Svensk Internationell Lager

Den här frågan slänger jag ut då en intressant diskussion fördes idag med en bryggarkompis.

En hel del svenska öl på burk, eller flaska för all del, är ju ganska så sötsliskiga varför jag funderade ut en teori.

Jag såg någonstans att det enligt någon lag i Sverige är tillåtet att brygga öl på max 49% råfrukt, vilket skulle göra ett supertorrt öl.

Första frågan skulle då vara, stämmer det att det är tillåtet att brygga öl i Sverige på 49% råfrukt?

Följdfunderingen, eller min teori, skulle då vara att man tillsätter socker, t.e.x. i samband med filtrering, och då får ett öl som inte är kruttorrt. Allt detta givetvis för att bryggerierna ska spara pengar. Man får ett öl som kan upplevas ha kropp, eller vara sött.
Det sägs ju att Carnegie Porter sockras i samband med filtrering.

Tankar, idéer, åsikter?

http://www.olprovningar.se/

Sv: Svensk Internationell Lager

Den nuvarande alkohollagen säger inte något om vilken % malt som man måste ha för att få kalla det för öl.
I kapitel 1, paragraf 6 står följande:

6 § Med starköl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd
med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne
och som innehåller mer än 3,5 volymprocent alkohol.

Med öl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat
eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och vars
alkoholhalt överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent.

Som ofta i många lagar använder man ord som kan tolkas, i detta fall huvudsakligt.
Som lekman kan man tolka det som att det måste vara mer än hälften (dvs > 50%), men man kan säkert vrida och vända på det, jurister älskar att göra sådant.

Att söta upp ett utjäst öl med någon form av socker är också helt inom ramarna för lagen.
Så visst kan man tänka sig att brygga ett öl med mycket råfrukt och sedan tillsätta ämnen som gör ölet "smakligare".

I Sverige behöver man inte varudeklarera öl eftersom det inte räknas som livsmedel, men i de flesta andra länder i världen så måste man det.

Reinheitsgebot uppkom just på grund av att många (tyska) bryggerier blandade i allt möjligt jox i ölet för att få ner tillverkningskostnaden. I andra länder har det förekommit andra sätt att "fuska", bland annat så sägs det att i England så tog man ut skatt på stamvörtstyrkan vilket gjorde att bryggerierna gjorde svaga vörter och tillsatte socker efter att skattmasen varit där och mätt vörten.

så uppfinningsrikedomen hos bryggerierna är stor.

3 Senast ändrad av Ratatosk (2009-03-10 17:05:14)

Sv: Svensk Internationell Lager

I och med EG/EU ändrades mycket av förutsättningarna för allt det där, faktiskt till det bättre vad gäller malt i öl. Bryggerierna passade ju också på att skryta med sina nya helmaltsöl då det begav sig.

Titta på priserna i matbutiken. Vanligt ris kostar nu vanligen tre gånger så mycket som billig pasta! Det är protektionism och jordbrukspolitik i vardagen. Jag är inte heller säker på att socker är billigare än malt för bryggerierna.

---

Apropå "Reinheitsgebot", så var den inte tysk, utan bayersk, från början. En mera konspiratorisk förklaring till den lagen är att den var basen för privilegiet att brygga veteöl. Bayerisches Weißbier var ju så att säga olaglig.