Sv: Plattvärmeväxlare

jrm skrev:
Thomas Fransson skrev:

Det jag funderar på nu är själva rengöringen.
Hur är det med jod och koppar eg?

Jod är inte bra för koppar, aluminium, silver eller trä om jag minns rätt.

Men kan du inte bara låta kokande vört rinna igenom innan du slå på kylvatten? T.x. låta dom första två liter rinna igenom och ner i hinken, slå på kylvatten och låta rasten av vörten kyla dom förste två liter het vört.

Alternativt kan du kanske köra igenom kokande vatten. Koka upp ett par liter vatten under tiden du mäskar och låta rinna igenom utan kylning

//Jesper

Ingen dum ide kanske.
Ska testa.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det finns en billig ångtvätt på biltema för 199 kr som kanske kan vara nått.

Thomas Fransson skrev:

Har precis köpt den billiga plattvärmeväxlaren från humle.

3 min innan jag skriver detta har jag precis sprättat upp kartongen den kom packad i så hur den funkar in action
kan jag inte kommentera just nu.

Hur fungerade den billiga plattvärmeväxlaren?

Eller är det någon annan som har några synpunkter på humles två billigaste plattvärmeväxlare?

den billigare varianten fungerar alldeles utmärkt! en verklig befrielse när man skall kyla vörten. snabbt och enkelt raka vägen från kok till jäskärl på 5-10 minuter och sen bara i med jästen...plopp

Vad har ni för filter före plattvärmeväxlaren ? Eller räcker det med whirlpool ? För att det kan inte behövas så mycket för att täppat till växlaren eller är jag ute o cyklar ?
I alla fall , Mr malty verkar inte ha så mycket för plattvärmeväxlarna .( Whirlpool/Immersion Chiller )

www.mrmalty.com

Jag kör med en egentillverkad variant som liknar en Bazooka Screen http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … uctid=8414

Efter att jag har kylt vörten brukar jag bakspola värmeväxlaren och ställa den så att allt vatten rinner ur.
När jag ska använda den brukar jag rengöra med att först spola genom med varmvatten (se det som en urspolning och förvärmning) sen låter jag en till två liter hetvört passera för att hetta upp den och sen slår jag på kallvattnet för kylning.

Jag har gjort så sen jag köpte den (den större modellen, de mindre fanns inte när jag köpte den) och det har aldrig varit några problem med infektioner eller att den har satt igen sig.

Plattvärmeväxlaren är fantastisk, nu så här på våren är vattenledningsvattnet kallare än vad det är på hösten och jag kyler ner 20liter från kokande till 15-16°C på mindre än 5min.

Janne
Tack Janne för svaret . En till liten fråga , kör du med hjälp av en pump eller rinner vörten av sej själv , alltså , gravitation ?

33 Senast ändrad av janne (2009-04-08 15:14:36)

Låter det självrinna. Pannan med vörten och plattvärmeväxlaren står på diskbänken och sen har jag en slang som går ner till botten av jäshinken som står på golvet.

Tack igen Janne och glad Påsk !
Och Glad Påsk till alla andra !