Brygglogg C

Tjenare.
Startar en liten brygglogg här nu med mina brygder. Har fixat ihop ett litet minibryggverk (5-liters) som är tänkt ska efterlikna mitt större (25-liters) för att kunna köra hårt med utveckling av mina brygder. Detta för att kanske kunna utmana lite på framtida SM, eller nåt smile. När jag får ihop ett riktigt bra öl så är det tänkt att bryggas i den lite större skalan. På detta sätt blir det att jag brygger oftare och målet är att brygga minst 2 brygder/månad.

Tänkte botanisera lite i torrjästernas värld framöver för att undersöka de olika torrjästernas kapacitet med tanke på att hanteringen är så mkt enklare än flytande.

Hur som helst, idag har jag bryggt en porter med Safeale US-56.

Recept:                                                     tillsatt 1,4 g CaCO2 och NaCl/ 10 liter
Pale ale-malt          980g                            bryggvatten
Mörk karamellmalt   230g
Vetemalt                  80g
Chokladmalt             75g

Humle:
Saaz, kottar    15g    60min
EKG, puckar     11g    20min

Infusionsmäskning 64ºC , 75 min
utmäskning  75ºC

Uppsamlad vört 7liter, kokning 60min till 5,5l

OG: 1053
IBU: 36

Jag återkommer med resultat och synpunkter.
/Christian

Sv: Brygglogg C

Tjenare.

Portern jäste klart på c:a 4 dagar. Den borde stått och klarnat nån vecka till men tyvärr så blev jag tvungen att tappa den idag. Smaken vid detta stadiet var fin bränd smak och aningen frukttoner. Möjligen att jag måste dämpa ner beskan lite till nästa körning men det får jag se.

Idag har jag även bryggt och det är ett försök till en trippel.
Recept:                         
Pilsnermalt             77,8%                        Target (11,7%)  7g   60min
Sukros                     8,9%                        Saaz  (3,6%)   14g   15min
Vetemalt                  6,7%                        Koriander          3g    0min
Rågmjöl                   3,3%
Mörk karamellmalt    3,3%

Vetemalt(180g), rågmjöl (90g) och 100 g pilsnermalt surmäskades med 30ml filmjölk och 500g vatten, 24 h, 33ºC.
Sockret "kandiserades" innan tillsättning till koket.

Mäskning:     50ºC 15min     65ºC 60min

Uppsamlat 10,5 liter vört. 8,5 liter efter kokning 60min.

Jästen jag har tillsatt är som jag har odlat från Chimay Blå och det luktade ordentligt med banan om förkulturen kan jag säga.

OG: 1079
IBU: 28

Brygg gott/C

Lite uppdateringar.
Portern (se inlägg 1) blev jäkligt fin. Bra beska, bra bränd arom och slinker ner mjukt och fint. Bryggde den igen nu i helgen under bättre förutsättningar.

Trippeln som jag skrev om i förra inlägget är helt klart på rätt väg. Det flödar av banan och andra fruktiga toner. Kryddiga toner finns och en fin nejlika-arom.
Problemet är att sötman är alldeles för hög. FG var 15 vilket ger hög sötma med tanke på den höga alkoholhalten.

Nästa gång jag kör denna så får jag sänka OG rätt så mkt. Ska nog öka koriandern lite också.

Jag ska nu i helgen ge mig på och brygga en amerikansk pale ale så får vi se hur det går

HA det bra hej/Christian

Hehe, man blir lite smått galen.

Har bryggt en american pale ale idag som jag hade stora förhoppningar på. Skulle pytsa i Safeale-04 och går in i kylen och tar en av förpackningarna och väger upp och slänger i. Efter 10 minuter kommer jag på att färgen på förpackningen inte var vad den borde. Jag har då slängt i safbrew s-33, en jäst som jag inte gillar alls (har fått väldigt höga FG med den innan).

För att få en nåt så när drickbar öl slänger jag i safale-04 också. Jag lär ju få brygga denna öl igen, hehe. Så kan det gå. Nån som har testat att blanda olika jäststammar till ett öl? Det är ju nog inget att rekommendera. Det blir alltså både olika jäster i ölet och dubbelt så mkt jäst som jag tänkt.

Tips: Drick inte öl samtidigt som du brygger.

Ha det bra/C

5 Senast ändrad av Kenneth (2005-10-10 12:33:38)

Jag har blandat olika jäster vid ett par tillfällen.
Det är svårt att säga hur annorlunda det blir jämfört med om man bara använt en jäst.
Generellt kan man säga att den jäst som ger mest smak och estrar spelar den största rollen. men det är inte så oväntat.

I detta fall så kommer troligen S33 att ge mer smak, samtidigt som S04 kommer att jäsa ut ölet bättre.

Resultatet blir nog inte så dumt, men troligen inte så likt en APA.
Angående din trippel med OG1079 FG1015 så är det bra värden. Det är svårt att jäsa ut den mer än så utan att ta till andra knep. De flesta öljäster jäser inte ut mer än 75-77% synbart extrakt.