Munchener dunkel

Tittar på ett recept från Shbf receptdata bas ( Victory tremens ) och ska som det ser ut just nu göra en sats sådan öl men vi är nya på detta här med att brygga hemma och så står det att en jäst vid namn Weihenstephan 34/70 ska vara till primärjäsningen men det står ju samma sak till sekundärjäsningen ska man tillsätta jäst två gånger? Är det någon här som lite kort kan förklara lite om det och hur man använder torrjäst bäst?

Dennis & Bodil

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Sv: Munchener dunkel

Hej jag är ingen expert men vad jag vet så kan man tillsätta jäst i sekundären om det inte har jäst ut. men det kanske är så att bryggden fått stå extra länge å inte blitt om tappat.
Jag brukar lösa upp torrjästen i lite vört gjord på sprymalt samtidigt som jag värmer mäskvattnet så det får stå å dra i ett par timmar innan det tillsäts. Men jag har läst någon stans att man kan lösa upp det i rent vatten i den temp som det skall jäsas i

Sekundärjäsning innebär bara att ölet blivit omtappat och att det fått jäsa ett tag till.
I regel tillsätter man inte ny jäst.

Ett vanligt jässchema ser ut så här:
1) Primärjäsning: Tillsats av jästen, ölet får jäsa tills dess att aktiviteten avtagit i princip helt

2) Sekundärjäsning: Omtappning av ölet för att avskilja bottensatsen, ölet får stå ett tag till för att jäsa ut helt.
    Vid omtappningen gäller mycket noggrann renlighet samt att man inte syresätter ölet.

3) Upptappning av ölet på fat eller flaska, även här gäller noggrann renlighet samt att man inte syresätter ölet.
    Vid upptappning på flaska tillsätter man oftast lite mer förjäsningsbart extrakt, socker eller vört.
    Detta för att det ska bli kolsyra i ölet.
    Vid upptappning på fat tillsätter man oftast kolsyran via regulator och kolsyretub.

4 Senast ändrad av Portugisen (2009-03-02 09:05:37)

När jag brygger lageröl har jag haft för vana att tillsätta lite kräussen, dvs lite jäsande öl, till sekundären.  Det är ett bra sätt att få en fin utjäsning av lagerölet. Cirka 5% av totalvolymen tillsätter jag på detta sätt. 

Vörten sparar jag undan från vörtkoket och fryser ner, och en dag innan omtappning på sekundär tar jag ur vörten ur frysen och låter vörten komma upp i rumstemperatur.  När jag tappar om till sekundären, tar jag 1-2 matskedar av jästkakan och häller i den ojästa vörten.  Jag har fått lära mig att den bästa jästen i kakan för återanvändande är i mittenlagret av kakan, så skrapa bort lite grann från toppskiktet och ta sedan försiktigt ur med väl rengjord sked. 

Jäsningen i den miniölet drar igång på nolltid och efter bara några timmar formligen bubblar det, dvs kräussen. Då häller jag i det jäsande ölet i sekundären och rör om försiktigt. 

Jag tycker själv att mina lageröl blivit bättre efter att jag börjat med denna metod.  Kanske funkar det på ale också?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.