Modda Bavarian Red Ale receptet

Hej,

Då var det dags för första inlägget.

Jag har sysslat en del med vintillverkning innan men har börjat intressera mig för ölbryggning den senaste tiden. Inget avancerat än så länge utan extraktbrygder. Jag hittade ett recept på Ölbryggningsavdelningen här på humle.se som jag har ingredienser hemma till.

Nu undrar jag om någon bryggt detta recept och vad ni har att säga om det?

Är även nyfiken på om man kan "hotta" upp det lite t.ex. genom steeping som kan vara ett enkelt nästa steg i min ölbryggarutveckling.

Här är receptet:
(Jästen jag har tänkt använda istället för receptets är tillvaratagen Whitbread Ale från en tidigare sats)

Bavarian Red Ale

Till 25 liter öl:

maltextrakt
    4,0 kg Weyermann Munich Amber maltextrakt
bitterhumle
    42 g (3 puckar) Kent Goldings 5,5% alfasyra
    (eller motsvarande mängd alfasyra av annat humle)
smakhumle
    14 g (1 puck) Kent Goldings 5,5% alfasyra
aromhumle
    14 g (1 puck) Kent Goldings 5,5% alfasyra
jäst
    Safale S-04

2 Senast ändrad av geandhei (2009-03-26 12:19:04)

Sv: Modda Bavarian Red Ale receptet

Jag skulle för egen del steepa lite Crystalmalt 200-300g och en gnutta chokladmalt 50-100g för att få lite maltigare/rundare smak.

När jag tidigare har steepat brukade jag mala malten i en köttvarn alt mixer, lägga allt i ett durkslag som är överdraget med tubgas, lägg i det kalla vattnet slå på plattan och när vattnet är uppe i 78c tar du bort det.

Enkelt som sjutton. Du kan även veva runt lite med durkslaget i vattnet för att få en bra genomsköljning av malten.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Tack för svaret,
Eftersom jag inte är så väl bevandrad inom malter så får någon gärna förklara vad som är karakteristiskt för crystal och chokladmalt?

Funderar även på att använda Target till bittergiva och spara lite på kent.

4 Senast ändrad av Portugisen (2009-03-26 22:00:32)

Hej Weinkeller.

Nu vet jag inte riktigt vad en Bavarian Red Ale är, men det låter spännande.  Du planerar använda Munich Amber, som är 100% münchenermalt och i mina ögon en av de bästa flytande maltextrakten på marknaden. Men att göra hela ölen på münchenermalt kan göra ölet lite väl mäktigt?

Jag skulle nog minska ner Munich Amber till 3kg, och istället använda 1kg Muntons Light DME, plus 150 gram Caramunich och 25gram rostat korn.

Jag har steepat genom att låta krossad specialmalt sjuda lite i hett vatten, ungefär 20 minuter eller så.  Därefter filtreras malten bort med durkslag och vattnet tillsätts vörtkoket när det återstår 20 minuter.

Till sist skulle jag använda en mer spännande och tysk humle, som t.ex. Mittelfrüh eller Tradition.  Eller en amerikansk variant som Vanguard eller MtHood.
Lycka till!

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Crystal malt är en karamellmalt, alltså en malt som fått kristalliseras under mältningen så att den ger en sötaktig smak och mörkare färg.  Chokladmalt är en rostad malt, mörkare i färggivningen och nötigare i smaken och inte söt. Båda ger inte mycket till utbyte.

Lite utbyte får man väl?
Jag brukar räkna med 250 Öl/kg för karamell/crystal och 200 för choklad och annan rostad malt.

Det bästa råd jag kan ge angående Bavarian Red Ale är att öka humlegivorna avsevärt, i alla fall aromhumlet (fast detta är ju bara en smaksak).

8 Senast ändrad av Weinkeller (2009-03-28 19:21:09)

Tack för information och tips. KOm fram till något sånt här:
Kommentarer tas gärna emot. Kan det bli en hyfsad Ale?

Bavarian Red Ale, moddad

Till 25 liter öl:

maltextrakt
    3,0 kg Weyermann Munich Amber maltextrakt
    1,0 kg Ljus spraymalt Muntons

steeping
    125g Caramünch® I
    125g Caraaroma®
      25g Rostat korn

bitterhumle(60min)
    24g Target 10% alfasyra

smakhumle(20min)
    18g Hallertauer Tradition 5,7% alfasyra

aromhumle(5min)
    16g East Kent Goldings 5,5% alfasyra
      8g Hallertauer Tradition 5,7% alfasyra   

jäst
    Safale S-04 (eller Whitbread Ale)

Det ser fin fint ut. Jag bryggde Bavarian Red Ale som mitt första öl och höll mig till receptet förutom att jag ökade på humlegivorna. Det blir ett väldigt brödigt öl och når sin höjd efter några månaders lagring, älskvärt! När det gäller Weyermanns Münchnermalt så anser jag att man kan köra med 100% (speciellt ifall man är ute efter en brödig ale!). Men sen så är ju det också en smaksak.

Kenneth skrev:

Lite utbyte får man väl?
Jag brukar räkna med 250 Öl/kg för karamell/crystal och 200 för choklad och annan rostad malt.

Det är nog riktigt. Visst får man ett visst utbyte när man mäskar karamell- och rostade malter. Jag tänkte nog först på när man steepar.

Då var satsen ovan bryggd. En månad ovisshet innan resultatet kan förtäljas. Använde Safale S-04 samt protafloc i övrigt exakt enligt tidigare postat recept. Tack för tips och råd.
/Weinkeller