Är du säker på att det är acetaldehyd? Gröna äpplen brukar man säga ibland, även om jag tycker den beskrivning är sisådär. Är det en smak eller en ren arom du känner? ingen astrigens?
Om man antar att det är acetaldehyde så personligen tror jag jästen kan spela rätt stor betydelse i sammanhanget också i kombination med syre. Såvida det inte är bakterier då såklart. Jag är nog lite innne på Kjells spår.
Om det är acetaldehyd du känner så kan den ju antingen bildas genom oxidation av alkohol, men den icke-enzymatiska och icke biologiska oxidationen av etanol går nog ganska så långsamt. Dessutom så undrar jag om inte andra ämnen oxideras innan etanolen ändå vid så små syre nivåer?
Men eftersom acetaldehyd är ett helt normalt mellanled på väg till etanol inuti jästen, så kan ju diverse störningar av jäsprocessen likväl orsaka acetaldehyd i ölen. Celler som har dåliga cellmembran kan också vara mer benägna till läckage.
I de flesta öl finns alltid vissa helt normala rester av förjäsbart socker, även om det är "helt utjäst". Och om man piggar upp jästen tex genom syresättning eller genom att man sänker CO2 trycket så förändras faktisk förutsättningarna, och kan en förnyad aktivitet mycket väl uppstå om jästen får för sig att ta sig en en del av restsockret. Detta har jag själv sett i ett experiment jag gjorde. Och resultatet blev även ordentligt med acetaldehyde. Nu vet jag förvisso inte om det även fanns bakterier i mitt experiment, men bortsett från det så fanns en så kraftig jäsaktivitet att detvar grumligt. Det bekräftade jag genom mikroskop att det var vanlig jäst.
Nu var det iofs extremfall där jag provocerade fram ett fel, men kan de ha varit så att det inte var helt utjäst innan du sänkte tempen, och sedan när tempen ökar så återupptar en del av jästen viss aktivitet?
Även om syre kan vara en del av boven, är det nog fullt möjligt att utjäsningen/jästen också vara en del i det hela. Vilken jästgiva och syresättning körde du med? och vilke jästid?
Själv brukar jag försöka försäkra mig om att ölen är så väl utjäst (relativt sätt) innan jag tänker tanken på att tappa om, och för säker hets skulle brukar jag höja tempen under slutet av jäsningen för att inte få något återupptagen jästaktivitet senare på sekundär eller flaska.
Vet du exakt tidsramarna för när smaken uppstod?
Om det inte är acetaldehyd, så är det närmaste "gröna äpplen" jag kan tänka mig någon humle/vatten relaterad grön gräsighet som jag själv haft lite trassel med innan jag blev klok på vad det kom ifrån.
/Fredrik