Jäst till Belgare

Tar gärna emot synpunkter på de olika jästsorterna som finns under rubriken "Belgisk jäst" i Humlegårdens sortiment. Har läst de tekniska beskrivningarna, men är mer intresserad av era praktiska erfarenheter.
Jag har inte bryggt belgiskt förr men tänkte försöka ge mig på det. Jag är förtjust i Systemköpt Chimay, så ett öl i den smaksektorn skulle sitta fint!
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Jäst till Belgare

Om du vill vara lite våghalsig så kan du odla upp jäst från Chimayflaskor.
Jag har gjort det med gott resultat.
Försök hitta Chimayflaskor som är så färska som möjligt så är det lättare att få igång jästen.
Annars påstås 1214 Belgian Abbey Ale vara jäst från Chimay.

Se följande länk för en sammanställning  på vilka kommersiella jäststammar som Wyeast sorterna motsvarar (och White Labs)
http://www.mrmalty.com/yeast.htm

Hej.  Här är en annan länk till en tråd här på forumet där belgiska jästsorter diskuterades  -  http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1267

1214 Belgian Ale (Chimay) är en utmärkt jäst för belgiska öl, precis lagom fruktig och bananig.  Ger inte särskillt klar öl dock, så vill man brygga en klar och ljus blond ale får man vänta eller klarna på annat sätt.  Annars perfekt till en dubbel.

Jag rekommenderar annars 3522 Belgian Ardennes från Achouffe.  En riktig snabbfräsare som ger massor av roliga fenoliska och estriga smaker.  Klarnar fint också.

Lycka till!

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack!
De recept jag har hittat verkar föredra pilsnermalt. Nu råkar jag ha en säck PA-malt hemma. Vad tror ni om det?

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

5 Senast ändrad av Old Gowrie (2009-03-25 19:12:40)

Jag bryggde en Kwak-klon på PA malt i somras och det gick alldeles utmärkt. Annars kan du få köpa 5 kg pilsnermalt (Muntons) av mig för en hundring, om du har vägarna förbi. Jag bor i Degeberga, så det är ju bara ett stenkast bort från S-hamn. Om du är intresserad kan jag maila dig adress och tlfnummer

Come to the Dark Side, we have cookies.

Pale ale malt går säkert alldeles utmärkt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.