Grumligt öl?

Hej!

Tänkte dricka en öl till maten och upptäckte efter ett halvt glas att ölet var fullt med vita flingor (ungefär som flingorna i snökupolerna man hade när man var liten som det "snöade" i när man skakade dom).
Vad tusan är detta? Är det farligt?

Bäst-före-datumet är jun -09 och det varken smakar eller luktar konstigt.

Sv: Grumligt öl?

Svårt att säga,
Jag råkade ut för samma sak med ett hembryggt öl jag gjorde -96.
Små "snö-flingor" som låg på botten av flaskorna.
Ingen felsmak eller otäck lukt. Tvärtom så lyckades jag ta silver på SM 96 med just det ölet.

Jag skulle kunna gissa på att det är något som utkristalliserat sig, ungefär som så kallad vin-sten.
Helt klart inte en "vanlig" infektion.

Grattis till silvret smile

Det är alltså ingen fara att dricka ölet?

Om det inte luktar mystiskt, eller smakar underligt så borde det inte vara ett problem.
Har du fler öl av samma sort som är likadana eller var det bara en?

Det är alla nog alla ölen i flaket (har hällt upp sex öl nu med samma resultat). Jag trodde först det var rester av burk-produktionen eller att ölet kan ha blivit köldskadat då farsgubben hade flaket ute i garageförrådet och det har varit minusgrader. Ölet är väldigt gott och luktar inte konstigt. Häller man upp sakta så stannar "flingorna" i botten på burken..

6 Senast ändrad av jrm (2009-03-05 09:22:36)

Jag har råkat ut för nåt liknande (eller kanske samma) i ett par köpta Belgiska öl där jag råkade förvara flaskorna jätte kalt (minus 8-10 grader) dock utan dom frös. Det ser ut typ som en del av jästen inte bottenfälls efter kraftig kyla men jag vet inte om det är det som händer. Det är inget fel på smaken även det nu är 3 mdr. sedan misären

Har stött på sådant, både i mina egna och köpeöl ex. Hens tooth mfl.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio