Åsikter på recept

Hej!

Tänkte göra nån typ av Belgisk dubbel. Kom gärna med positiva och negativa åsikter (är nybörjare)

16 Liter

3 kg      pilsnermalt           60%
1 kg      belgisk alemalt     20%
300g     ambermalt            6%
100g     chokladmalt          2%
100g     svartmalt              2%
250g     strösocker             5%
250g      mörk kandisocker 5%

32g saaz 2.8%  60 min
24g saaz 2.8%  30min
44g saaz 2.8%  6min

Enligt mina beräkningar skulle jag få ca 25 IBU. Nu vet jag att det kanske kommer påverkas av att jag har ganska mkt socker.

Funkar det med att ha saaz som bittergivare också? har inte sett någon annan göra så.

Jäst: Trappist 3787

Jag kommer försöka att mäska och laka i en kylväska. Om man räknar med att 1 kg malt binder 1 liter så borde det här funka:
mäsk: 18/2 + 4.5= 13.5l
lakning: 18/2= 9 l

försockringsrast vid ca 65C

jag borde då få 18l vört och så kokar 2 l bort (uppskattat bara)

häller i sockret sista 10 min av koket.

borde jag prima? hur mkt isåfall? har ju redan ganska mkt socker i.

tacksam för svar

olle

2 Senast ändrad av Old Gowrie (2009-03-16 16:55:29)

Sv: Åsikter på recept

Självklart måste du prima eftersom allt förjäsbart socker kommer ju att jäsa ut. Förmodar att du menar priming i samband med upptappning på flaska. Exakt mängd är jag inte säker på, men bör ligga mellan 4-8 gram/liter.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Tack för svar!
ja, det var priming i samband med upptappning på flaskan jag syftade på. Är det bästa att göra en sockerlag och blanda i innan tappningen eller att hälla socker i flaskorna?

Är det ngt annat i receptet som ser konstigt ut?

Fungerar både och, jag brukar hälla socker i flaskorna eftersom jag då slipper tappa om ölet en extra gång när man blandar i sockerlagen. Fördelen med sockerlag är vel att det är enklare att få rätt mängd och att inte flaskorna blir ojämnt kolsyrade, om man nu skulle bry sig om det!

För övrigt skulle jag i alla fall ha humle med högre alfasyra till beskahumlen. Men det är möjligt att det fungerar som du har det nu också, har inte allt för stor erfarenhet själv heller!

//Boge

Hej Olle.

jag tycker du har för mycket rostad malt och för lite karamell-/kristallmalt.  Jag skulle droppa svartmalten och ersätta 8% av pilsnermalten med 8% CaraVienne, eller 2% Special-B och 6% Caravienne. 

Humlesorten och givorna ser bra ut.  Saaz är jättebra som bitterhumle också och eftersom den är så mild funkar den bra i belgiska ölsorter.  Själv brukar jag kombinera med Styrian Goldings och jag skulle själv sätta givorna vid 60, 15 och 5 för att få mer smak av humlen, men det är min uppfattning. 

När det gäller primning skall man alltid blanda sockerlag eller sockerblandning med ölet i ett primningsfat innan man tappar på flaskorna.  Blanda försiktigt utan att tillsätta syre men blanda noggrannt, så att kolsyran blir jämn över alla flaskor.  Primning direkt i flaska ger inte bra resultat.  Det skall vara hög kolsyra på dubbel, så satsa på den högre sockermängden.

Lycka till!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hejsan i den svarta eller vita tillvaron helt utan nyanser ;-))

Portugisen skrev:

När det gäller primning skall man alltid blanda sockerlag eller sockerblandning med ölet i ett primningsfat innan man tappar på flaskorna.

Nog finns det väl ändå mer än en sanning, även i denna frågan/metoden?

Under de fyra år jag sysslat med hembryggning så har jag endast i enstaka fall använt ovan citerade metod.
I min vanliga förenklade variant av tillvaron så tar man en kub/rätblock "mockabitsocker" i varje 33cl flaska.....klart!
Varje bit väger lite mer än två gram vilket har gett bra resultat.... än så länge.

Jag förkastar inte sockerlagsmetoden men den är inte enda lösningen för primesockret.

Vänliga hälsningar

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hej Raasken,

nog kan man prima genom tillsätta sockret direkt i flaskan, det förnekar jag inte.  Visst har du rätt!  Men det blir enligt min erfarenhet svårt att styra kolsyrehalten och väldigt ojämnt mellan varje flaska.  Jag rekommenderar inte denna metod, men som alltod finns det mer än ett sätt att brygga ett gott öl! wink

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.