1 Senast ändrad av Portugisen (2008-06-22 14:00:06)

Lite hjälp med kolsyra i fat och den där regulatorn

Hrj bryggarvänner,

för ett år sedan drygt köpte jag ett corneliusfat med regulator och sodastreamtub, men jag har bara använt det en gång.  I regel brygger jag 10 liters satser och då är går det så pass snabbt att prima på flaska med bryggsocker/dme.  Men nu har jag en Münchener Helles på 19 liter som stått och kylskåpslagrat i 2 månader i corneliusfatet utan tryck, och jag hade tänkt att kolsyra ölet nu.  Men nu har jag liksom glömt bort hur man gör!!! 

Regulatorn har två mätare: den ena är graderad 0 till 6 bar och 0 till 80 psi; den andra 0 till 300 bar och 0 till 4500 psi.

Jag misstänker att den första är den som visar hur mycket tryck jag har i corneliusfatet, det ökar om jag ökar "insläppet" av kolsyra från tuben.  Vad har den andra för funktion?

Jag vill ha en öl på 2,4 CO2.  I Promash hjälper den mig att räkna fram ett tryck på cirka 10psi, eftersom ölen har en temperatur av 2C.  Ställer jag in trycket (insläppet) så att det stannar på 10psi på den första mätaren då?  Är det så enkelt?

Måste fråga då, varför behöver jag en gradering i bar?  Och varför visar mätaren upp till 80psi i tryck, det kan ju inte vara för öl eller andra kolsyrade drycker?

Ursäkta de dumma frågorna.

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Kalle (2008-06-22 15:55:03)

Sv: Lite hjälp med kolsyra i fat och den där regulatorn

Den vanligaste användningen för den här typen av reduceringsventiler är i samband med svetsning (blandgas argon/kolsyra, syrgas, acetylen mm) och skalorna är anpassade för dessa tillämpningar. Tack vare detta blir också priset överkomligt för oss bryggare.
Mätaren 0-300 bar visar trycket på kolsyreflaskan (om kranen är öppnad) och 0-6 bar är trycket du har i corneliusfatatet.
Börja med att stänga kranen och skruva ut regulatorratten (moturs) så att det inte kan strömma gas ut till fatet. Öppna därefter kranen så att du ser trycket på flaskan och skruva därefter in regulatorratten (medurs) tills du får det tryck du vill ha i fatet.
Låt det stå så ett par minuter och skruva därefter regulatorratten moturs tills regulatorn är stängd. Du ser fortfarande vad du har för tryck i fatet. Om du inte har läckage i fatet sjunker trycket långsamt då gasen löses i ölen och då ökar du trycket igen och stänger. Efter något dygn har ölen mättats med kolsyra och trycket är då stabilt.
Låter du regulatorn stå öpppen hela tiden är risken stor att all gas försvinner ut om du har något läckage i fatet (oftast via manluckan).

OK, tack Kalle!  Jag har haft på regulatorn hela tiden (sen igår), så det var bra du sa det.

En uppföljningsfråga.  Ju kallare ölen är, desto lägre tryck krävs i fatet för att uppnå samma CO2-halt. Betyder det att kolsyersätttningen också tar kortare tid?

Om man vill att det ska gå fortare så kan man skaka/rulla fatet.
Då löser sig kolsyran snabbare i ölet.

/Kjell

Det är riktigt som Kjell säger att kolsyran löses fortare om man rullar fatet. Nackdelen är dock att allt som sedimenterat åker ut i ölen igen och då får man i alla fall vänta om man vill ha ett klart öl.
Kan tyvärr inte svara på om det tar kortare tid vid kyla, men jag gissar att det inte är så eftersom det är samma mängd gas som ska lösas.

Nej. Snarare borde det ta längre tid.

Om du har samma mängd CO2 i ett fat och kyler det så minskar trycket. Men du har samma CO2 halt kvar. Värmer du sedan det till den gamla temperature så har du Dett gamla trycket också. Det har inget med hur snabbt CO2:n löser sig ner i vätskan.
Hur snabbt det löser sig ner har med i hududsak 2 saker att göra.
1. Hur stor yta som är gränsskikt mellan Gas och vätska. Dvs om inte fatet är nästan helt fullt kan du få störe yta genom att försiktigt lägga det ner.
2. Hur snabt värskan i ytskiktet cirkuleras så mättat vätska försviner därifrån och ny omätat vätska kommer till. T ex genom att rulla fatet.

Vill du undvika der som Kalle påpekar kan du fylla ett rent fat med CO2 till samma tryck som dit fat med öl. Koppla sedan CO2 till det fatet med öl. Du skall ha en kort slang med Ölfattning i båda ändarna Sedan skall du ha en slang ned Ölkran ( humlegårdens billiga plastkranar i ena änden och CO2 kopling i den andra.
Koppla nu första slangen så den går från stigarröret i ena fatet till stigarröret i den andra. Den sista slangen sätter du på Gasgoplingen i det tomma fatet. När du ställt in CO2 trycket på regolatorn samma som i ölfatet, börjar du försiktigt tappa av tryck i det tomma fatet. Ölen kommer då sakta att tryckas över i det tomma fatet. När allt är över så har du ett fat utan bottensats som du kan resa omkring med och rulla på golvet mm.
Ett litet tips om du slut jäser i ett cornelius fat kan du sätta på en liten fot på stigarröret i det fatet liknande dom som fins på hävertar. Då får du med mindre bottensats när du sedan tappar om. Före du tappar om ta bara och sett en vanlig kran på fatet och tappa snabbt av ett halvt driksglas så foten rensas och blir ren innar du tappar över. Mycket viktigt att se till att denna fot inte kan sluta tätt mit stigarröret så det tätar och inget kan komma ut. Ha någon form av kryss i botten liknande dom som man har när man sätter upp kakel.

Skål, hur kommer jag åt att sätta en fot på stigarröret?  Kan jag skruva isär det från fatet och ta ut det?

Du kan skruva loss ventilen utanpå och frilägga stigarröret. Sedan drar du ut det så långt att du kan sätta på foten på via manluckan, skjuta tillbaka det och skruva fast ventilen. Detta gör du lämpligen med fatet horisonellt på tex ett bord.
Det är viktigt som Skål skriver att foten inte kan täppa till utloppet eller reducera genomströmningsarean för mycket. Det resulterar i ett tryckfall som frigör kolsyran och upp kommer mest skum.

Jag är fullständig nybörjare på corneliusfat. Nu håller jag på och kolsyresätter ett fat med öl i alla fall.
Går det bra att stänga kranarna och koppla loss snabbkopplingen mellan kolsyresättnings-omgångarna?
Och är det riktigt att manometer-visarna fortsätter att visa samma värden som de gjorde när fatet var påkopplat, efter att kranarna stängts och snabbkopplingen tagits av från fatet?
Och en tredje fråga: Ölen som jag kolsyresätter tappades upp vid 4'C, men jag tänkte låta ölfatet stå ute i 20'C under tiden som jag kolsyresätter det. Men då bör väl trycket öka alt. stå still mellan tillsättningarna av kolsyre snarare än att sjunka, eftersom trycket ökar med temperturhöjningen?

Annan fråga som dykt upp: Brukar ni som är vana användare sterilisera CO2-slangen ofta mellan användningar, eller låter ni den alltid sitta på manometer/fatkoppling (m slangklämmor t. ex.)?

Kristall-Klas skrev:

Går det bra att stänga kranarna och koppla loss snabbkopplingen mellan kolsyresättnings-omgångarna?

Jovisst går det men enklast och snabbast är att låta trycket stå på konstant.

Kristall-Klas skrev:

Och är det riktigt att manometer-visarna fortsätter att visa samma värden som de gjorde när fatet var påkopplat, efter att kranarna stängts och snabbkopplingen tagits av från fatet?

Jepp de ska visa samma värde.

Kristall-Klas skrev:

Ölen som jag kolsyresätter tappades upp vid 4'C, men jag tänkte låta ölfatet stå ute i 20'C under tiden som jag kolsyresätter det. Men då bör väl trycket öka alt. stå still mellan tillsättningarna av kolsyre snarare än att sjunka, eftersom trycket ökar med temperturhöjningen?

Inte riktigt med på vad du menar. Du måste höja trycket jämfört med om du skulle kolsyresätta vid 4C men trycket kommer fortfarande att sjunka så länge kolsyran löser sig i ölen.
Jag tycker faktiskt du ska ha gas på hela tiden istället för att pytsa i, men du kanske har flera fat på en gång?
Jag har nog aldrig rengjort CO2 slangen.

svensson.lu skrev:
Kristall-Klas skrev:

Ölen som jag kolsyresätter tappades upp vid 4'C, men jag tänkte låta ölfatet stå ute i 20'C under tiden som jag kolsyresätter det. Men då bör väl trycket öka alt. stå still mellan tillsättningarna av kolsyre snarare än att sjunka, eftersom trycket ökar med temperturhöjningen?

Inte riktigt med på vad du menar. Du måste höja trycket jämfört med om du skulle kolsyresätta vid 4C men trycket kommer fortfarande att sjunka så länge kolsyran löser sig i ölen.
Jag tycker faktiskt du ska ha gas på hela tiden istället för att pytsa i, men du kanske har flera fat på en gång?
Jag har nog aldrig rengjort CO2 slangen.

Ja, som sagt så var det mycket förvirring hemma hos mig igår. Och då blir det lite konstiga tankar som snurrar i skallen... wink

jag är också på väg att fylla ett cornelius fat för första gången med öl. jag har läst att man kan såga av stigröret ett par cm så att det kommer längre från bottnet och därmed få mindre avlagringar när man tappar upp. är det dumt att göra så? man kan väl köpa nya stigrör om man så vill ha ett med full längd igen.