Hur få högt OG?

Jag tänker brygga en imperial stout med OG ca 1080-1090, vilket är mycket högre än allt jag tidigare har bryggt. En av många frågor som uppstår är hur man smidigast uppnår en såpass koncentrerad vört. Som jag ser det finns det två alternativ - att koka bort vätska eller att avbryta lakningen vid ett högre OG. Vanligtvis lakar jag till hydrometern visar 1010, vilket brukar ge mig en vört med OG ca 1045-1050. Finns det några nackdelar med att koka ned det till 1090, förutom tidsåtgången? Kan det uppstå felsmaker eller andra problem om man kokar vörten i flera timmar? Det andra alternativet - att avbryta lakningen tidigare - skulle ju ge en mer koncentrerad vört, men man går miste om socker som kanske skulle kunna ge ett par flaskor färdig öl. Finns det några andra nackdelar med detta? Vilket alternativ är att rekommendera? Finns det fler metoder?

2 Senast ändrad av jrm (2009-02-13 15:45:33)

Sv: Hur få högt OG?

Vet inte om detta är ett vettigt svar på din fråga, men jag bryggde min förste Imperial Stout för et par veckor sedan. Den står fortfarande i jäshinken så jag vet ju inte hur resultatet blev...

Anyway, jag avbröt lakningen när jag träffade min beräknade SG innan koket och då fanns troligen en del maltsocker kvar i mäsken.
Jag använde denne tillgång eftersom jag har en mindre kittel att koka i, så skulle jag koka bort flera liter vatten skulle det inte bli mycket kvar i jäshinken. Sen är kostnad inte den mest betydelsefulla parameter för mig så för mig var det bara att slänga i lite mer malt...

När du kokar länge uppstår det nog flera "maillard reactions" (vet inte vad det hettar på svenska) så du kanske får smakförändringar i förhållande att avbryta lakningen och bara koka 60-90 min som vanligt. Det kan mycket väl blir en riktig bra öl om du bara kokat till du träffar pre-boil SG innan förste humlegivar, men det kanske blir svår att upprepa om inte du behöver koka lika länge vid näste brygg.

3 Senast ändrad av HUMLEBLADET INFORMERAR (2009-02-14 00:25:46)

Brukar själv använda "partigyle brewing"-metoden när jag gör öl med hög OG (Imperial Stout, Barley Wine, Imperial Porter). Tycker det funkar bra för att brygga starka öl och samtidigt ta till vara allt socker i mäsken. Man brygger alltså två öl från samma mäsk, ett "stort" öl med hög OG från den första tappningen (då slipper man koka ihop vörten så länge), och ett "litet" öl med lågt OG och vattnig karaktär från resten av lakningen. Man kan med fördel justera upp OG i det "lilla" ölet med maltextrakt eller ölsats. Kräver dock att man har tillgång till två kokkärl.

Johannes

I helgen ska det bryggas Imperial stout med ovan beskrivda partigyle-metod. Jag försökte läsa på lite om metoden och enligt vad jag förstår bör man sikta på 1/3 av bryggvolymen "stort" öl och 2/3 "lättöl". Det är ju ett sätt att räkna, men på bryggdagen känns det smidigare att bestämma sig för att vid ett givet OG avbryta lakning till brygd nr 1.  Är det någon som har gjort så och vad är i så fall lämpligt OG att laka till om jag vill ha en vört nr 1 på OG 80-90? För övrigt - hur fort brukar sockerinnehållet avta i den urlakade vörten, någon som har mätt?

jrm skriver:.."min förste Imperial Stout ", gratulerar till placeringen! smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

6 Senast ändrad av INFORMATION (2009-05-14 22:49:43)

Här finns en tabell som ger en fingervisning. Min erfarenhet är att det i praktiken kan kasta en hel del.

http://www.brewingtechniques.com/librar … table.html

Jag använder 1:3-2:3 och brukar få lite större "split ratio" med högre OG i första tappningen och lägre i andra än vad tabllen anger.

Johannes

Jag brukar öka maltmängden rejält och koka ner volymen.
En imperial stout mår bra av maillard reaktioner och det ska inte vara något problem att koka längre med högre OG än normalt.
Man bör tänka på att humleutbytet blir lägre med ökande OG.
Så i med mer malt och mer humle smile

8 Senast ändrad av jrm (2009-05-15 10:54:59)

Snej skrev:

I helgen ska det bryggas Imperial stout med ovan beskrivda partigyle-metod. Jag försökte läsa på lite om metoden och enligt vad jag förstår bör man sikta på 1/3 av bryggvolymen "stort" öl och 2/3 "lättöl". Det är ju ett sätt att räkna, men på bryggdagen känns det smidigare att bestämma sig för att vid ett givet OG avbryta lakning till brygd nr 1.  Är det någon som har gjort så och vad är i så fall lämpligt OG att laka till om jag vill ha en vört nr 1 på OG 80-90? För övrigt - hur fort brukar sockerinnehållet avta i den urlakade vörten, någon som har mätt?

Jag har ingen koll på partigyle-metod, men om länken som INFORMATION postat stämmer och du vill köra 1/3 "stort" öl och 2/3 "lättöl" kan du ju lägga upp ditt recept efter 30L i jäshinken med OG 56-57. Då skulle det kunna bli 10L med OG 85 och 20L med OG 42.

Om du vet ungefär hur mycket du kokar bort kan du försöka beräkna pre-boil gravity på det stora ölet så du vet ungefär hur bra du kommer att lyckas med att träffa OG;
Vill du försöka få 10L i jäshinken (ca: 9L på flaskor) med OG 85 och du vet att ungefär 15% kokas bort, ska boil gravity när du lakat ut 12L vara ca 71.

Beräkningen har jag gjort såhär:
  Boil volume = Final volume / (100 - boil off) x 100 =>
  Boil volume = 10 / (100 - 15) x 100 = 11,76 => ~ 12L

Boil gravity = target GU / boil volume
  GU = target OG x target final volume =>
  GU = 85 x 10 = 850
  Boil gravity = 850 / 12 = 70,8 => ~ 71

Sen får du ju försöka laka ut ytterligare ca: 25L lättöl så du får 20-21L i jäshink nr. 2... BG ska då vara ca: 35....

Inspiration till beräkningarna har jag hittat här http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=31009

Flasktömmaren skrev:

jrm skriver:.."min förste Imperial Stout ", gratulerar till placeringen! smile

tack, tack smile

Det borde ju också vara bättre att överskatta lite så att du har marginal åt rätt hål. Det är ju lätt att blanda i lite av den svagare vörten i den starkare om den skulle bli för stark.

Tack för alla svar! Igår bryggdes enligt nedanstående recept.

Pale alemalt (75%)
Crystal malt (5%)
Ljus karamellmalt (5%)
Rostat korn (4%)
Mörk sirap (3%)
Kornflingor (3%)
Chokladmalt (2%)
Melanoidinmalt (2%)

Humle:
60 min: 10g Northern Brewer + 10g Chinook
30 min: 10g Centennial
10 min: 11g Centennial
1 min: 10g Cascade

Detta landade till slut i 9 L monstervört med OG 110 och IBU ca 95, lite "värre" än planerat faktiskt. Lyckligtvis hade jag en rejäl jästkaka från föregående APA-brygd samt ett smack-pack Scottish ale-jäst som jag hoppades skulle orka med uppgiften. I kväll pluppade det på bra i tunnan, hoppas hoppas jästen orkar jäsa ut allt...

Det slutade med att jag skippade partigyle-taktiken, pga det fina vädret valde jag bort lättölen och använde delar av den söta draven till dagens brödbak istället.

Hej!

Jag är lite förvirrad. Hoppas någon kan förklara.
Jag har lärt mig att man lakar ut tills SG träffar den FG man avser att man ska ha i slutändan, dvs vanligtvis någonstans runt 1010-1015. Och här kommer kruxet med Pre-Boil Gravity in som man ser i BeerSmith.
Följande hände sist när jag bryggde:

Fakta:
Ingredienser:
2,25 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)
2,00 kg Vienna Malt (6,9 EBC)
0,20 kg Special B Malt (354,6 EBC)

60 min 10,00 gm Green Bullet [13,50 %]
30 min 10,00 gm Saaz [2,80 %]
20 min 0,17 kg Sugar, Table (Sucrose)
20 min 10,00 gm Saaz [2,80 %]
20 min Protafloc
5 min  10,00 gm Saaz [2,80 %]

Bryggeffektivitet hade jag satt till 68%.
Beräknad volym till jäsning hade jag satt till 15liter. Volym till vörtkoket beräknade BeerSmith till 17.17liter.
Jag plockade ut 18 liter utan att kolla SG förräns efter de 18 litrarna var utlakade.

Förvirringen:
Vad menar BeerSmith egentligen med Pre-Boil Gravity? Denna skulle iaf uppmätas till 1057 och efter koket skulle OG resultera i 1065.
Efter de 18 litrarna jag fick ut var SG 1040. På kurs lärde vi oss att laka ut tills vi hamnade på rätt estimerat FG så jag blev lite paff och tänkte "shit 1040! jag kommer få jäkligt högt OG!".
Well jag körde på ändå och hamnade på OG 1055 med slutvolym 14liter.

Amerikaner verkar använda Boil Gravity(BG), även Palmer, och inte ett estimerat FG.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara?

Hejsan!

Kollar man på : http://www.beersmith.com/equipment_setup.htm     så kanske det klarnar.

"Equipment" är en utrustningsberoende parameter som ligger i det vänstra browserträdet,
om ingen av de medskickade specarna stämmer så modifiera en bef eller gör en egen spec
av just din Brygg-Gryta.
När det är intrimmat några gånger så kompenserar programmet för avdunstningen i just ditt bryggkärl.

Evaporation Rate - Enter the percent of wort that boils off in an hour with your system.  You can start with 9-10% to get you in the ball park.  If you do not know your rate, you can run a test next time you brew - just record the volume at the start of boil and record it again after an hour of boiling.  The evaporation rate is:
  Evap_rate = 100 * (volume_at_start - volume_at_end)/ (volume_at_end)

Boil Time - The amount of time you normally spend boiling your wort.  Most brewers boil for between 60 and 90 minutes.
Calculate Boil Volume Automatically - Check this box to see what your starting boil volume should be based on the data you have entered so far.  If you have entered the parameters listed above correctly this number should be very close to your normal starting boil volume.  This is a good way to see if you have the right elements entered.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

tjenare du!
Utan att gå in på några specifika siffror o så kan jag säga att du måste ha lakat för fort. Lakhastigheten, såvida du nu flödeslakar, har stor betydelse för utbytet, i det här fallet borde du ha fått ut, det här är bara räknat på en höft, ca OG 1.075 på 14 liter, d.v.s nåt har gått fel här, sockret ligger kvar i draven. Att du slutade laka efter 18 liter o då hade SG 1.040 tyder ju klart på att det fanns mkt kvar att hämta.

"pre-boil-gravity", betyder enkelt uttryck, SG innan kok, samma som när man låter en buljong koka ihop tilll en mindre volym, vattenångan försvinner, resten är kvar. det här har framför allt betydelse vad gäller utbytet av humlen,högre sötma ger mindre utbyte och tvärtom... till en gräns, men strunt i den.. det är väl i princip därför program som beersmith o likn. vill att du knappar in den infon.

Det där med det estimerade FG, låter i mina ören helkonstigt, det skulle ju på nåt sätt innebära att om du ska brygga ett riktigt torrt öl så skulle du laka ur till 1.005( varför inte använda saison som exempel smile ), men då kommer du att få med en massa tanniner på kuppen, så varför tänka så??

Jag ser att Tvättstugebryggaren redan svarat men jag  postar iaf.

Ha det bra

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Tack för svaren!
Det börjar klarna en aning nu. Men jag har fortfarande funderingar.
Jag har nog missuppfattat det där med estimerat FG en aning. Vad som avsågs var nog att man ska laka tills man fått ut allt socker, och då brukar man hamna runt SG 1010.

Enligt BeerSmith skulle jag efter 17liter utlakat hamna på ett Boil Gravity(BG) 1057, som sedemera skulla kokas en timme och hamna på OG 1065. Om jag nu hade hamnat på detta BG innebär ju det att jag egentligen haft en massa socker kvar att laka ut.
Om jag kokar(socker tillsätts i koket) en timme från BG 1057 och det slutar på OG 1065 är detta en skillnad på 1065-1057=8. Enligt vad jag lärt mig, istället hade lakat till SG 1010 och sen kokat en timme, var hade jag då hamnat? Alldeles för lågt OG?

Hälsningar
/F

Nu svarar jag på mitt eget inlägg men jag har funderat lite till.
Det borde väl vara så att om jag mäter SG från "utlakningsslangen" dvs det som kommer ut ur mäskkärlet så kan det vara 1010.
Men det som jag redan lakat ut är ju inte SG 1010. Om jag tar ett prov från tunnan med den utlakade volymen så borde detta vara högre. Det borde vara detta som är PreBoil-Gravity! Eller resonerar jag fel?
Så egentligen borde jag laka ut mina litrar, röra lite försiktigt i den utlakade vörten och ta ett prov därifrån?

/F

DobbelBocken skrev:

Det borde väl vara så att om jag mäter SG från "utlakningsslangen" dvs det som kommer ut ur mäskkärlet så kan det vara 1010.
Men det som jag redan lakat ut är ju inte SG 1010. Om jag tar ett prov från tunnan med den utlakade volymen så borde detta vara högre. Det borde vara detta som är PreBoil-Gravity! Eller resonerar jag fel?

Just precis. Annars får du koka länga om du ska reducera en vört med boil gravity 1010 till en stark öl :-)

Visst räknar du med temperaturen när du mäter densitet på det du lakar ut?

Om du mäter med en hydrometer lär du givit vis korrigera för temperatur om hydrometern är kalibrerad vid en annan temperatur än den som vätskan har.

Mangster: Japp det gör jag.

jrm: Härligt när pusselbitar faller på plats :-)

I ditt fall ska du inte heller glömma att beersmith räknar med sockret när den uppskattar boil gravity, men det slänger man ju inte i förrän mot slutet av koket.

Hej Dubbelbocken!

(OBS det här är helt OT)

jag har inget konto på shbf, annars hade jag skrivit till firelight ang. detta, men det går kanske bra med dej oxo(ni har ju en blogg ihop eftr vad jag fattar). jo, jag har oxo tänkt lite på att brygga lambic, det tar ju en hellskottas tid så det är kanske lika bra att göra det så fort som möjligt liksom, dock blir det inte av än på ett tag för mej iaf.
det jag tänkte på var era planer på kiwi, jag undra om det är en så bra idé egentligen, kiwi innehåller nämligen ett enzym som är speciellt duktigt på att bryta ner protein, kan t.ex. användas för att möra kött.
en bra lambicvört är inte samma som en bra ölvört, det verkar vara ett jäkla pecklande hos de som brygger lambic för att vörten ska bli rätt, annars får inte "kusarna" rätt förutsättningar för att utveckla de syror o annat som man är ute efter. tittar man runt lite märker man att många blir besvikna på sina försök oxo, så det verkar ju inte helt enkelt det där. min tanke är att kiwin kanske förändrar vörten i fel riktning...
här har du en länk till en sida om lambicbryggande; http://bergsman.org/jeremy/lambic/lambic.html  kanske kan ge något.

Hej Flasktömmaren!

Tackar för detta :-) Vi får nog kolla upp saker och ting, det verkar som sagt vara en utmaning att göra Lambic.
Fortsättning följer och äventyret bloggas det vidare om på vår blogg.

Hälsningar

/F

---------------------------------
www.hembryggarbloggen.se
--------------------------------

Hej.

Efter en katastrofbryggning idag tvingades jag improvisera en hel del. Jag brygger just nu något som liknar en imperial stout. Utbytet blev p g a kapsejsad utrustning mycket lägre vilket jag vill kompensera med att koka mycket längre för att höja OG. Finns det något negativt med att koka säg 3 timmar istället för 1½ (mer än tidsåtgången)?

Nae, koka på du bara.

Ok. Jag kokade på i 3 timmar och fick önskat OG 1086 på mina 11 planerade litrar.. Jag hällde precis i jästen och hoppas på det bästa. Eftersom mäskningen blev ett skämt så vet jag inte om hur väl jästen jäser men än så länge enligt receptet.