sopkorgen. Eftersom jag nu saknade termometer fick jag chansa även på temperaturen. Jag tyckte det var bättre att kyla lite för mycket än lite för lite så när jag avbröt kylningen gissar jag att tempen låg närmare 10grader än 20, typ 15.

Jag testade först häverta över vörten tillbaka till den rengjorda kylväskan med hjälp av en pumphävert, som har ett filter men halvvägs insåg jag att den inte skulle funka hela vägen. Jag riggade då upp ett filter i slutet på en stor tratt och hällde försiktigt över resten av vörten till kylväskan men lät humlen stanna i grytan. Det föreföll vara gigantsikt mycket humle i förhållande till vört. Sedan tappade jag över vörten ifrån kylväskan till en välrengjord 10L dunk via kranen. Det visade sig att allt som återstod efter 60 minuters vörtkokning och den vört som fastnat i humlesalladen som lämnades kvar i grytan endast var ca 4,5L i dunken. Jag tillsatte hur som helst jästen och tänkte det får väll bli vad det blir.

En halv timme senare efter att jag smakat ett par droppar av vörten som blev kvar i grytan bestämde jag mig dock att det nog skulle fungera alldeles utmärkt att tillsätta vatten upp till ca7L med andra ord tillsattes 2.5L 20 gradigt vatten. 

Så nu står det 7L av denna improviserade öl och jäser i badrummet. Planen var att låta den jäsa en vecka sedan tappa om den på ny dunk och låta den jäsa 2veckor till. Innan det är dags att tappa över på flaskor.   

De lärdomar jag drog av att göra den här ölen var främst att de ca 10L vört jag började koka i slutändan endast blev ca 4,5L. Jag hade räknat med ca20% bort kokningen men det blev betydligt mera som kokade bort. Humlepåse är nog också ett krav inför nästa kok. Det funkar inte särskiljt bra med hävert och filter. Sedan tror jag det är dags att införskaffa en 36 liters gryta och köra satser på runt 25L i stället.

Nu var detta som sagt mest en testbryggning för att få testa den nya kylväskan och vörtkylaren och båda dessa fungerade utmärkt.

Jag har ingen riktig avsikt med denna långa post annat än att dela med av min erfarenhet av denna test bryggning och kanske få lite feedback och tipps.

Sv: Improviserad öl av det som fanns i lager på PGW (lång post)

Jag känner igen en del av det där från mina första försök med bryggning. Om man gör så små batcher som du gör försvinner det otroligt mycket (procentuellt sett i alla fall) vätska under processen. Malten binder vatten, du kokar bort vätska och det försvinner när du skall tappa från kokkärl till jäsdito. Jag tcker inte att du behöver vara så jättenoggrann med att få bort alla humlerester innan du för över till jäshink. Sedan tycker jag det låter riskabelt att föra tillbaka vörten till mäskkärlet, där finns det en risk att ölet blir infekterat.

Humlepåse använder jag sedan i vintras och det är smidigt, även om jag misstänker att man inte får med alla smaker när man använder den. Själv kokar jag oftast satser på 3,5 kilo och får mellan 13 och 15 liter i jäshinken. 25 liters satser känns lite otympliga för mig men det är ju en smaksak.

Lycka till med framtida brygder.

3 Senast ändrad av Portugisen (2009-04-18 19:52:11)

Hej Danko.  Kul att du delar med dig av dina erfarenheter.  Jag gillar din rakt på sak approach.  Helt rätt.

Jag jäser själv små satser och känner igen ditt problem med stor avdunstning.  Jag brukar sikta på 10 liter och börjar därför med cirka 13 liter vört, som jag fyller på efter 30 minuter med 2 liter kokande vatten samt ofta efter ytterligare 30 minuter med 2 liter kokande vatten.  Jag kokar i regel 80-90 minuter, något som jag rekommenderar.  Brukar trots det hamna på 8-9 liter som jag oftast toppar upp till 10-11 liter.  Att toppa upp under koket är ett bra sätt att motverka stor avdunstning, men det är viktigt att vattnet kokar när du häller i det så att du inte stannar upp koket med för kallt vatten.

Du säger ingenting om OG eller hydrometer.  Att bara toppa upp med vatten utan att veta hur mycket jäsbart socker du har och utan att veta var du hamnar efter utspädningen rekommenderar jag inte.  Du riskerar att få ett lättöl, kanske okey för dig men jag vill veta hur starkt öl jag dricker.  Kanske nämnde du inte det i ditt inlägg, men annars skulle jag definitivt rekommendera dig att införskaffa bra mätutrustning och använda program som beersmith/promash för att räkna i för väg hur mycket ditt OG borde bli, och späda baserat på det.

Jag är inte riktigt säker jag förstod det du skrev om filter.  Jag bruka efter kylningen tappa vörtkokskastrullen direkt i en jäshink genom en saftsil med silduk.  I denna fastna massor av humlegägga, framförallt när jag använder pellets.  Jag brukar röra om i gäggan med (väl rengjord) sked och få ut så mycket som möjligt utan att pressa ut för mycket.  Har för mycket vört fastnat i silduken brukar jag krama ut så mycket vört jag törs.  Därefter låter jag ölet stå stilla en stund i jäshinken, innan jag virvlar vörten i hinken med en bryggslev för att skapa en s.k. whirlpool.  Ordentligt.  Detta får mycket av gäggan att lägga sig i mitten.  Därefter flyttar jag vörten från en jäshink till en annan med hävert, med noga visuell kontroll att inte få med så värst mycket oklar vört.  Märkväl, detta gör jag dock i regel bara med lageröl.  Med ale brukar jag inte orka bry mig.

Humlepåse är ett bra hjälpmedel men det funkar bara med hel humle, inte med pellets.  Det fastnar mycket vätska där också, som jag bruka krama ur.

Ditt öl verkar jättegott.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag glömde skriva att anledningen att jag inte visste OG var att hydrometern rullade av köksbordet och typ exploderade... Många små blyhagel att damsuga upp var det.

Nu var det ju mest ett test av utrustningen den här bryggningen men i fortsättningen kommer jag att rapportera OG. Jag testade beräkna og innan med en recept kalkylator men det var lite för många osäkerhetsfaktorer så som utbyte och effektivitet etc... Jag tänkte dock köpa två hydrometers nu så att jag har jag en på hyllan om det händer igen. Dem känns ju lite bräckliga minst sagt så jag lär nog ha sönder fler. Däremot var vörten väldigt sockrig och söt men hur söt har jag ju faktiskt ingen aning om. Det blev dock väldigt kladdigt om när det kom någon droppen på något och fick torka lite.

Vad gäller filter så har jag en pumphävert som jag försett med ett filter av aluminiumnät, sådant jag använde för att bygga bazookan av. Det funkar så där. Den kleggar lätt igen av humlen så det slutar rinna ur häverten och man måste rensa den och starta om. Jag ska beställa lite grejer ifrån humle strax tänkte jag och då köper jag nog en sådan där saftsilställning också dem verkar rätt praktiska.

Vad gäller infektion på grund av att jag mellan lagrade vörten i kylväskan så borde just den delen vara lugn. Jag rengjorde kylväskan ordentligt och avslutade med klorin/ättika blandning innan jag tappade över vörten dit igen. Däremot kan jag säkert åka på infektion för att jag slarvat med något annat.

danko skrev:

... och avslutade med klorin/ättika blandning ...

hmm
Ta det varligt med sådana blandningar, så du inte gör dig ett klorgasmoln.

Ratatosk skrev:
danko skrev:

... och avslutade med klorin/ättika blandning ...

hmm
Ta det varligt med sådana blandningar, så du inte gör dig ett klorgasmoln.

Jodå jag är försiktig. Det är rätt lungt dock så länge man inte blandar klorin eller ättika i varandra rent utan blandar ut det ena först i vattnet innan man tillsätter det andra till vatten blandningen.

Hej Danko.

Jag kokar också små satser (runt 6-8 liter). Jag mäskar och lakar på samma sätt som du.
Nu tar jag ett SG prov för att utröna hur nära min target jag är. Det låter mig räkna med
hur mycket jag kan tillåta dunsta bort under koket. Under kokningen tillsätter jag kokande
vatten precis som Portugisen men ser till att hålla mig inom mina ramar för OG.

Efter kokning kyler jag hela kastrullen i vattenbad. Det går ganska fort om man har lite is
i vattenbadet. Skulle dock vilja skaffa mig en kylslinga att sänka ner i kastrullen samtidigt.

Sen låter jag vörten stå i kastrullen så att humle resterna lägger sig på botten (använder endast pellets)
och häller sedan över vörten i jäshinken genom en sil med en silduk. Tar det väldigt lugnt och offrar heller
någon deciliter vört än att få med hulme slammet i jäshinken. Denna silnings procedur ger även
vörten syre så jag behöver inte vispa så mycket efteråt. Sen är det bara i med jästen (oftast
förkultur från tidigare bryggd) och på med locket.

Lycka till med ölbryggningen.

"A good brew is the best companion when contemplating"

I dag blir det ett nytt försök så nu ska jag se till att späda under koket och försöka behålla volymen runt 8-liter under hela koket.

I går inhandlades mera humle, malt och ny mätare för att ersätta den som hoppade i golvet så i fortsättningen kommer SG och FG att rappporteras. Även en saftsil inhandlades så nu slipper jag strula med häverten.

I dag blir det nog ännu ett improviserat recept men jag lägger nog upp en ny post om detta då jag inte riktigt själv vet vad det blir. Kanske PA malt, Kent&Styrian gold humle och California Lager jäst eller så blir det något annat, jag återkommer om det wink

Idag hamnade ölet på flaska. Det blev 20st 33cl, en full back med andra ord. Färgen var betydligt ljusare än tidigare och den var väldigt klar och fin. Den luktade gott och verkar aromatisk men hur den smakar återstår några veckor att se.

Planen är att den ska få stå i 16 grader med de andra ölen och primas i minst en vecka men sedan åker den eventuellt in i kylen som ligger på 12 grader för vidare lagring i minst två veckor. Det kanske inte finns någon verklig anledning att skicka in den i kylen efter en vecka men det "känns" rätt smile De 6 gram socker/liter som tillsattes för kolsyran måste ju jäst ut helt på en vecka så lagringen borde ju inte bli sämre på lägre temp i alla fall. Jag törs dock inte prima på 12 grader i fall att jästen skulle gå i dvala och inte komma igång sen trotts högre temp.

/danko