WYeast London Ale III

Hej,
jag använder jästen för första gången.
Under jäsperioden, dvs fart i jäsröret, fanns det en hög skummkrona, jag var tom tvungen att ta bort locket. Nu när inget händer i jäsröret finns fortfarande en ca 5 cm hög skummkrona kvar, jästen sjunker alltså inte (det finns lite bottensats) som andra jästtyper jag har använt tidigare. Jag är tveksam om jag kan tappa om till sekundären. Hos WYeast finns ingen info så jag undrar om någon har råkat ut för något liknande.
Hls
/Jürgen

Sv: WYeast London Ale III

Det är väl helt enkelt som så att den jästen är en äkta över-jäst, inte bara till namnet.

I och för sig kan man fråga sig hur det fungerar med flaskjäsning, kommer den samlas vid kapsylen? hmm tongue

3 Senast ändrad av Kenneth (2009-04-14 11:12:58)

Sv: WYeast London Ale III

Fem centimeter låter mycket, det verkar jäsa fortfarande så låt den stå ett tag till.

Du kan tappa om till sekundär och bli av med det mesta av jästen som ligger överst.
Flaskjäsning brukar inte vara ett problem även med en "äkta" överjäst.
Efter ett tag så har all jäst lagt sig på botten av flaskan.

Kan det vara så att du haft lite vetemalt i?
Det ger också ett kraftigt skum vid jäsningen.

Sv: WYeast London Ale III

Kenneth skrev:

Kan det vara så att du haft lite vetemalt i?

Hej,
ja, det är 15% vetemalt i, men inte ens med 50% vetmalt och Weihenstephan jäst har det varit så mycket skumm på ytan när inget hände i jäsröret.
Ja kollar igen om några dygn, tack för svaren.
Hls
/Jürgen

5 Senast ändrad av Albin (2009-04-14 17:44:27)

Sv: WYeast London Ale III

Detta händer jämt med london III för mig. Jag har just nu en öl i jästanken som har haft ett 1 cm tjockt lager med "jäst smör" åvanpå i nästan en vecka. Trots att ölen är helt utjäst.

I min erfarenhet så blir det mer och mer såhär ju fler gånger du återanvänder jästen.

Sv: WYeast London Ale III

Albin skrev:

Trots att ölen är helt utjäst.

Hej,
vad gör du då, tappar du om ölet till sekundären eller till flaska eller fat?
Hls
/Jürgen

Sv: WYeast London Ale III

Jag flyttar ölen till ett annat kärl. Låter det klarna i några dagar om det behövs. Sen rör jag ner mitt primesocker och flaskar. Inga konstigheter.

Sv: WYeast London Ale III

mina 3 backar och 8 flaskor ligger nu på primären med 130g socker (några invändnigar?). hadde och ett fint fint ö"läder" 2 sang tjockt på min pilsner. undrad vade fan det var. men såhär i efterhand ser det ut att bli alla tiders big_smile

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Sv: WYeast London Ale III

Hej igen,
tappade över till sekundären igår trots en del skumm på ytan. OG var 1060 och FG är nu 1018, jäsningen har kommit i gång igen efter omtappningen.
Hls
/Jürgen

Sv: WYeast London Ale III

När ni tar tillvara på och eventuellt tvättar London Ale III, hur gör ni då?
Har själv ett par kärl med denna jäst som jag försökt tvätta och det bildas tre skikt (efter två dagar) ett ganska kompakt toppskikt , "ölvattenskikt" och sen merparten i bottenskiktet.
Mellanskiktet ska jag ta avlägsna, men hur ska jag göra med de andra skikten?

De jästtvättningsinstruktioner jag kollat på och även använt mig av tidigare så får man två skikt i bottensedimentet varav det är det översta av dessa man tappar och återanvänder. Fast med London Ale III så ser det lite underligare ut. smile

Sv: WYeast London Ale III

Överjästen användes främst förr i öppna jäskärl och "skördades" genom att skummas av från ytan för att användas i nästa jäsning. Någon tvättning av jästen var det nog inte fråga om.

Dock är/var  inte bra om all jäst la sig ovanpå för tidigt och utjäsningen blev för dålig.

Det fanns/finns  olika tekniska jäsmetoder för att hantera överjästerna t.ex "Burton Unions" och "Yorkshire Squares" för att hålla jästen igång.

Hemma kan man skaka om jäshinken då och då, med locket på, under "primärjäsningen". Det kan dock vara lite knepigt att skumma av jäst hemma, det blir lätt lite för mycket syre som kommer till och ölet blir "äppligt" (acetaldehyd).

Sv: WYeast London Ale III

Hur gör man om man vill torrhumla med den här jästen? Funkar det att slänga i lite lösa kottar eller pellets sätta på locket och skaka om om man inte vill tappa över till sekundär?

13 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-04-19 18:37:19)

Sv: WYeast London Ale III

När jag jäser med den den här typen av jäst brukar jag skaka om hinken regelbundet, ibland flera gånger om dagen, ända tills jag ser att den lugnat ner sig och lagt sig på botten. Jag brukar för det mesta inte tappa om till "sekundär". Jag föredrar pellets - då behöver jag inte ta av locket utan bara ta bort jäsröret och gummipluggen och sedan pilla ner humlen i hålet. I det skedet när jäsningen i stort avstannat är det läge att torrhumla.

Nu senast jag använde London III jäste den från OG 1050 till 1012 på 4 dagar vid 19 grader Celsius. Jag hade gjort en förkultur på 3 liter som luftades hela tiden med akvariepump i ett dygn och fick sedan stå c:a två dygn utan luftning varefter jag endast använde bottensatsen. Här fanns det inga tendenser till att flyta upp - men sedan - vid huvudjäsningen - fick man svar på tal att detta var en överjäst (!).

Det var dock inget öl som torrhumlades. Efer en vecka ställde jag hinken vid nära noll grader i en vecka och tappade därefter om till corneliusfat samt några flaskor som primades.

Sammanfattningsvis - Ska man torrhumla i jäskärlet utan omtappning så bör det ske när jäsningen avtagit nästan helt för att inte för mycket av det goda ska "blåsas ut" med kolsyran. Man får skaka om då och då så att humlen "är i lösning" (jag tänker på pellets) en tid men sedan får det stå stilla ett tag innan omtappningen så att humle och jäst har sjunkit ner.