Göra två batcher i en hink

Hej!

Jag satt igår och funderade lite... Det är så att jag har rätt liten kastrull (15 liter) men ibland gör man ju ett extra gott öl och vill göra extra mycket av det...

Vad tror ni om att dag 1 göra som "vanligt", det vill säga mäska, laka, koka, i hinken och på med en smackad påse jäst (brukar inte göra någon förkultur, det är ju så små batcher så det borde bli rätt lagom)
Dag 2 så gör jag en batch till men istället för att ta en ny hink så slår jag över vörten i hinken som nu har börjat jäsa.

Jag ser väl i huvudsak ett problem..
att man syresätter försent, men under fösta dygnet kan det kanske inte göra något. Jag tänkte använda Wy1968, och om den står det dessutom att den behöver extra luftning och omrörning så det kanske snarare är nyttigt?

Den uppenbara fördelen är att man får en större homogen batch och slipper odla förkultur och dela på jästen.

Skulle det vara möjligt att göra så här eller blir det skit av allt?

Sv: Göra två batcher i en hink

jag tycker det låter som en bra idé. men som sagt viktigt att syresättningen sker tidigt.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

3 Senast ändrad av jrm (2009-03-16 11:47:20)

Håller med flasktömmaren. Jag tycker inte det låter som en dum idé om du brygger två dagar i rad, men du ska nog inte vänta mer än högst ett dygn med att brygga andra batchen. På andredagen skulle jag nog syresätta nya vörten genom att skaka den i en egen hink och sen försiktigt hälla över det i hinken som redan börjat jäsa. Det blandas troligen tillräckligt ändå men du undviker att syresätta den "gamla" vörten.

Precis hur stort ett problem det är med att syresätta efter jäsning har börjat vet jag inte. Det finns ju dom som håller på med s.k. "double drop fermentation" där men droppa ner det jäsande ölet efter typ 16 timmar till ett lägra jäskar. Detta ger en viss syresättning, men jag vet inte hur det påverkar smaken på ölet..

4 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-03-16 12:08:49)

drar man det ett steg längre kan man ju tänka sej att använda samma teknik som en typ av förkultur, exempelvis portionera upp jästen i tio delar( finns många trådar om detta),starta en mindre sats i hinken, och slå på vörten ett par dar senare.
(lite OT iofs om syftet var slippa dela upp jästen)

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

jrm
det var nog en bra idé att syresätta den nya vörten separat.

Får väl göra ett försök men det är skönt att få lite feedback på ens tänkande, man kan ju missa något eller stöta på någon med mer erfarenhet!

studenten skrev:

Får väl göra ett försök men det är skönt att få lite feedback på ens tänkande, man kan ju missa något eller stöta på någon med mer erfarenhet!

Japp, försök är ett bra sätt. Särskilt om man har nåt att jämföra med så man lär sig hur ett vist beteende påverkar resultatet.

Teori måst ju matchas med erfarenhet och erfarenhet får man ju bara om man testa på riktigt. Jag har inte den stora erfarenhet än. Bryggde batch #10 (inkl. 3 satser) i helgen, men jag håller på att omsätta teori till praktik så jag får erfarenhet :-)

Ja usch ja.. Fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet..

Hej
Jag har besökt åtminstone två kommersiella småbryggerier som gör så.
Så det borde vara lungt.

Sedan kan man förstås grotta ner sig i teori.
Det är inte vörten i sig som behöver syret.
Utan jästen som behöver syret för att bygga cellväggar.
Om man syresatt den första vörten ordentligt så borde jästen vara stark efter en dag och extra syresättning av brygd två inte behövas.
I praktiken kommer det förstås in syre i alla fall när du häller på vört två.
Men någon extra syresättning tror jag inte behövs.

/Kjell

Att blanda flera brygder i samma tank är vanligt på kommersiella bryggerier och har förmodligen ingen negativ effekt på ölet. Tvärtom kan det vara till fördel om man har en seg och trött jäst från början att den får nytt syre och ny näring igen när den redan vaknat till liv och acklimatiserat i vörten.
Jag har själv provat att blanda ihop 2 satser och har inte märkt av något smakfel som kan härstamma från det. Däremot så blir det en ordentlig fart på jäsningen

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Så snart efter den 25e som möjligt blir det bryggning så då skall det provas.. Känner mig övertygad om att det inte skall vara några problem iaf.