Nybörjare - Hydrometer i jäshink mm?

Hej forumrävar.
Ännu en gröngöling ansluter sig till forumet.
Gjorde iofs några omgångar fulöl för hundra år sedan då jag ännu inte var gammal nog att köpa öl på konsum.
Nu har jag läst på en del, bland annat i detta forum, och precis som med alla andra nya projekt förstår jag först ingenting för att sedan tro mig ha fattat galoppen (hur svårt kan det vara!) och så loopar jag slutligen  tillbaka till noll igen!

Så, jag har en plan. Köpte minimal utrustning för satsbryggning och råvaror till två brygder.
Som ett första försök valde jag en ölsats (bitter) + maltextrakt (sirap) + humle + bra jäst. Denna står nu på sekundären i garaget och jag misstänker att jag gjort det mesta fel. Vilket i och för sig ingick i min plan!

Nu har jag precis startat del 2 i utvecklingen och har en förkultur (struntade i detta i förra försöket) på gång.
Denna gång skall jag testa att delmäska. Planen är ungefär: spray malt + crystal malt + lite pale malt. Men framför allt skall jag försöka göra lite mer rätt denna gång.
Jag har så klart 1000 frågor och hoppas att jag kan få ett par av dem besvarade här.
Tänkte fokusera på basala grejer och har läst en hel del om vikten av hygien samt att undvika tillförsel av syre under och efter jäsning.

1.) Kan jag med fördel strunta i omtappning före sekundärjäsning och helt enkelt bära ut jäshinken (primären) i kylan i garaget? Fördelar/Nackdelar?
2.) Kan jag låta min hydrometer bo i jäshinken under hela jäsprocessen? Tänkte att jag då slipper fumla med mätglas, öppna locket i tid och otid, pilla, slaska, förorena...
3.) Misstänker att min hävert inte lämpar sig för ölhävertering! Då jag tappade om till sekundärhink (försök 1 ovan) strulade det lite och häverten sög luft. Det är en sån där hävert som är delad/skarvad så att den änden man stoppar i vätskan består av två rör som ligger omlott -> så att man kan justera längden på röret i vätskan. Sedan overgår det utanpåliggande röret via en gummibussning till en slang. Vid ett tillfälle under omtappningen klämde jag åt slangen för att pausa och när jag sedan släppte på igen så sög häverten luft! Detta skulle ju aldrig kunnan ske om jag använder en helt vanlig oskarvad slang, eller hur? Har ni synpunkter eller erfarenheter av den typ av hävert jag köpte?
4.) Om jag inte följer ett recept till punkt och pricka med avseende på mängden malt, kan jag mäta OG på mina 10 liter avkylda, koncentrerade, vört och använda ex. BeerSmith för att beräkna hur mycket vatten jag skall tillsätta för att hamna på "rätt" OG efter spädning? Eller missar jag något annat viktigt, typ riskerar att få ett bittert-, blaskigt-, felfärgat- öl med denna metod?

Bästa hälsningar.
Fredrik H.

Sv: Nybörjare - Hydrometer i jäshink mm?

DrKefir skrev:

1.) Kan jag med fördel strunta i omtappning före sekundärjäsning och helt enkelt bära ut jäshinken (primären) i kylan i garaget? Fördelar/Nackdelar?

Nej. Eller jo, det kan du väl, men du missar poängen. Sekundären är för att man ska få bort större delen av bottensatsen och en lugnare jäsning av det lilla maltsocker som är kvar.

Om det är en överjäst som ska jäsa vid 20 grader så gäller det både primär och sekundär. Det blir snarare som att du bär ut den för lagring, och då är det bättre att du tappar upp den först.

Om det är en underjäst som ska jäsa vid 10 grader så är det bättre att jäshinken står i garaget även i primären. Och är det kallare än så i garaget så är huvudsaken att det inte är minusgrader. Själv har jag jäst lager vid 5-7 grader med gott resultat.

DrKefir skrev:

2.) Kan jag låta min hydrometer bo i jäshinken under hela jäsprocessen? Tänkte att jag då slipper fumla med mätglas, öppna locket i tid och otid, pilla, slaska, förorena...
3.) Misstänker att min hävert inte lämpar sig för ölhävertering! Då jag tappade om till sekundärhink (försök 1 ovan) strulade det lite och häverten sög luft. Det är en sån där hävert som är delad/skarvad så att den änden man stoppar i vätskan består av två rör som ligger omlott -> så att man kan justera längden på röret i vätskan. Sedan overgår det utanpåliggande röret via en gummibussning till en slang. Vid ett tillfälle under omtappningen klämde jag åt slangen för att pausa och när jag sedan släppte på igen så sög häverten luft! Detta skulle ju aldrig kunnan ske om jag använder en helt vanlig oskarvad slang, eller hur? Har ni synpunkter eller erfarenheter av den typ av hävert jag köpte?

Sätt kran på jäshinken i stället:
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … uctid=8037

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

DrKefir skrev:

Det råder lite delade meningar om hur man ska göra och det finns inga rätt eller fel här. Själv tillhör jag den delen som aldrig tappar om ölen till sekundär. Anledningen till att jag tycker det är att den ökade risk för infektion väger tyngre än att ölet klarnar någon vecka tidigare. Det är enklare för mig att låta ölet stå lite till eller ställer ut det i garaget så att det hinner det bli helt klart innan jag tappar över det till fat.

DrKefir skrev:

4.) Om jag inte följer ett recept till punkt och pricka med avseende på mängden malt, kan jag mäta OG på mina 10 liter avkylda, koncentrerade, vört och använda ex. BeerSmith för att beräkna hur mycket vatten jag skall tillsätta för att hamna på "rätt" OG efter spädning? Eller missar jag något annat viktigt, typ riskerar att få ett bittert-, blaskigt-, felfärgat- öl med denna metod?

Detta är nog ganska vanligt på bryggerier att man späder ner ölen i efterhand. Som du antyder så späder du ju även bitterhet, humlearom och färg samtidigt men om man kompenserar för det så ska det inte vara några problem.
Här späder jag från OG 1.071 till 1.045: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1957

DrKefir skrev:

Intressant idé ändå ^^

Gilgrim skrev:
DrKefir skrev:

Intressant idé ändå ^^

Ja en rolig ide och verkligen effektiv om man kan läsa av några resultat i jäshinken. Tror ni det går?

Kommer den inte bli väldigt kladdig är därmed oläslig av jästskummet?

//Erik

Hej,

här kommer mina infallsvinklar.

1. Omdebatterad fråga. Fördelarna med att använda sekundär är att man skiljer ölet från jästkakan och på så vis minskar jästen påverkan på smaken.  Det gör ölet renare i smak och klarare.  Nackdelen är jobbet att flytta ölet från ett kärl till ett annat, med allt det medför i spill och risk för infektioner.  Jag själv håller benhårt på sekundär men bättre hembryggare än jag når fantastiska resultat utan, så det är nog helt upp till dig.

2. Hur skall du läsa av hydrometern i jäshinken?  Att få en exakt avläsning på hydrometern med vit plasthink och skum på ytan måste vara näst intill omöjligt.  Det enda som kommer att ske är att du kommer ta upp den för att torka av i tid och otid, och med det ökar du riskerna för infektioner tusenfalt.  Låt locket på jäshinken stpå på tills du jäst klart och tappar om.  Det är mitt råd.  Vill du läsa av intermittent får du slanga ner häverten och suga upp 20-30 cl för att mäta i mätglaset, eller skaffa tapp på hinken.

3. Investera i en bra hävert - det finns en på humle som man pumpar i stället för att suga. Den är kanon.

4. Ja.  Så gör jag hela tiden, fast jag använder Promash.  När jag kylt ner vörten och tappar den på jäshinken, eller på en temporär jäshink (något som jag gör vid bryggning av lager), så slangar jag ur 25cl, mäter temperaturen och därefter densiteten.  Promash kommer med kalkulator som räknar om OG beroende på vörtens temperatur, alla hydrometrar är "inställda" på en speciell temperatur och har vörten en annan temp måste du kompensera upp eller ner.

När jag sedan vet "var jag hamnade" (det är inte alltid jag lyckas få ut så mycket extrakt jag önnskat från mäskningen) så kan jag justera hur mycket jag späder ut med så att jag hamnar på det OG jag ursprungligen siktat på (förutsatt jag inte hamnat för lågt).  Även detta hjälper Promash till med, hur mycket vatten späder jag ut en vört med volym x med för att nå OG y, osv.  Är säker på att Beersmith har något liknande.  Funkar väldigt bra.

Lycka till!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

1. Omdebatterad fråga. Fördelarna med att använda sekundär är att man skiljer ölet från jästkakan och på så vis minskar jästen påverkan på smaken.  Det gör ölet renare i smak och klarare.  Nackdelen är jobbet att flytta ölet från ett kärl till ett annat, med allt det medför i spill och risk för infektioner.  Jag själv håller benhårt på sekundär men bättre hembryggare än jag når fantastiska resultat utan, så det är nog helt upp till dig.

Jag gjorde en jämförande studie där jag flaskade hälften av primären, och tappade över andra halvan på en sekundär ytterligare 7 dagar, allt annat lika. (Ale)
Det blev en tydlig smakskillnad, där alen som genomgått sekundär smakade betydligt fylligare och bättre. Detta är iofs en smaksak, men så tyckte i alla fall jag!

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

En refraktometer funkar faktiskt ganska bra också efter  kalibrering

Golfkompis skrev:

Jag gjorde en jämförande studie där jag flaskade hälften av primären, och tappade över andra halvan på en sekundär ytterligare 7 dagar, allt annat lika. (Ale)
Det blev en tydlig smakskillnad, där alen som genomgått sekundär smakade betydligt fylligare och bättre. Detta är iofs en smaksak, men så tyckte i alla fall jag!

/Mats

Intressant!
Det hade varit kul att se hur smaken hade blivit om du hade tappat av hälften av primären till sekundär och låtit primären varit kvar på jästkakan och sen flaskat båda delarna samtidigt.

svensson.lu skrev:

Intressant!
Det hade varit kul att se hur smaken hade blivit om du hade tappat av hälften av primären till sekundär och låtit primären varit kvar på jästkakan och sen flaskat båda delarna samtidigt.

Får bli nästa studie. Primären kommer då att bestå av en halvfull tjugolitersdunk, där syret har tillåtits att komma in. Frågan är om detta kommer att påverka ölet i primären negativt...?

/Mats

Golfkompis skrev:

Primären kommer då att bestå av en halvfull tjugolitersdunk, där syret har tillåtits att komma in. Frågan är om detta kommer att påverka ölet i primären negativt...?

Absolut. Har du en CO2 tub?

Att det är en halvfull hink i primärjäsningen är inte ett problem.
Det kommer det att bildas så mycket kolsyra i jäsningen så det behövs inte fyllas på med extra kolsyra.
Dessutom behöver jästen syre i början så jag skulle säga att det bara är bra.

Om man tappar om till sekundärjäsning är det däremot bra att undvika för stort jäskärl.
Då är det bra om man tappar till ett mindre kärl.

Tack för alla svar.
Det är så fantastiskt kul så här i början av "karriären". Så mycket att lära!
En tappkran på jäshinken - smått genialiskt!

Har haft fullt upp i veckan och tyvärr inte hunnit kompletera min utrustning.
Sambon jobbar natt och efter att ha skickat barnen i säng satte jag igång i kväll.
Jäklars så kul detta var.

Kikade runt lite bland recept, blandade och gav (kan själv wink ) och beslutade mig för följande:

3 kg Muntons spray malt 10 EBC
1 kg Pale Ale Malt 4 - 6 EBC
300 g Crystal malt 120 EBC   (fel 1 kanske? Vörten blev lite mörkare än jag trott.)

28 g Northern Brewer 10,5% - 60 min
20 g Cascade 7,3% - 20 min
25 g Cascade - 5 min
30 g Cascade 1 min

BC 1272 (förkultiverad)

Mäskade pale- och crystalmalt i 67* i 60 min och planen var att koka vörten (ca 5-6 L) tillsammans med spraymalt i min alldeles för småttiga stora kastrul som rymmer endast 10L (fyllde upp till brädden).
Därefter kyla och späda till rätt OG.
Allt gick enligt plan fram tills dess vörten stod på kylning och jag gick i källarn för att sterilisera.
Strax tillbaks i köket igen med en krossad hydrometer! Har ni hört den förrut lr smile
Så mycket för den planen tänkte jag! Nu faller det sig så att jag ska till stan i morgon och bl.a. köpa två stycken hydrometers. Men, vad göra nu? Jag har ju ingen erfarenhet och vet inte hur mycket vatten jag skall späda för att hamna på mitt planerade OG.
Jästen måste väl ändå i så fort som möjligt beslutade jag.
Och kikade lite till på olika recept och beskrivningar.
Nån säger att 3 kg spray malt ger 22 liter öl. Och en annan säger att 1 kg helmalt ger 5 liter öl.
Då skulle jag späda till 27 liter då eller?
Ett extraktrecept som liknar mitt recept säger 4 kg spray malt ger 25 Liter öl...
Men å andra sidan har jag ju använt en på tok för liten gryta, endast 10 liter vört kokades...

Beslutade mig för att späda till 25 liter och pitcha jästen.
Rätt eller fel?

Jästen pitchades klockan 03.30 på fredag morgon. Jag kommer tillbaks med hydrometer i kväll vid sex-snåret. Hade ju tänkt att låta bli att lyfta på locket på jäskaret alls denna gång innan eventuell omtappnng till sekundär.
Men, skulle ni mäta "OG" 14 timmar efter det att jästen pitchades. Och i så fall vilken slutsats kan jag dra av detta. Kan jag späda med mer vatten alternativt addera mer koncentrerad vört vid denna tidpunkt?

Passa gärna på att såga eller hylla mitt recept och mina metoder.
Jag vill ju lära allt av de bästa wink

Nästa gång blir det helmäskning. Kanske. God natt.
Att köpa: fler jäskar, större grytor, hela hydrometers, mätrör, tappkran och flaskfyllare.

Enligt Beersmith och för 25 liter  så har  du en OG på 1,046 . FG blir 1,012 och ölet kommer att få en alkoholstryrka på 4,44 % (volym )
Hade du kört med 20 liter hade du fått en OG på 1,058 , en FG på 1,015 och en alkoholstyrka på 5,57 % ( Volym )
Det lär inte bli något problem att du spädde ut till 25 liter men jag ser inte att du hade kokat vattnet till utspäddning så det kan  finnas  en risk för infektion om än liten .
Men det blir nog bra skall du se !
MvH

Doktorn.  Jävla otur med hydrometern - skulle varit kul att höra var OG hamnade när du väl mätte?  I och med att du delmäskade är det alltid lite svårt att gissa hur bra man lyckats.  Mina försök pendlar mellan 50 och 70%.

Jag hade själv tagit undan 30cl vört och satt i kylskåpet för att kunna mäta OG när väl fungerade.  Så att jag åtminstone visste vad jag började med.  Hoppas det gick bra!

/Pål

Portugisen skrev:

Jag hade själv tagit undan 30cl vört och satt i kylskåpet för att kunna mäta OG när väl fungerade.  Så att jag åtminstone visste vad jag började med.

Även i kylen börjar det väl vildjäst efter ett par dygn så man ska nog snabba på för att kunna mäta något vettigt

Golfkompis skrev:
svensson.lu skrev:

Intressant!

Får bli nästa studie. Primären kommer då att bestå av en halvfull tjugolitersdunk, där syret har tillåtits att komma in. Frågan är om detta kommer att påverka ölet i primären negativt...?
/Mats

Väcker liv i den gamla diskussionen om sekundär eller ej:

Jag skrev tidigare att den del som jag lät stå på sekundär smakade bättre än del som jag flaskade direkt. Detta gällde vid provning några veckor efter bryggning. Nu har jag gjort en ny provning när ölet har stått till sig och jag kan inte  säga att jag känner någon skillnad i smak alls.

I bryggningen därefter gjorde jag som du så klokt föreslog, Svensson, tappade över hälften på sekundär och lät hälften stå kvar på jästkakan i primären. Väntade en vecka, och tappade sedan över allt på flaskor. Nu är detta avsmakat och jag kan inte säga att jag känner någon skillnad i smak. Man skulle ju kunna tänka sig att jästkakan skulle generera smak, men i så fall känner inte jag det.

Så för min del så faller smakargumentet när det gäller sekundärjäsning. Däremot kommer jag nog att tappa om ölet om det är mycket "guck" i botten på primären även i fortsättningen.

Brygg väl!
/Mats

Intressant test, och resultatet visar npg på att det är hugget som stucket vilken metod som man skall använda.  Själv jäser jag i regel ca. 10 liters bryggningar och primärjäser i 25 liters tunna och sekundärjäser i 10 liters dunk.  Det gör det lite smidigare att flytta runt ölet efter primärjäsningen samt att jag inte har så mycket oxidationsutrymme ovanföra ytan av ölet.  Jag kommer nog att fortsätta så.

Därimot är omtappningen från primär till sekundär näst intill obligatorisk när man brygger lageröl.  Att vid primärjäsningens slut tappa om till sekundär och komma från jästkakan är mycket viktigt för att få ett klart och rent smakande lageröl.