Bara använda pilsner malt?

Hej bryggarvänner,

Är grönare än en ny golfbana på det här med hembryggning. Har kört en bryggd med muntons färdighumlat och spraymalt som står för klarning. Men jag skulle vilja göra en helmaltsbryggning. Så till frågan:

Kan man bara använda sig av (siktar på 25liter) 5kg pilsnermalt+humle+jäst?

Alla recept jag hittar är lite detta+en gnutta sånt+lite av det här+be en bön+stå på ett ben m.m.

/David

Sv: Bara använda pilsner malt?

Hej David.

Det är klart det går att använda bara en malt sort. Anledningen till att man använder flera (ibland många) olika
maltsorter i recepten är för att få olika smakbilder. Pilsnermalt är ju grunden till många ölsorter och innhåller
allt som behövs för att göra ett gott öl.

Kör i gång! Testa lite.

Ditt öl må bli lite smakfattigt men inte dåligt:)

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Det går att göra ypperligt bra pilsner/ljus lager med bara pilsnermalt + humle + lagerjäst.
Man behöver inte be en bön stående på ett ben, bara man vet vad man gör  wink

4 Senast ändrad av drs (2009-03-11 17:37:55)

Hehe, vad bra! Har så dålig balans nämnligen.

Tänkte att jag skulle prova att göra en på helmalt med en 5kg pilsnermalt här från humlegården, en lämplig humle samt jäst. Känns lite tungt såhär i början av karriären att köpa ihop massor för 200gram av det ena och något kilo av det andra nämnligen.

Men, kommer en pilsnermalt+humle+jäst bli ett bättre resultat än en cooper/muntons sats? För då är jag nämnligen på rätt väg, känns det som ialla fall.

David

Det kommer säkert att bli mycket gott. Om det inte går helt åt pipsvängen vill säga men det är ju som tur är mycket ovanligt. Se bara till att ta det lungt och metodiskt.

Det är smart att börja med enkla recept som detta.
Lättare inköp och betydligt enklare på bryggdagen.

Ha så skoj och lycka till.

Tack Albin, får nog bli något sådant.
Finns inte några förstagångs recept nästan. Byggde mig en plastdunkkokare a la forumet här igår och den funkade fint.

Smakade lite lätt på min ölkitt som står på klarning, smakade mest som något man kramar ur wettexduken.

/David

drs!
Min första helmalt efter höstens kurs var en single malt, nämligen Maris Otter Pale Ale. Jag humlade med enbart Challenger samt jäste med Wyeast #1098 British Ale och har nu lagrat i ca en månad.
För en halvtimme sedan lämnade jag kvällsmatsbordet efter att ha druckit en flaska av nämnda bryggd, och jag lovar dig, det var KANONGOTT.
Orsaken till att jag valde att göra en single var samma som den du anger + att ju enklare desto mindre som kan gå fel. Dessutom är det bra att ha en smakreferens när jag nu har börjat experimentera mera.
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

drs skrev:

Men, kommer en pilsnermalt+humle+jäst bli ett bättre resultat än en cooper/muntons sats? För då är jag nämnligen på rätt väg, känns det som ialla fall.

David

Jag kan garantera att det blir minst 10 ggr bättre.
Om du dessutom kan se till att jäsa lite svalare än rumstemp så blir det ännu bättre.
Använd SafLager eller den "nya" 34/70 torrjästen så får du ännu bättre resultat.

9 Senast ändrad av tio Pepe (2009-03-12 08:39:02)

I vinter har jag hunnit med tre brygder i sommarstugan, allihop med enbart pilsnermalt eller lagermalt, humle och jäst. Som nybörjare fokuserar jag först på hantverket innan jag börjar experimentera med recept.

Jag brygger i sommarstugan vid 5-7 grader. Har inte haft tid att smaka på dem eftersom jag har haft fullt upp med att tömma de tre fat jag har för att få plats. Från en av brygderna tappade jag upp två flaskor och primade litet slarvigt med en halv sockerbit. Det blev inte så mycket kolsyra av det, men det blev gott.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Tackar för tipsen grabbar! Här ska det köpas grejor.

Håller på att prova göra malt samtidigt och det går fint än så länge. Första batchen vart lite stor på 5kg och det tog sån j-vla tid att torka så jag lackade ur och slängde det. Nu kör jag en enkilos med lite andra tider. Första satsen grodde väldigt ojämt nämnligen också. Har dessutom ordnat torkrum/skåp för mina försök!

/david