stout jäst klart på 40 timmar?

hej,

Har min tredje bryggd på jäsning, en stout med rish Ale jäst 1084. Den har nu varit på jäsning i 40 timmar och i morse kunde jag inte
se någon aktivitet i jäsröret. Kan det vara möjligt att det jäst klart så snabbt?
Jag hade denna gång tänkt brygga 15 liter och smackade en rish Ale jäst(activator) som skall räcka till 5gal ca 18 liter vört, men jag tänkte att jag gör en jäststarter i allafall eftersom jag fick så bra resultat med min förra sats som gjordes med en london ale(progagator)

gjorde starter på 200g mörk spraymalt och 2 liter vatten. blandade i jästen när paketet var helt "uppblåst" och fick jäsa ett dygn. skakade om startern vid ett 10 tal tillfällen, som borde generera mera jästceller.

när kokningan av min stout vört var klar var det dags att koppla in min nya plattvärmeväxlare(den mindre från humle.se)
hade inte använt den på vört tidigare så jag tänkte mig inte rikigt för, så när ca 10 litervört kylts ned genom den, så blev det
stock och  5 liter blev kvar i kastrullen. Hade inget filter hindrade humle, använde pellets, från att komma in i slangen till plattvärmeväxlaren. måste fixa ett humle filter till nästa bryggd, men plattvärmeväxlaren var värd varje krona! För att göra det lätt för mig fick dom resterande 5 litrarna gå gå rakt ner i avloppet.

vilket resulterade i att jag hade 10 liter vört och en kraftig jästarter. det började jäsa och bubbla kraftigt i jäsröret på en gång
och ännu nästa dag förtsatte kraftigt. bubblade konstant i jäsröret. Men nu 40 timmar senare är det noll aktivitet. jag vet jag kan kolla
FG och se hur det är men tänkte det ligga ostört nån dag ännu.
Kan det aöötså rent teoretiskt vara klart för sekundären? I såna fall ser man nog vilken stor inverkan en ordentlig jässtarter kan ha.

/p

Sv: stout jäst klart på 40 timmar?

Det är nog inte omöjligt, kommersiella bryggerier har också ganska korta jästider iom. att de
tillsätter aktiv jäst i rätt mängd. Där kan jästiden ligga på 2-4 dygn.

För oss hembryggare så tar det lite längre tid iom att vi inte alltid har tillgång till hyperfräsch aktiv jäst.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

ok då var FG uppmätt och mätglaset säger 1.015
OG var 1.050.
Detta betyder att det jäste klart på under 2 dygn. fint fint... klart för sekundären i morgon

sweet!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har/hade lite samma problem med min senaste stout som ligger på sekundären nu. OG blev hela 1060 och sen jäste den på i 17 grader eftersom jag ville undvika estrar. Den jäste på ordentligt i drygt ett dygn och sedan avstannade den plötsligt vilket jag tycker var märkligt då jästen i förkulturen såg pigg ut. När jag tippade om till sekundären hade den bara jäst ner till 1028 vilket inte var riktigt önskvärt. Dock kan jag konstatera att stouten i nuläget var väldigt god och från början siktade jag på drygt 4% alkoholhalt så det är inte helt pannkaka ändå. Men man vill ju ha kontroll över processen så mycket som möjligt och inte låta jästens nycker styra för mycket. Är Irish ale 1084 en svår jäst att jobba med tycker ni?

Jag skulle gissa på att den jästen som en hel del andra alejäster inte gillar för kall temperatur.
Försök få lite högre temp 22-23 grader under sekundärjäsningen.
Då tror jag att jästen kommer igång igen och du får ett bättre öl med mindre restsötma.

Ok märkligt. Trodde Irish ale jäst skulle jäsas i ca: 18 grader eftersom den lätt bildar estrar. Men jag kanske har missuppfattat något. Men jag provar att plocka upp ölen från källarn igen.

jäste min i 20-22 grader. efter en vecka i sekundären, temperatur på 16 grader, och ett dygn i fatet för att bli mättad på kolsyra.
Smaken är bra. betydligt torrare och mindre fruktig än min porter. Denna goda hembryggd för sätta punkt för denna underbara dag.