Belgisk Blond
Hej!
Tänkte brygga en belgisk blond. Är det någon som har något bra recept som ni vill dela med er av? Sökte i shbf.s receptdatabas men hittade inte den öltypen. Är belgisk pale ale ett annat namn för samma ölsort?
Thobbe
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Belgisk Blond
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Tänkte brygga en belgisk blond. Är det någon som har något bra recept som ni vill dela med er av? Sökte i shbf.s receptdatabas men hittade inte den öltypen. Är belgisk pale ale ett annat namn för samma ölsort?
Thobbe
Hej,
Jeg har haft god succes med følgende All-grain recept:
Batch Size: 24,50 L
Boil Size: 30,42 L
Estimated OG: 1,081 SG
Estimated Color: 12,4 EBC
Estimated IBU: 19,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Boil Time: 90 Minutes
Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
6,00 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,0 EBC) Grain 71,01 %
1,00 kg Munich I (Weyermann) (14,0 EBC) Grain 11,83 %
0,20 kg Biscuit (58,0 EBC) Grain 2,37 %
0,25 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 2,96 %
50,00 gm Tettnang [2,30 %] (90 min) Hops 8,8 IBU
60,00 gm Styrian Goldings [2,00 %] (90 min) Hops 10,2 IBU
2,50 gm Yeast Nutrient (Boil 10,0 min) Misc
12,50 gm Carrageenan (Boil 10,0 min) Misc
0,50 kg Candi Sugar, Clear (1,0 EBC) Sugar 5,92 %
0,50 kg Demerara Sugar (3,9 EBC) Sugar 5,92 %
1 Pkgs Belgian Golden Ale (White Labs #WLP570) [SYeast-Ale
Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 7,45 kg
----------------------------
Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Step Time Name Description Step Temp
60 min Saccharification Add 16,02 L of water at 75,9 C 67,8 C
10 min Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C
Belgisk Blond findes i BJCP 2004 style guide. Recepten som angivet herover er retteligt en Belgian Golden Strong Ale jf. samme guide. Om du skalerer ingredienser ned (eller batch size op), så OG ligger i intervallet 1062-1075 med din effektivitet, så rammer du ca. en Belgisk Blond.
God fornøjelse!
Tack för receptet. Det ser riktigt trevligt ut. Jag har inte någon vetemalt hemma men jag kör med omältat vete istället.
Det var så lidt,
vetemalt behöver du for så vidt ikke. Det er bare et lille trick til at sikre et godt og holdbart skum på toppen. Jeg tror at omältet vete i begrænset mængde har samme effekt.
Hvis du kan gære primært ved lidt højere temperatur, fx. 22-24 grader, så får du med denne gær en god del af de phenoler som karakteriserer belgiske ales. Ønsker du en mere "clean" smagsprofil, så kør i underkanten af området, fx. 18 til 20 grader.
I begge tilfælde vil jeg råde til at du lagrer i en måneds tid (hvis du kan vente så længe :-) )
Ja omältat vete har samma egenskap. Jag använder nästan alltid lite omältat vete just för skummets skull.
Jag kommer jäsa i den högra skalan för jag gillar fenoler.
Det är alltid svårt att hålla sig från att smaka på ölen
Men man blir mindre och mindre ivrig för varje bryggning tycker jag. Dessutom så har jag 2 st 18 liters fat och 3 backar med flaskor att dricka av under tiden ![]()
Här är en jag är väldigt nöjd med och just nu sitter och sippar på.
För mycket malt i min lilla kylväska samt oväntat besök/gäster under bryggandet påverkade effektiviteten.
Hade räknat med ett par grader högre OG.
När jag brygger den igen så ska jag ev. lägga till lite aromatic eller bisquit.
Man får passa sig. 9,2% känns i huvudet efter en stund
Jästen Belgian Strong (Duvel) tycker jag är lite tråkig dock.
Man känner igen den på smaken, men jag ska ev. testa Rochefort nästa gång.
Amount Item Type % or IBU
3.00 kg Pilsner (Weyermann) (3.3 EBC) Grain 45.8 %
1.50 kg Pale Malt (Weyermann) (6.5 EBC) Grain 22.9 %
0.45 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC) Grain 6.9 %
0.40 kg Caraamber (Weyermann) (70.9 EBC) Grain 6.1 %
0.20 kg Acid Malt (5.9 EBC) Grain 3.1 %
22.00 gm Columbus (Tomahawk) [16.00%] (60 min) Hops 34.5 IBU
20.00 gm Hallertauer Mittelfrueh [2.00%] (5 min) Hops 0.8 IBU
1.00 kg Turbinado (19.7 EBC) Sugar 15.3 %
1 Pkgs Belgian Strong Ale (Wyeast Labs #1388) Yeast-Ale
Beer Profile
Measured Original Gravity: 1.080 SG
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Color: 21.0 EBC (7.9-11.8 EBC) Color [Color]
Bitterness: 35.3 IBU (25.0-35.0 IBU) Alpha Acid Units: 2.8 AAU
Actual Alcohol by Volume: 9.2 %
Thomas, var får man tag på Turbinadosocker någonstans? Är den likvärdig med candisocker, eller duger det med vanligt rå/rörsocker?
Turbinadosocker är tydligen samma sak som Demerarasocker, dvs det rårörsocker som säljs av Dansukker.
Tack för receptet Thomas. Tyvärr så har jag varken Caraamber eller syramalt hemma. Lutar nog mot jkjens recept. Får prova din en annan gång.
Ja belgarna är förädiska, starka men inte spritiga ![]()
i dom flesta affärer säljs Stor Brun Kandi
http://www.dansukker.com/Default.aspx?I … ;GroupID=7
i dom flesta affärer säljs Stor Brun Kandi
http://www.dansukker.com/Default.aspx?I … ;GroupID=7
Jaja dåså, det har jag ju redan hemma...
Skulle utan att stampa ngn på tårna återigen bara påpeka att kandisocker i bit inte är ngt
annat än vanligt strösocker i kristalliserad form.
Använd med fördel en vanlig teflonpanna (för enklare/minimal rengöring) väg upp strösocker och tillsätt de i pannan
tillsammans med en skvätt vatten och har man ex. glukos eller majssirap hemma så klickar man i lite sådant också för
att minska risken för att sockret kristalliseras. Smält sockret och låt få önskad färg tillsätt sedan ev. mer vatten för att göra lösningen
enklare att dumpa ner i bryggrytan alt. tippa upp sockret i en form eller bakplåtspapper och låt stelna till framtida bruk...
Sockret jag använde köpte jag i en indisk butik en bit från där jag bor.
Kolla dina lokala asiatiska och mellanösternbutiker. Dom har många roliga saker.
Eg. va de Jaggery jag använde, tror jag gav 20-25:- / 500g
Nu står ölen på jäsning, bubblar fint i röret. Jag minskade maltmänderna så jag fick ett OG 1072. Allt gick jättesmidigt. 5 timmar från start till städat var jag riktigt nöjd med.
Hej Thobbe,
Spændende - jeg håber du vil vende tilbage med en vurdering af smagen når den er klar til at drikke!
Hilsen
Jan
Hej jkjen!
Jag lovar att återkomma med en utvärdering efter avsmakning.
MVH
/Thobbe
Jag tänkte också inom en snar framtid brygga en belgisk blonde. SHBF hade en belgisk blonde till hembryggardagen och det receptet såg både inspirerande och lagom enkelt.
Receptet:
Jag gjorde en belgisk blonde (SHBF recept på länken ovan) för en vecka sedan och det var min första belgare jag gav mig på. Hur länge bör den lagras? Jag blir fundersam då alla recept i "The brewmasters bible" rekommenderar en lagring på minst 1 månad och ofta i flera månader. Jag tänkte även göra en ny belgare på samma jäst nu i helgen men den mesta öl jag gör nu i veckorna vill jag kunna avnjuta i sommar. Nu förstår jag att belgisk öl är drickbar efter några veckors lagring men man vill ju att ölen ska ha de karaktärsdrag som kännetecknar belgisk öl.
Edit: Och en fråga till. Vad tillför det egentligen att man sätter till extra socker i vörtkoket? Är det för att få upp OGet?
varför inte smaka en flaska med en veckas mellanrum(exempelvis), och känna efter i "realtid" hur ölet förändras? inte bara smakmässigt utan hur det beter sig när du häller upp, skumbildning/skumstabilitet, arom, munkänsla och så...
eller är det viktigt att dricka allt på en kväll?
Vill man dricka allt på en kväll om man ställer en fråga som jag gjorde ovan? Givetvis smakar jag av mina flaskor och de flesta 10-liters batcher jag gjort lever kvar i ölskåpet i flera månader men nu ställde jag ju frågan för att någon erfaren belgobryggare skulle förklara nyttan med långa lagringen och vad som händer däremellan och inte att jag ska testa min egen öl lite då o då. Det fattar ju jag faktiskt själv.
Vill man dricka allt på en kväll om man ställer en fråga som jag gjorde ovan? Givetvis smakar jag av mina flaskor och de flesta 10-liters batcher jag gjort lever kvar i ölskåpet i flera månader men nu ställde jag ju frågan för att någon erfaren belgobryggare skulle förklara nyttan med långa lagringen och vad som händer däremellan och inte att jag ska testa min egen öl lite då o då. Det fattar ju jag faktiskt själv.
Ja, jag ser också verkligen fram mot det inlägg som på klart och tydligt sätt förklarar vad som är nyttan av den långa lagringen och vad som händer där emellan.
Och socker.
(om du är intresserad, gå in på shbf/bryggwiki och sök på "lagring".)
Kanske finns det information att hitta på vin- eller wiskysidor.
Man förknippar oftast inte öl med lagring utan betraktar öl som färskvara.
Det stämmer i regel med enkla "standard"-öl, men om man själv sparat (starka) öl eller bryggt dem själv så slås man av hur pass mycket smak och arom ändras med lagringen.
Jag anser nog att en månads lagring inte ska kallas lagring.
En månad är mest till för att primingen ska jäsa ut och att ölet ska klarna, dvs egentligen bli färdigt.
Det gäller i princip alla hemgjorda öl som man primat och inte filtrerat.
Andra lagringseffekter börjar i regel dyka upp efter minst 3 månader och uppåt.
Jag tror att den största skillnaden är nedbrytning av tanniner och oxidation (även reduktion) av olika kemiska ämnen som finns i ölet.
Jag såg någonstans att öl innehåller över 800 olika smak och aromämnen!
Jag vill heller inte kalla det för "nyttan" av lagringen utan effekten av lagring.
angående socker i belgiska öl:
det kan vara två-tre anledningar. eller kombinationer därav
1) socker är/var billigare än malt (dvs kostnadsfråga)
2) det jäser ut mer och man får en lättare kropp jämfört med ett helmaltsöl
3) belgare gillar den lätt vinösa karaktären som mycket socker ger
Tack för det uttömmande svaret Kenneth.
Jag tappade om min belgiska blond idag och den hade jäst ut bra samt smakade mycket gott redan nu. Förhoppningsvis är det ett riktigt höjdaröl om en månad lagom till sommarn och trevliga grillkvällar.
Nu ska jag buteljera en rököl.
Här kommer den utlovade utvärderingen. Sitter och sippar på en just nu. Ölen blev hur god som helst. I början smakade den riktigt mycket skumbanan men den smaken har avtagit. Ganska mycket restsötma, fick ett FG på 1018. Smakar inte så mycket alkohol så den är livsfarlig att dricka när man sitter ute och grillar
Tack så mycket för ett bra recept, ska brygga denna snart igen.
/ Thobbe
Hej Thobbe,
Tak for din tilbagemelding - glæder mig at du er tilfreds med resultatet. Recepten er kun en lille del - udførelsen betyder også meget!
Jeg holder et vågent øje med forum'et og hjælper gerne med opskrifter på andre typer hvis du får brug for det. Sidder i øvrigt lige nu og nyder en IPA hvor jeg har rug (rye) og karamel-rug malt i. Den er .... fantastisk hvis jeg selv skal sige det :-)
Hilsen
Jan
Måste säga att också min belgian blonde blev en riktig höjdare. Lagom söt och en blommig smak, precis så som jag vill ha det.
Skulle gärna provat din thobbe för att kunna jämföra men vi gjorde säkerligen på olika recept.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Belgisk Blond