15 minuters extrakt ale

Funderar på att testa att brygga en snabb single hop ale imorgon. Med mellanmörkt maltextrakt, carapils och cascade 7.5% alfasyra. Tänkte koka i 15 minuter och alltså skippar jag bitterhumlingen helt. Målet är nån slags pale ale med mycket humlesmak och arom men inte så mycket kärv beska.

Några förslag på hur jag ska dosera humlen? Kan tänka mig en beska på cirka 30-35 IBU.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: 15 minuters extrakt ale

Hej,

Korta kok med extrakt tycker jag blir bäst om man använder ett färdigt isomeriserat humleextrakt (ser ut som grönbrun saft, säljs av t.ex. Brouwland) för själva beskan. Annars måste man ju tillsätta massor med mer smak och aromhumle för att få samma beska. Det går kanske att koka någon slags humlete vid sidan av som man sedan tillsätter, men jag har hört att det kan ge en obehaglig kärvhet om det kokas på enbart vatten och humle.

Johannes

Sv: 15 minuters extrakt ale

Jonte skrev:

Funderar på att testa att brygga en snabb single hop ale imorgon. Med mellanmörkt maltextrakt, carapils och cascade 7.5% alfasyra. Tänkte koka i 15 minuter och alltså skippar jag bitterhumlingen helt. Målet är nån slags pale ale med mycket humlesmak och arom men inte så mycket kärv beska.

Några förslag på hur jag ska dosera humlen? Kan tänka mig en beska på cirka 30-35 IBU.

Jag har testat detta flera gånger och resultaten är intressant om man vill lära sig hur humle beter sig och man även vill lära sig hur olika humle smakar.
Amerikanska humlesorter fungerar mkt bättre än t.ex. engelska. Simcoe och Amarillo ger mkt bra resultat medan EKG inte alls fungerar väl.

Jag kom fram till att enkelhumlad 15min öl med amarillo blir ganska mesig och en med bara simcoe blir lite för aggressiv.

Bäst blir det med Simcoe vid tex 15- och 10 min givan och Amarillo vid 5- och 0 min givan.
Använd en neutral jäst, US-05 är klockren. OG kanske 1.040-1.045. Överpitcha inte, se till att få rätt nivå.(blir för torrt och det kommer behövas viss sötma mot humlen)

Detta var receptet jag började leka med
http://www.basicbrewing.com/database/in … _value=148

Jag anser att alla borde testa detta. Det ger en helt annan förståelse för late hopping och hur olika humle smakar. Enkelhumlade öl är sällande lysande men
alltid roliga att prova! Sedan när du behärskar enkelhumlade öl kan du börja mixa olika enkelhumlade öl och ta reda på vilka proportioner som funkar bäst.

http://thebrewingnetwork.com/shows/The- … Appearance

Kör hårt!