Trilskande minicolsadapter...

En bekant har blivit taggad av min ölbryggning och är i färd med att inskaffa utrustning. Ett problem har dock dykt upp, det verkar vara lögn i helvete att få tätt med den minicolsadapter han skaffat. Vi betade idag av två flaskor kolsyra under försöken att få till en tät koppling. Det spelar ingen roll hur vi ställer skruven, antingen så är den för lågt ställd och ingen kolsyra släpps ut, eller så öppnar den ventilen i flaskan och då läcker det.
Alla flaskor har varit av samma modell, och de känns "nya" jämfört med de drinkitflaskor jag sett tidigare. Har någon annan råkat ut för samma sak, dvs att vissa flaskor inte vill vara med öht,  eller ska jag misstänka problem i utrustningen

Sv: Trilskande minicolsadapter...

Hej,

Precis som du skriver "de känns nya" och det är troligen där problemet ligger. Det har under det senaste året börjat dyka upp kolsyrepatroner med en ny topp. Har själv inte sett dem, men på dessa så börjar tydligen gängan längre ner. På dessa kan man inte skruva ihop regulatorn med patronen då gängan börjar längre ner och regulatorns gänga räcker inte till. Även om Minicolsen bara tar ca 1,5 mm i anspråk så hjälper alla dessa faktorer till att sjtälpa det hela.

Men om det går att gänga fast dem då ligger problemet nog mer i att patronen inte är slät eller har jack i sig. Centrumskruven behöver bara sticka ut ca 1 mm, men beror helt och hållet på hur djupt centrumpiggen på patroenen sitter.
I Bollnäs 2004 var det en kille som hade problem med sin anläggning och då jag tittade på den så hade någon tidigare sågat stora jack uppe på ventilsätet = en fullständigt kass patron.
En tredje orsak kan vara att centrumpiggen i patronen och dess sätte den sitter i sticker upp ovanför det yttre sätet. Har aldrig sett detta, men möjlighetetn skulle kunna finnas.

I övrigt är det svårt att ge några andra tips då man inte ser vad som kan vara felet. Andra möjligheter är skadade packningar, men troligast är ändå att det handlar om en patron med den nya toppen. Är packningen skadad så fixar Svante en ny till dig.
Att man på en 20-30 år gammal konstruktion, som Soda Stream patroenerna är, börjat införa en annorlunda topp verkar otroligt. Jag vet ännu inte om det handlar om ett annat fabrikat eller om det handlar om ett gennerellt utbyte av toppen. Är det ett annat fabrikat så får man se till att det är den gamla hederliga Soda Stream patronen man får använda är det det senare så kommer denna konstruktion inte att fungera på sikt.

Skall ni upp till Lövsta på SM så får ni gärna ta med patroenen så kan vi titta på den och undersöka var problemet kan finnas.

// Kim

Kim skrev:

Att man på en 20-30 år gammal konstruktion, som Soda Stream patroenerna är, börjat införa en annorlunda topp verkar otroligt. Jag vet ännu inte om det handlar om ett annat fabrikat eller om det handlar om ett gennerellt utbyte av toppen. Är det ett annat fabrikat så får man se till att det är den gamla hederliga Soda Stream patronen man får använda är det det senare så kommer denna konstruktion inte att fungera på sikt.

Den nyare typen av 300g flaskor är mycket mer stabila. Den har en rejäl "pigg" som är samma från flaska till flaska. Den gammla var ju bara en liten pinne som kunde vara olika långa beroende på hur sliten den var. Man fick justera adaptern nästan varje gång. Numera så funkar den klockrent varje gång. Ska tillägga att jag har den andra typen av adapter.

Hade problem jag också, men så bytte jag till vad jag tror är den äldre modellen?
Den har en extra adapterhylsa pågängad i vart fall. Här är en liten bild min min rese-co2-

http://www.thomasfransson.com/beer/ganga%20001.jpg

med lite gängtejp så funkar det kalas, inget läck.

Lycka till!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för alla svar. Då den drabbade personen har mer pengar än vett så slog han till på en 6-kilos tub, vilket löste alla problem smile Vi konstaterade att det är den tjockare "kant-ringen" på de nya tuberna, och det är just i kombination med minicolsadaptern det vägrar fungera. Jag har den gamla adaptern i mässing, och den fungerar fint, även utan gängtejp.
Kanske kan vara läge att varna lite på webbutiken så att man vet vad man ska se upp med. Det ska tydligen vara en ny adapter på G fick jag veta när vi svängde förbi Humlegården, så det kanske löser sig. Det är klart bekvämt att kunna använda småtuberna till vardags.

Det gjorde han rätt i, 6 kg är alltid mer än 300g.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag stötte på den "nya" tuben för första gången idag. Jag fick aldrig tätt och hela tuben gick åt.

En teori jag har är att metallbrickan i mitten - den med fyra hål i - tar emot metallen på tuben, och plastpackningarna får inte möjlighet att täta.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.