Infektion eller vad?

Hyllade ju för ett tag sedan mitt Docs triple ruby, sa att det skulle bli ännu bättre om ett tag. Nu några veckor sedan har ölet fått en illasmakande bismak, väldigt besk, det känns som all restsötma är borta. Jag tycker också att det är grumligare nu än när jag provade den första flaskan. Det beska är inte humlebeska, det är en helt annan smak, lite surt. Vad kan ha hänt? Jag har provat en flaska om dagen i en vecka och alla har den här bismaken.

Sv: Infektion eller vad?

tyvärr låter det som en infektion av något slag.
jag skulle tro att det är laktobacillus (mjölksyrebakterier) de jäser ut alla dextriner så restsötman försvinner.
ölet känns då beskare eftersom det inte finns någon sötma som balanserar smaken.
surheten kommer säkerligen att öka mer och mer.

trist på så god öl sad

Vad är den troliga källan? Jäskärlet eller något i min bryggmiljö? Vad skall jag göra?

Hej,

Svårt att säga. Sådana där rackare kan smyga sig in lite överallt, någonstans i utrustningen, eller från något hårstrå eller damm från malten som svävar ner i det färdiga ölet under omtappning. Gå igenom all utrustning som kommer i kontakt med ölet efter kokning och se till att sterilisera allt ordentligt. Var sedan noga under omtappning med att luften är så ren som möjligt från maltdamm, fruktflugor etc.

När jag fick samma problem för några år sedan fyllde jag badkaret med vatten.
Tillsatte en massa klorin och stoppade ner all bryggutrustning.
Jäshinkar, hävertar, fat, kopplingar, slangar, flaskor m.m.

Där fick det ligga några timmar.

Sedan tömde jag ur badkaret och spolade allt med så hett vatten som möjligt från duschen.

Därefter har jag aldrig haft problem igen (peppar, peppar)

Samtidigt började jag använda gummihandskar när jag tappar om/upp ölet.
Det mesta snusket sitter nog tyvärr på händerna.

Ett tips till sug aldrig igång häverten med munnen, risken är stor att det blir "kusar" på häverten.

Låter som om en flaska från min senaste bryggd råkade ut för samma sak. Bryggden anser jag vara min hittills bästa men en flaska var utan sötma och smakade underligt men ändå inte direkt äckligt. Ingen höjdare.

Håll i er nu. Jag har just öppnat en ny flaska. Den var lika besk som de tidigare, så jag löste helt enkelt upp en tesked socker i några matskedar vatten och hällde i. Smaken är klart bättre än osockrat. Knappast en Docs Triple Ruby, men det går i alla fall att dricka. Säg inget till tyskarna bara!!

8 Senast ändrad av Blåkulla (2009-03-04 19:46:45)

svantide skrev:

Håll i er nu. Jag har just öppnat en ny flaska. Den var lika besk som de tidigare, så jag löste helt enkelt upp en tesked socker i några matskedar vatten och hällde i. Smaken är klart bättre än osockrat. Knappast en Docs Triple Ruby, men det går i alla fall att dricka. Säg inget till tyskarna bara!!

låter smarrigt typ

grogga på sockerdricka och om du har tur så slipper du sitta på figgan hela natten tom

dumsnål eller????????????

svantide skrev:

Belgarna har ju sin Faro så du är i gott sällskap. smile

Har blivit helnojig inför tappning av mitt senaste öl. Kan man koka kapsylerna, eller förstör man plast/gummitätningen då?

Tll Blåkulla:
Nej, dumsnål vill jag inte säga, det var mer ett litet experiment, är inte all hembryggning just det?

Jag brukar iaf hälla kokande vatten över mina kapsyler och låta dom stå ett tag, och dom har inte tagit skada. Så koka borde fungera det med smile

Jag har provat att koka kapsyler en gång och det gick inte bra. Gummitätningarna släppta på alla kapsylerna.

13 Senast ändrad av Kenneth (2009-03-06 09:11:54)

Om du vill få ren kapsylerna så är det nog bättre att lägga dem i något desinfektionsmedel av något slag, klorin eller jodoforlösning.
Använder du klorinlösning så skölj kapsylerna med varmt vatten och låt dem torka

Det är nog bättre att vara lite för försiktig . en infektion är aldrig något roligt . jag desinfiserar allt inklusive kapsyler och speciellt händerna  . flaskorna i ugnen 160 grader i 20 minuter .
Koka kapsylerna kan inte vara nyttigt .

Kenneth skrev:

jodoforlösning

Hej,
håller helt med, jodofor till allt som kommer i kontakt med ölet efter kokningen, även flaskor och kapsuler. Har aldrig haft någon infektion.
Hls
/Jürgen