hjälp med porter/stout

Jag tänkte sätta igång en porter/stout i väntan på att min ale skall bli klar.

hittade ett recept här på forumet som ser ut så här:

10liter

2,3 kg Pale ale malt
50 g Dark crystal malt
160 g Chokladmalt

angående humle så har jag:
challenger 6.7%
styrian 3.0%
fuggle 4.5%
East kent golding 4.8%

vilka av dessa vore bra val samt vilken koktid? har sett att man ofta bara har en 60min kok av en typ av humle i porter och stout. har jag rätt?
förutom de andra maltsorterna i receptet har jag svartmalt hemma. hur stor mängd kunde jag använda av den. tänkte kanske skulle bli lite mera spännande smak då.

goda råd är väldigt välkommna...tack!

2 Senast ändrad av leinad (2009-03-05 18:41:56)

Sv: hjälp med porter/stout

East kent golding är ju en klassiker till stout. Challenger funkar också. Traditionellt en giva vid 60 min.

Svartmalt ger bränd ton lite åt kaffehållet. Används sparsamt! Max 2-4% skulle jag lägga i.

Ditt recept kan nog bli en utmärkt porter. Alla humlesorterna i din lista skulle jag säga passar bra, men East Kent Golding är lite av en personlig favorit. Challenger är också god.

Om du häver i svartmalt och brer på lite med beskan blir din öl mer åt stout-hållet. Inte fel det heller.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

gillar ju stout lite mera än porter. om jag skall bre på lite med beskan hur gör jag då? 20- 30 gram i 60 minuter eller så? blir nog att sätt i lite svartmalt också då. 50gram är det lagom eller för mycket?

Ska du göra stout så passar det nog bättre med rostat korn än svartmalt. Det här receptet verkar ju vara en porter. Svartmalt (som också brukar kallas färgmalt) ska man nog vara försiktig med - i allmänhet används den nog mest i mindre mängd för färgens skull.

ok tack för det! låter kanske bli den då.