1 Senast ändrad av stridhammar (2009-03-13 17:20:23)

Hjälp med recept

Hejsan gott folk!

En ny bryggare har anlänt. Jag har precis satt min första sats, en ölsats med egen touch och nu är det dags för första delmäskningen.
Detta är receptet som jag tänkt använda mig av:

En 10 liters stoutbatch.
Koktid:45 min

1.25 kg Mörkt torkat maltextrakt
0.25 kg Rostat  korn
1 paket Safale05 alejäst (kanske räcker med halvt paket i och med att vi halverar,lite osäker på hur jäst arbetar)
1.5 msk Kalciumsulfat
30 g East Goldings humlekottar

Jag funderar på att använda någon annan humle som beska, just för att få lite mer beska i ölen. Något förslag?
Funderar även på att tillsätta lite chokladmalt. Om jag gör det, hur mycket bör jag använda?
Några andra tips på förbättringar?
Exakt hur bör jag dela upp humlingen?
Är 3 g socker per 33 cl flaska standardmått för efterjäsning? Om man använder torkat maltextrakt istället,vad ska man ha per flaska då?

Tackar på förhand för alla tips smile

Sv: Hjälp med recept

smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

1.25 kg Mörkt torkat maltextrakt

Jag skulle använda så ljust maltextrakt som möjligt. Den svarta färgen kommer ju från det rostade kornet, och man vill ju inte riskera få någon karamellig smak i en dry stout.

Jag funderar på att använda någon annan humle som beska, just för att få lite mer beska i ölen. Något förslag?

Challenger, Target, bitterhumle. Använder själv av principskäl alltid Target till stout.

1.5 msk Kalciumsulfat

Vet ju inget om ditt vatten, men själv brukar jag inte tillsätta varken gips eller kalciumsulfat i stout. Däremot nog ett par gram kalciumkarbonat (CaCO3) per 10 l. Detta måste dock blandas i mäsken för att det skall lösa sig ordentligt.

Funderar även på att tillsätta lite chokladmalt. Om jag gör det, hur mycket bör jag använda?

Jag tycker det är en bra idé. Alla håller kanske inte med om att chokladmalt passar i en dry stout, men själv gillar jag ju Beamish och Murphy's bättre än Guinness så. Tycker det ger en mer komplex smakbild. Kring 50 g eller något mer är kanske en bra riktlinje, du kan ju ersätta en del av det rostade kornet med chokladmalt.

Johannes

Angående chokladmalten, så ta det väldigt försiktigt om du inte är ute efter en chokladstout.
Jag skulle nog bara ta 25 gram till en 10 liters batch.
Bara för att inte få för mycket chokladkaraktär utan bara som en krydda.

5 Senast ändrad av INFORMATION (2009-03-15 00:35:52)

Många klonrecept av t.ex. Murphy's som man kan hitta på nätet har ju 5% eller mer chokladmalt. Men det beror som sagt på hur man vill ha sin dry stout.

Johannes

Den vanliga Murphystouten som jag druckit har definitivt inte 5% chokladmalt, det skulle kännas direkt.
Generellt vad gäller många sk klon-recept så är jag skeptisk till många av dem.
Ibland undrar man faktiskt om den som skrivit klonreceptet verkligen har bryggt ölet.

7 Senast ändrad av stridhammar (2009-03-15 19:48:11)

Jag tackar för hjälpen.Har gjort vissa ändringar i receptet så det ser nu ut som följer:

10 liter stout
Koktid 60 min

1000 g Ljust torkat maltextrakt
500 g Mörkt torkat maltextrakt
250 g Rostat korn
25 gram chokladmalt

Bitterhumle 60 min
10 g Target humlekottar

Smakhumle 15 min
10 g East Kent Goldings humlekottar

Aromhumle 3 min
10 g East Kent Goldings humlekottar
10 g Target humlekottar

Jäst
Safale05 alejäst

Övriga ingredienser
kalciumkarbonat

Ser det här receptet ok ut?
Jag tyckte det lät lite spännande med att ha lite karamellsmak så jag behöll en del mörkt maltextrakt. Kommer det att fungera?

Antar att jag behöver steepa specialmalten. Jag är inte helt på det klara hur detta går till. Man krossar specialmalten och låter den ligga och dra i vatten i cirka 30 min?
Vilken temperatur bör användas? Hur mycket vatten bör malten ligga och dra i? Det är alltså sedan detta vatten, som nu är en vört, som man sedan kör i i kastrullen och kokar upp med extraktet och humlen?

Lyfter även frågan Är 3 g socker per 33 cl flaska standardmått för efterjäsning? Om man använder torkat maltextrakt istället,vad ska man ha per flaska då?
Andra tips är välkomna smile

Har även en fråga angående min pågående batch, Det verkar inte riktigt som om den vill jäsa ner till 1005, som var tanken, utan ligger på 1015 på 2 dgr kvar till flasktappning. Finns det något att göra åt det?

Marcus

8 Senast ändrad av INFORMATION (2009-03-15 23:18:09)

Receptet ser väl i stort sett ok ut. I princip borde en dry stout också innehålla en del omältat korn men det måste nog mäskas så det går ju bort i ditt fall. Tycker även att du kan lämna bort aromhumlen; en dry stout är mer beroende av beska och torrhet än bouquet.

Lyfter även frågan Är 3 g socker per 33 cl flaska standardmått för efterjäsning? Om man använder torkat maltextrakt istället,vad ska man ha per flaska då?
Andra tips är välkomna smile

Om du använder socker så är 9 g/l kanske i överkant, skulle rekommendera 2g per flaska istället, dvs. 6 g/l. 9 g/l kan vara lämpligt om du använder torkat maltextrakt istället för socker.

Har även en fråga angående min pågående batch, Det verkar inte riktigt som om den vill jäsa ner till 1005, som var tanken, utan ligger på 1015 på 2 dgr kvar till flasktappning. Finns det något att göra åt det?

Detta spörsmål är svårt att besvara utan mer ingående information om öltyp etc. De flesta öltyper brukar inte jäsas ned så lågt. Man kan tillsätta Brettanomyces eller diverse baciller för att få ned FG, men de ger ju ett märkbart smakbidrag...

Johannes

Kenneth skrev:

Generellt vad gäller många sk klon-recept så är jag skeptisk till många av dem.
Ibland undrar man faktiskt om den som skrivit klonreceptet verkligen har bryggt ölet.

Jag är kanske inte direkt skeptisk, men man ska nog komma ihåg att olika bryggverk, bryggmetod, jäsförhållande etc. bidrar till lite olika smakar, så oftast är det väl så att med ett klonrecept har en bryggare försökt få fram samma smak som en kommersiell öl med sitt eget bryggverk. Receptet behöver alltså ta hänsyn till bl.a. bryggverket som t.ex. kan ge olika karamellisering under koket, olika tillgång till råvara etc.

Om det bara var receptet som avgjorde ett öl skulle det ju inte gå att olika bryggare deltar i SM med samma recept, men det är ju så många andra faktorer som påverkar..

Men vist, man måste ju ha en viss källkritik. Att jag gör ett klonrecept är ju inte alls samma som att resultatet blir som det kommersiella exemplaret även jag tycker det blev ett bra öl som är nära på mitt mål :-)

Visst kan ett klonrecept ge ett bra öl.
Det jag är tveksam på om det verkligen blir likt originalet.

11 Senast ändrad av jrm (2009-03-16 13:44:17)

Jag förstår. Det jag tänkta få fram i förra svar var att det är så mycket mer än ingredienserna som avgör hur ett öl blir, och den som skrivit klonreceptet har givit vist fått kompensera receptet för sina förhållande för att få fram ett öl likt originalet.  Men visst, det ska nog en del blindprovning till för att men med säkerhet kan säga att klonen blev likt originalet och inte bara nära på....

Jag har ingen erfarenhet av klonrecept som mitt uttalande bygger på för det har inte varit så intressant för mig att kopiera ett öl. Min uppfattning efter att ha lyssnat på The Jamil Show och Brew Strong är dock att det finns olika sätt att få fram samma typ av smak i ett öl, och att alla tillämpar recept lite olika så resultatet sällan blir exakt lika mellan två bryggare/bryggverk. Därav är jag kanske naivt öppen för att klonrecept kan komma inte bara nära originalet. Kanske jag blir mer kritisk när jag har byggt upp mer erfarenhet.

Beklagar om det av mitt svar framstod som jag har stor erfarenhet av att "klona" öl :-)

Hej!
Hampan här.
Jag är bryggpolare med Stridhammar och tackar först för hjälpen vi fått.
Den pågående batchen som den gode Stridhammar pratar om är ett test. Vi, som är totala nybryggare, körde Morgans Amber Ale ölsats med flytande maltextrakt mest av nyfikenhet på vad en ölsats kan ge! Den står nu på sekundären och vårt problem ligger väl i inaktiviteten i tunnan. Som Stridhammar nämner så har vi ett värde på 1015 idag och där stannar det.
Frågor:
1. Kan det finnas levande jäst kvar till jäsningen efter buteljering?
2. Räcker det att köra en vecka för sekundären?
3. Hur för man smidigast i sockret/maltextraktet innan tappning, kör man en lag rakt ner i tunnan?

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Hej och välkommen till forumet.

1. Det finns med all säkerhet levande jäst kvar för buteljering.
2. En vecka räcker för sekundären. Det är ju mer en klarnings/lagringsfas för att få bort den mesta av jästen. Och är ju inte livsnödvändig.
3. Jag brukar göra en sockerlag och hälla ner i ett nytt kärl och sen tappa ölen på den. jag tycker det är smidigast. Men en del tycker att det är smidigast att prima direkt i flaskan.

/thobbe

thobbe skrev:

3. Jag brukar göra en sockerlag och hälla ner i ett nytt kärl och sen tappa ölen på den. jag tycker det är smidigast. Men en del tycker att det är smidigast att prima direkt i flaskan.

/thobbe

Ok, tack thobbe för svaret!

Har jag fattat rätt?
Sockerlagssättet: Göra lag enligt måtten, hälla det i ett nytt kärl(jästunna?), hälla på brygden sen därefter tappa upp? Kan man blanda i lagen i sekundärtunnan direkt? känns som annars kommer det att bli mycket kontakt med syre?

Prima direkt: lägga socker/maltextrakt i flaskan, fylla upp. Hur mycket väger en sockerbit? Det känns som det lätt kan bli fel att handskas med så små mängder strösocker.

Frågorna haglar här, jag vet, tack för tålamodet!
/Hampan

Ja du har fattat rätt. Och med kärl menade jag jästunna smile
Jag har inte prövat att ha i sockerlag direkt i sekundärtunnan. Men går gör det säkert.
En stor fördel som jag ser med att tappa upp på en ny tunna är att man får bort mer jäst, dvs jästen som ligger på botten i sekundären. Ska du röra ner sockerlag i sekundärtunnan så känns det som att jästen kommer att virvla upp.  Men som sagt jag har inte prövat.

En sockerbit väger 3 g.

Tack för ytterligare klara besked!
Vi har pluggat lite och det ryktas om mockabitsocker som väger 2g st, vilket bör vara rätt. Vi kör på det nu, så provar vi andra sätt på kommande batch.
Ikväll är det alltså upptappning och jag är högst förväntansfull!