Lite hjälp med kolsyra i fat och den där regulatorn
Hrj bryggarvänner,
för ett år sedan drygt köpte jag ett corneliusfat med regulator och sodastreamtub, men jag har bara använt det en gång. I regel brygger jag 10 liters satser och då är går det så pass snabbt att prima på flaska med bryggsocker/dme. Men nu har jag en Münchener Helles på 19 liter som stått och kylskåpslagrat i 2 månader i corneliusfatet utan tryck, och jag hade tänkt att kolsyra ölet nu. Men nu har jag liksom glömt bort hur man gör!!!
Regulatorn har två mätare: den ena är graderad 0 till 6 bar och 0 till 80 psi; den andra 0 till 300 bar och 0 till 4500 psi.
Jag misstänker att den första är den som visar hur mycket tryck jag har i corneliusfatet, det ökar om jag ökar "insläppet" av kolsyra från tuben. Vad har den andra för funktion?
Jag vill ha en öl på 2,4 CO2. I Promash hjälper den mig att räkna fram ett tryck på cirka 10psi, eftersom ölen har en temperatur av 2C. Ställer jag in trycket (insläppet) så att det stannar på 10psi på den första mätaren då? Är det så enkelt?
Måste fråga då, varför behöver jag en gradering i bar? Och varför visar mätaren upp till 80psi i tryck, det kan ju inte vara för öl eller andra kolsyrade drycker?
Ursäkta de dumma frågorna.
Pål