Grumligt öl

Hej.

Jag hittar ingen tråd som motsvarar mitt problem så jag ställer lite frågor nu kring något som börjar frustrera mig mycket och som jag inte förstår mig på.

Jag har dragit slutsatsen att ölet blir grumligt när jag ställer det i kylskåpet. Står det mer än 2 timmar blir det grumligare, sämre skum och möjligtvis även sötare. Hur är detta möjligt? Har någon någon förklaring eller erfarit samma sak? Jag tycker jag upplever samma sak med alla satser jag bryggt och nu kan jag tydligt jämföra med öl från samma sats där några flaskor stått över ett dygn i kylskåpet och andra som står i klädkammarn. Man ser klart o tydligt på flaskan att de i kylskåpet är mycket grumligare. Jag tycker mig få likadan resultat när jag tar med öl och dricker någon annanstans än hemma. Kan transport av hembryggd öl försämras så snabbt? Det är förmodligen inte jästslurrys på botten utan något annat.

Tack på förhand.

Sv: Grumligt öl

Köldgrumling är det nog du har råkat ut för. Finns många trådar om det

Hej ,
Du behöver inte vara orolig för det är ett mycket vanligt fenomen men  som går,  i många fall att förebygga genom lång vörtkok , kall lagring , användning av irish moss , finning glass , gelatin etc . Finns många metoder .
Skriv bara : " grumligt öl " i sök ( i forumet ) så hittar du många trådar .
MvH

Tack.

Jag letade vidare efter att jag skapade tråden och kom fram till att köldgrumling är en term jag ska fördjupa mig i.
Jag har letat efter trådar med "grumligt öl" men de verkar handla om annat.

Jag vörtkokar 90 minuter. Ska man koka ännu mer?
Kall lagring har jag inte provat. Vad pratar vi om för grad här? Jag brygger ales och antar att jag inte ska lagra ölen som lagers.
Protafloc använde jag en gång men jag använder det mer än gärna om det motverkar köldgrumling. Är det något att rekommendera?

Här har du en gammal trål om detta .
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=217#p217

50 graders proteinrast i 15 / 20 minuter tycks hjälpa mot köldgrumling .
90 minuter är relativt lång och bra koktid .
Kallagring handlar om temperaturer ända ner till 0 grad .
Protafloc är ett bra medel . Gelatin fungerar bra också .

Steff skrev:

Jag vörtkokar 90 minuter. Ska man koka ännu mer?

Att öka tiden du kokar är vanligtvis för att reducera dimetylsulfid (DMS)[1] i ölet och påverkar vad jag vet inte köldgrumling.

//Jesper

[1] http://shbf.se/wiki/index.php/Dms

Jag kör på protafloc och hoppas det hjälper. Att köra proteinrask verkar krångligt. Det är nog så krångligt att enstegsmäska och få till en önskvärd temperatur. Hittills har jag bara haft ölen i kylen en timme innan konsumtion med det blir lite bökigt att tänka på sådant.

Steff
I alla fall , ölet smakar inte ett dugg  sämre  pga köldgrumlingen eftersom den påverkar INTE smaken  . Det är bara en estetisk fråga ,  så varför göra livet mer komplicerat än nödvändigt ???
Skål !

AboJake skrev:

I alla fall , ölet smakar inte ett dugg  sämre  pga köldgrumlingen eftersom den påverkar INTE smaken  . Det är bara en estetisk fråga ,  så varför göra livet mer komplicerat än nödvändigt ???
Skål !

Jag håller med! Mina öl visar också tecken på köldgrumlingen ;-)

Nej smaken har varit bra och det är mycket riktigt prio ett. Men man strävar ju alltid uppåt och när ölen smakar bra vill man ha ett estetiskt vackert öl. Öl är en dryck som man dricker rätt mycket med ögat och det är viktigt att visa för polare att hembryggt öl inte är underlägset köpeöl på något plan.