1 Senast ändrad av mw (2009-03-05 02:31:52)

Enorma förkulturer

Hur stora förkulturer använder ni?

Mr Maltys Pitch Rate Calculator ger vid jäsning av 140 liter Ale med OG 1.042 att det behövs 1096 miljarder jästceller och att det krävs 3 jästpaket och dessutom 33 liter starter(alt 5 paket och 17 liter starter)!! Utan starter krävs 14.4 paket!
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Vissa kör ju den enkla regeln med 5% starter till ale och då skulle det endast krävas 7 liter starter och ett smackpack.

Som jämförelse anser Mr Malty att man bör ha 8 liter starter och ett smackpack vid jäsning av 40L ale OG 1.042, det ger ju 20% förkultur.

Hitintills har jag kört med 5-10% för ale och det har fungerat ok men jag tänkte nu prova Mr Maltys rekommendationer för att se om smaken blir bättre.

Vad tycker ni, är det motiverat med sådana gigantiska förkulturer?
(Om någon av er har testat ha gå ned från dessa rekommenderade mängder och fått sämre resultat vore det intressant at höra. Zainasheff menar ju att lägre koncentrationer än de han rekommenderar är ett risktagande som inte ger den bästa ölen och det vore ju intressant att höra era synpunkter om detta.)

Senast redigerat av mw (Igår 21:24:23)

Sv: Enorma förkulturer

Med tanke på att nästan alla kommersiella bryggerier satsar dessa mängder så är det nog inte fel.
Läste precis på http://www.sharpsbrewery.co.uk/our-beer … mentation/ att varje fermentering producerar 200kg jäst, och detta är inget stort bryggeri.

Förr var jag inte lika noggrann när det gällde jästen. Jag satsade jästpaket som var tveksamma hur mycket av jästen som egentligen var pigg. Resultatet blev oftast att jäsningen drog igång först ett par dagar senare med resultatet att det fans en del otrevliga bismaker och en del öl fick jag faktisk hälla ut. Jag säger inte att det är samma sak som att ta en mindre mängd  färsk jäst men numera så försöker satsa jäst enligt mrmalty. Nästan alltid är jäsningen i full gång på morgonen efter och fullt utjäst efter ca 4dagar.

Om jag vore dig skulle jag satsa ett jästpaket i 2L vört med omrörning och sen köra en 25L sats på det. Sen har du den jästen du behöver.
Att bara räkna på 5% förkultur tror jag inte är en bra metod.

MW!
Den spontana reaktionen är att arbetet med förkultur nästan blir ett större projekt än själva bryggningen :-)

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Det verkar mer och mer rimligt att göra sig besväret med att först sätta en mindre brygd för att sätta den större brygden på kakan av den mindre.
(om man nu anser att riktlinjen 1 *10^6 celler/mL/P även är tillämpbar för oss hembryggare)

Egentligen skulle man ju försöka ha diciplinen att brygga i sådana intervaller att öl 2 sätts på kakan till 1 och öl 3 på kakan av 2 osv men det
blir ju alltid för långt mellan bryggpassen.

Här vore det bra med statistik över hur smakprofilen ändras med ökad pitch rate. Det att många struntar i riktlinjen

Vet någon om det finns något skrivet om hur kurvan med risken för felsmaker ökar vid mindre pitch rate?

Förkulturen är ju ett sätt att få fram tillräckligt med jäst när man inte har en "kaka" från en tidigare brygd att hälla vörten på.

Jag brukar till en ale-brygd på 20-25 liter göra en 3-liters förkultur på OG 1035-1040 även om uppgiften på Activatorpåsen säger att den i sig skulle räcka utan. Ibland har påsen ju också legat ett tag hemma i kylskåpet. Till lager har det ibland blivit upp till 5 liter. Detta med alltså flytande jäst. Jag har även i jästnäring i förkulturen.

MEN - jag häller alltid bort "ölet" från förkulturen när den är klar och tar bara vara på jästen. Detta efter ett dygn ungefär med omrörning/luftning hela tiden och sedan ett tag till utan tills att jästen lagt sig på botten och den i princip klarnat. Inget jäsrör på flaskan/e-kolven utan en bit alu-folie eftersom jag blåser in luft hela tiden. Efter luftningen/omrörningen ska det ju inte finnas någon jäsning som behöver kontrolleras.

M.a.o - mycket säkrare, snabbare och fullständigare jäsningar med förkultur när inte jästkaka finns att tillgå. Detta har jag konstaterat av egen erfarenhet.

Till torrjäst tycker jag inte förkultur behövs utan tar istället flera påsar direkt i vörten.