Sweet Gale Honey Ale (porsöl)

Hej! I mellandagarna har jag planerat för lite mer "excentrisk" bryggning. Hade tänkt göra ett porsöl och prima med honung. Kanske skogshonung eller kastanjehonung som är lite kraftigare i smak och arom.

Sweet Gale Honey Ale

Till 8 liter

OG: 1050

Malt

mängd(kg)    typ                    %
1.50                Pale ale malt          95,24
0.05                 Crystal malt        3,17
0.015        Pale chocolate malt    0,95
0.010        Rostat korn        0,63

Försockringsrast

68-69 grader Celsius i 60min

Humle/kryddning

mängd(g)    typ                        tid(min)
10        Willamette 5.2% alfasyra    60
5        Fuggle 4.2% alfasyra        15
10        Pors                        10

Övrigt
Primning med honung

Jäst: Safale S-04 11.5g

Några synpunkter? Kommer porsen att märkas i all den humlen? Jag har aldrig använt pors i öl förut, men jag dricker det som te ibland, mums. Både OG och mängd är ganska ungefärligt... Sweet Gale är förresten ett av de engelska namnen på pors.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Sweet Gale Honey Ale (porsöl)

Inget svar så jag tar det som att jag inte är helt ute och cyklar i alla fall smile
Återkommer med resultat!

I tävlingen Folkets Val på Svenska Mästerskapen i hembryggning som arrangeras av Svenska Hembryggareföreningen varje år har vid flera tillfällen ett (starkt) porsöl , "Joars dricka", vunnit första pris i sin klass. Receptet kanske finns i hembryggareföreningens receptdatabas - denna verkar vara ur funktion för tillfället. Annars - se hemsidan http://shbf.eu/

Japp, den ungefärliga mängden pors fick jag från det receptet smile

Nu bubblar det på i grytan, om 5 min ska det i fuggles.

Hej. Jag ska bort på semester en vecka, sitter här och funderar på om jag ska tappa upp ölet på flaska i morgon eller om jag ska föra över till sekundär. Om jag inte tappar upp det i morgon kommer jag nog inte kunna göra det på två veckor, minst. Vad hade ni gjort?

Det ska bli spännande att se hur det här ölet blir smile

Kör på sekundären tycker jag, skulle jag gjort iaf

Det blev sekundär.

Igår öppnade jag den första flaskan. Ganska rejäl kolsyra, mörkt brun öl, inte särskilt klar men med bra skum. Doftar mycket av humle och pors. Smaken förvånade mig något, den är lite syrlig och "gräsig", men inte alls dålig, faktiskt riktigt fräsch. Mycket smak av pors. Undrar om det är porsen som ger syrligheten eller om jag har fått in några bovar i brygden. Än så länge smakar den bara bra i alla fall. Honungen känner jag inte av alls.