Mängd vatten vid inmäskning
Jag har läst en hel del bryggarlitteratur, och upptäckt att variabeln "mängd vatten vid inmäskning" varierar nånstans mellan 1,5-2,5 liter vatten/kg malt.
Hur gör ni? Fördelar, nackdelar?
/Mats
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Mängd vatten vid inmäskning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har läst en hel del bryggarlitteratur, och upptäckt att variabeln "mängd vatten vid inmäskning" varierar nånstans mellan 1,5-2,5 liter vatten/kg malt.
Hur gör ni? Fördelar, nackdelar?
/Mats
I How to Brew står det "water-to-grain ratio of 1.5-2 quarts per pound". Om jag kan räkna blir det 3-4L vatten per kg malt...
(http://howtobrew.com/section3/chapter16-5.html)
Själv mäsker jag med 2,5-3L vatten per kg malt.
/Jesper
Jag har tänkt på samma sak. Jag kör batch sparging (tror jag det heter), alltså lakning från en kylbox som jag också mäskar i. På 10 l mäskar jag in med 5 L vatten och lakar ut med ytterligare fem. Nu har jag funderat på om man inte lika gärna kan mäska med 10 l på en gång? Vad är nackdelen med det? Fördelen är att min kylväska blir fullare och därmed varmare och den önskade temperaturen hålls istället för att droppa flera grader. De fem liter man lakar ut med håller ändå ett så lågt OG.
Jag satslakar alltid i min kylbox och använder hela vattenmängden från start. Fungerar bra tycker jag. Och precis som du skriver håller den värmen mycket
bättre.
//James
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Mängd vatten vid inmäskning