Nybörjare - Hydrometer i jäshink mm?
Hej forumrävar.
Ännu en gröngöling ansluter sig till forumet.
Gjorde iofs några omgångar fulöl för hundra år sedan då jag ännu inte var gammal nog att köpa öl på konsum.
Nu har jag läst på en del, bland annat i detta forum, och precis som med alla andra nya projekt förstår jag först ingenting för att sedan tro mig ha fattat galoppen (hur svårt kan det vara!) och så loopar jag slutligen tillbaka till noll igen!
Så, jag har en plan. Köpte minimal utrustning för satsbryggning och råvaror till två brygder.
Som ett första försök valde jag en ölsats (bitter) + maltextrakt (sirap) + humle + bra jäst. Denna står nu på sekundären i garaget och jag misstänker att jag gjort det mesta fel. Vilket i och för sig ingick i min plan!
Nu har jag precis startat del 2 i utvecklingen och har en förkultur (struntade i detta i förra försöket) på gång.
Denna gång skall jag testa att delmäska. Planen är ungefär: spray malt + crystal malt + lite pale malt. Men framför allt skall jag försöka göra lite mer rätt denna gång.
Jag har så klart 1000 frågor och hoppas att jag kan få ett par av dem besvarade här.
Tänkte fokusera på basala grejer och har läst en hel del om vikten av hygien samt att undvika tillförsel av syre under och efter jäsning.
1.) Kan jag med fördel strunta i omtappning före sekundärjäsning och helt enkelt bära ut jäshinken (primären) i kylan i garaget? Fördelar/Nackdelar?
2.) Kan jag låta min hydrometer bo i jäshinken under hela jäsprocessen? Tänkte att jag då slipper fumla med mätglas, öppna locket i tid och otid, pilla, slaska, förorena...
3.) Misstänker att min hävert inte lämpar sig för ölhävertering! Då jag tappade om till sekundärhink (försök 1 ovan) strulade det lite och häverten sög luft. Det är en sån där hävert som är delad/skarvad så att den änden man stoppar i vätskan består av två rör som ligger omlott -> så att man kan justera längden på röret i vätskan. Sedan overgår det utanpåliggande röret via en gummibussning till en slang. Vid ett tillfälle under omtappningen klämde jag åt slangen för att pausa och när jag sedan släppte på igen så sög häverten luft! Detta skulle ju aldrig kunnan ske om jag använder en helt vanlig oskarvad slang, eller hur? Har ni synpunkter eller erfarenheter av den typ av hävert jag köpte?
4.) Om jag inte följer ett recept till punkt och pricka med avseende på mängden malt, kan jag mäta OG på mina 10 liter avkylda, koncentrerade, vört och använda ex. BeerSmith för att beräkna hur mycket vatten jag skall tillsätta för att hamna på "rätt" OG efter spädning? Eller missar jag något annat viktigt, typ riskerar att få ett bittert-, blaskigt-, felfärgat- öl med denna metod?
Bästa hälsningar.
Fredrik H.