infektion

Har haft en trippel stående i sekundär rätt länge nu. Ganska oväntat började den bubbla lite lätt igen och nu har jag vita små pluppar som flyter omkring. Den luktar fortfarande väldigt gott och stilen borde vara robust nog för att klara en mindre infektion tycker jag.

Jag har ställt undan den i minusgrader nu för att se om jag kan få kolonierna att sluta växa och kanske om jag har tur falla ut eller flyta till ytan så jag slipper få med dem i fatet.

Tror ni att vad det nu är som växer kan fortsätta växa i fatet när det står i min fatölsanläggning i runt 8-10 grader?

Sv: infektion

Låter som nån sorts aeroba mikroorg. Har det möjligen läckt in syre i behållaren under sekundären. Med tanke på att kolonierna ligger på ytan så lär de ju vara aeroba (syrekrävande).

Om det är vad jag tror så kommer de nog inte fortsätta växa i fatet så länge utrymmet ovanför ytan är syrefritt.

Lika bra att köra på i vilket fall. Ett fat är inte så svårt att definfektera och så länge det smakar bra är det slöseri att hälla ut. Och om det nu smakar illa lär jag märka av det.

Det verkar som det finns kolonier vid sidan också men i mindre mängd. Däremot ser jag inget som flyter runt i mitten. Svårt att avgöra dock.

Det är en plasthink så det är möjligt att det sker ett visst smått lekage men antagligen väldigt litet.

4 Senast ändrad av Kenneth (2005-09-28 07:55:17)

Allt tyder på en infektion. Frågan är vilken?
Den kommer att fortsätta växa även vid 8-10 grader. Det går bara lite långsammare.
Det blir väl en lambic så småningom wink
Drick upp så fort som möjligt skulle jag säga. Rätt vad det så har nog infektionen förstört ölet.

När du tappar på fat så se till att tappa från botten och lämna kvar det översta skiktet. Då har du större chans att bli av med kusarna