Puffat vete

Jag har vid något tillfälle köpt på mig puffat vete. Fråga mig inte varför, för jag har ingen aning om hur jag ska använda det.
Ska det mäskas som vanligt, eller behöver det förkokas eller nåt? Skulle vara kul att hitta ett recept där det används i sitt rätta sammanhang.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Puffat vete

Hej,

Jeg fandt følgende beskrivelse af "torrified wheat" i BeerSmith:

"Unmalted wheat torrified for use in a single step infusion.  Typically used for Wits and other wheats where raw unmalted wheat is called for."

Hej, Det finns en tråd färdig..http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=500

//Mattias

Tackar, hade missat den.
Fattar fortfarande inte varför jag köpte det, veteöl har aldrig varit "my cup of tea", men får väl använda den i nån foreign stout för att förbättra skumbildningen kanske.

Ifall jag var du så skulle jag bara slänga i en matsked eller en deciliter puffat vete i de flesta öl mest för att förbättra skummet och bli av med det men ändå dra nytta utav det, fast det går ju inte ifall man ska brygga de flesta typriktiga ölen.

6 Senast ändrad av lbfmalte (2009-02-20 07:58:50)

Hej, håller med föregående, en skvätt vete i ölen gör underverk för skummet, och jag har märkt att puffat ger inte samma dimmighet som vanligt vete gör, i mindre mängder dvs..

//Mattias

Jag har precis satt en tjeckisk pils, och slängde då i några hekto som jag gjorde en proteinrast på först. Vi får se hur den artar sig. Tack för svar i alla fall.