1 Senast ändrad av Boge (2009-03-10 22:39:34)

Första helmaltsbrygd, Pale ale (?)

Då vad det tid för första helmaltsbrygden till helgen, allt inköpt och preliminärt recept klart.

Batch: 12liter   Boil: 8liter

Malt:
3kg Pale ale
50gram mellanmörk crystalmalt
100gram ljus crystalmalt

Mäskning:
68grader - 60min
72grader - 10min

Humle:

6gram Norhern Brewer 10,5% - 60min
8gram East Kent Goldings 4,6% - 60min

6gram East Kent Goldings 4,6% - 20min
4gram Saaz 2,1%  - 20min

10gram East Kent Goldings 4,6% - 5min
4gram Saaz 2,1%  - 5min

Jäst: Brewers Choice London ESB 1968

Någon som har några förslag på förbättringar i receptet eller i övrigt några tips inför brygden?

//Boge

Sv: Första helmaltsbrygd, Pale ale (?)

ser bra ut men det går nog inte att koka bara 8L

ska du ha en Batch på 12L så lär du ju få laka ut minst 14L mycket lågt räknat     

det blir en ganska stark öl på ca 6% alc
och IBU hamnar på ca 24.

jag skulle öka 6gram Norhern Brewer 10,5% - 60min
till 10 gram Norhern Brewer 10,5% - 60min
IBC på ca 32.5

kaxig jäst är det ju men det har du säkert klart för dig

lycka till

Okej, tack för svar!

Min tanke var att ölet skulle bli på ca 5%, och genom att inte laka så mycket får jag ett sämre utbyte och samtidigt kunna koka 8liter?. Är det möjligt eller tänker jag fel?

Kanske ökar på beskahumlen några gram då..

Jo har läst lite om jästen, men får hoppas att den inte är för jobbig!

//Boge

Jag skulle nog sänka mesktempen från 68c till 66C. Tror du får väldigt högt FG annars.

Jag gillar den jästen, har använt den i mina 3 senaste öl. Se bara till att den inte blir för kall för då lägger den av direkt. Det är dock lätt att sätta fart på den igen enligt min (begränsade) erfarenhet.

Tack för tipset, det är nog smart med tanke på jästens ganska låga utjäsningsgrad!

Vi får vel hoppas att jag lyckas med den jästen jag med då!

MVH Boge

Kan säga såhär långt att jästen verkar tämligen knepig att få igång, som misstänkt.

Efter att smackat smackpacket så hände det inte så mycket mer, svädde upp väldigt lite, om något alls(på två dygn). Hur som helst satte jag en förkultur på jästen idag och hoppas att det får den att komma igång. Man kanske ska sätta igång en kultur på någon annan jäst för säkerhets skull, eller tror ni jästen kommer att piggna på sig?

För övrigt är jästen köpt på PGW som kanske inte är kända för att ha pigg jäst direkt.

MVH Boge

7 Senast ändrad av Boge (2009-03-15 14:25:11)

Nu är bryggningen genomförd och det gick helt ok. Fick ett dåligt utbyte men med lite fusk(spraymalt) fick jag det OG jag önskat.

Nu till funderingarna. Har byggt mig ett mäskkärl av en kylbox med en "nätrulle" i botten som silar av det värsta när man tappar ut efter mäskning. Men fortfarande blir vörten väldigt grumlig. Jag försökte med sildukar hit och dit för att få vörten så klar som möjligt, visst blev den klar och fin men väldigt mycket slabb var det innan dess. Känns som risken för att få skit i vörten som inte ska va där var ganska stor med tanke på mina försök till att sila hela skiten genom sildukar.

Nu till frågan, hur gör ni andra för att få det bra, silar ni det eller låter det sjunka till botten? Eller kokar ni allt och silar ni efter? Tänkte på om ett finare nät i mäskkärlet skulle vara en lösning men tror det kommer proppa igen lätt då.

Edit: Är det så att man ska sila genom lakbädden tills man får en klar vört? Mycket har man att lära smile

MVH Boge

Boge skrev:

Nu till frågan, hur gör ni andra för att få det bra, silar ni det eller låter det sjunka till botten? Eller kokar ni allt och silar ni efter? Tänkte på om ett finare nät i mäskkärlet skulle vara en lösning men tror det kommer proppa igen lätt då.

Edit: Är det så att man ska sila genom lakbädden tills man får en klar vört? Mycket har man att lära smile

Jag mäskar i en kylbag med den bazookascreen som humle säljar. När jag lakar recirkulera jag 2-4 liter för att malten ska bilda en bra filterbädd. Då är vörten fri för rester från malten men den är inte genomskinlig.

Jag tror inte du ska förvänta att kunna laka ut glasklar vört för det finns ju mycket proteiner i vörten som bl.a. koket ska få att koagulera så det kan bottenfällas. Visst, mina öl visar tecken på köldgrumling, men jag tror knappast jag kan fixa detta genom att laka annorlunda, då ska jag nog hitta ett snabbare sätt att kyla på än vattenbad.

Okej, tack för svar! Ska testa mig fram nästa gång och se hur det blir, man kanske får va nöjd även fast vörten är lite grumlig wink

MVH Boge