vatten mängd?
Hej jag har läst någon stans här på forumet om hur man beräknar fram vatten mängd för att göra en temperatur höjning.
jag har sökt detta igen men kan inte hitta det .
Är det någon som har den formlen eller vet var på forumet det står.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → vatten mängd?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej jag har läst någon stans här på forumet om hur man beräknar fram vatten mängd för att göra en temperatur höjning.
jag har sökt detta igen men kan inte hitta det .
Är det någon som har den formlen eller vet var på forumet det står.
Skiter i upphovsrätten just nu...
Saxat från How to brew:
http://howtobrew.com/section3/chapter16-3.html
Initial Infusion Equation:
Strike Water Temperature Tw = (.2/r)(T2 - T1) + T2
Mash Infusion Equation:
Wa = (T2 - T1)(.2G + Wm)/(Tw - T2)
where:
r = The ratio of water to grain in quarts per pound.
Wa = The amount of boiling water added (in quarts).
Wm = The total amount of water in the mash (in quarts).
T1 = The initial temperature (¡F) of the mash.
T2 = The target temperature (¡F) of the mash.
Tw = The actual temperature (¡F) of the infusion water.
G = The amount of grain in the mash (in pounds).
The infusion water does not have to be boiling, a common choice is to use the sparge water at 170¡F. Then TB becomes 170 ¡F and more water (Wa) will be needed to make up the additional quantity of heat.
Example:
This example will push the envelope with three rests. We are going to mash 8 lbs. of grain through a 104 ¡F, 140 ¡F, and 158 ¡F (40, 60, and 70 ¡C) multi-rest mash schedule. For the purposes of this example, we will assume that the temperature of the dry grain is 70 ¡F (21 ¡C). The first infusion will need to take the temperature of the mash from 70 ¡F to 104 ¡F. We will start with an initial water ratio of 1 qt/lb. Using the initial infusion equation, the strike water temperature is:
Tw = (.2/r)(T2-T1) + T2= (.2/1)(104 - 70) +104 = 110.8 or 111¡F
For the second infusion, to bring the temperature to 140 ¡F, we need to use the mash infusion equation. At 1 qt/lb, Wm is 8 qt. We will assume that our boiling water for the infusions has cooled somewhat to 210 ¡F.
Wa = (T2 - T1) X (0.2G + Wm) / (Tw - T2)
Wa = (140 - 104) X (1.6 + 8) / (210 - 140)
Wa = 36 X 9.6 / 70 = 4.9 qt
For the third infusion, the total water volume is now 8 + 4.9 = 12.9 qt.
Wa = (158 - 140) X (1.6 + 12.9) / (210 - 158) Wa = 18 X 15.1 / 52 = 5.2 qt
The total volume of water required to perform this schedule is 8 + 4.9 + 5.2 = 18.1 qt, or 4.5 gallons). The final water-to-grain ratio has increased to 2.26 qt/lb (18.1 / 8).
NOTE: These equations also work for degrees Celsius, liters and kilograms. The only difference is that the thermodynamic constant of .2 changes to .41.
Använder själv den här formeln och den funkar utmärkt
Det går att räkna väldigt lätt om man "tänker om" den torra malten till vatten. Det är som så att maltens förmåga att hålla värme är 40% av vattnets dito.
1 kg malt är alltså i det här sammanhanget lika med 4 dl vatten.
Säg att du har 5 kg malt inmäskad med 10 liter vatten vid 40 °C. Fyra tiondelar av fem är två, så den mäsken motsvarar alltså 12 liter 40-gradigt vatten.
Värmebehovet är direkt proportionellt mot mängden och temperaturskillnaden. Vi kan ta produkten av de två och kalla den "litergrader". Antag att du vill värma din 40-gradiga mäsk till 65 grader. Det är 25 grader upp och du behöver 12*25=300 litergrader. Till ditt förfogande har du X liter kokhett vatten (100 °C) som ska sänkas 35 grader, alltså X*35 litergrader.
X*35=300 -> X=8,6 liter ungefär. Det blir en ganska lös mäsk med 3,7 l/kg.
Om du vill kan du tänka dig det hela som en balansvåg där balanspunkten är den önskade temperaturen, armlängderna är temperaturskillnaderna och vikterna är vattenvolymerna.
Jag använder också ett förenklat räknesätt som liknar Ratatosk litergrader, men
jag utgår från vikt i stället. Jag räknar helt enkelt kilogramgrader och det faller
ut bra vid mäskningen.
Låt säga att vi har en mäsk vid proteinrast innehållande 1,5 kg malt och 3 kilo vatten med en uppmätt temperatur på 48 C. Det ger 3,5 * 48 = 168 kgC
Jag vill tillsätta 3 kg vatten med x grader för att nå en socker rast på 68 grader.
Jag räknar då ut vilken mängd kilogramgrader som skall uppnås i slutvikten, dvs
(3,5kg + 3 kg) * 68 C = 442 kgC (kilogramgrader).
Vattnet som skall tillsättas måste då tillföra 442-148 = 274 kgC.
Vattnet som skall tillsättas skall då vara 274 / 3 = 91,3 C.
MVH
James
Jag använder beersmith ![]()
Jag använder beersmith
Vi är beersmiths! ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → vatten mängd?