Funkar det koka i denna tunna?
Hej,
Hittade denna på skroten, min tanke är att såga upp toppen och använda den som kastrull funkar det? Jag är inte säker på vilket material det är i tunnan.
Eller kan den användas av hembryggare för lagring?

Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Funkar det koka i denna tunna?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej,
Hittade denna på skroten, min tanke är att såga upp toppen och använda den som kastrull funkar det? Jag är inte säker på vilket material det är i tunnan.
Eller kan den användas av hembryggare för lagring?

Är det inte ett vanligt ölfat? Använd till lagring i så fall. Du får skaffa de anslutningar som behövs för kolsyra och ölslang, men det kan andra upplysa om.

På denna sidan hittar du en guide med bilder på hur du skall göra för att
kunna använda fatet till att koka vört med.
http://www.texanbrew.com/article.php?st … 0200202146
Kanon!
Då blir det nog "kastull" av tunnan!
Jag väntar en vecka eller två innan jag sätter sågen i den, om någon vill ha den mer än jag! En bytesaffär, tunna mot corneliusfat 9 el 18, eller tappkranar skulle passa mig perfekt!
Tunnan är på 30l
ingemar.jansson@live.se
Så,, då har vinkelslipen fått jobba.
Min tanke är att sätta i ett element eller två, här behöver jag er hjälp. Om det tar tid att få igång koket är jag inte så orolig över, det går ju att dela upp lasten genom att använda både tunnan och spisen. Men ska jag ha 2 3 eller 4 kW för att få ett bra kok. Tunnan är i rostfritt så den lär dra mer än en plashink så 2kW tror jag är för lite. Jag hade tänkt sätta elementen i botten då tunnan är "dubbelbottnad"
Kom med synpunkter.
Jag kan koka ca 28l (ev kommer jag svetsa fast en krage och då kommer jag att koka 30l
HaHA,
Precis när ni trodde att ni blivit av med mig så dyker jag upp igen!!!!
Vi har flyttat ur villan och hyr nu en lägenhet på landet med en dammig vind på ca 100kvm golvyta, snedtak och massor med stolpar så 100 kvm krymper snabbt till ca 50kvm användbara. här ska byggas bryggeri!!!
Jag behöver hjälp med tunnan igen.
Jag vill sätta in ett eller två element i tunnan.
Den är ojämn på sidorna så sätter jag elementen där så blir det rätt högt, upp funkar det?
Bästa vore om jag kan sätta dem i botten men då måste jag bocka elementen, kan man göra det?
Hur många kW behöver jag till 28 liter?
Ingen som har ett svar?
Någon borde veta hur många kW det behövs till 28 liter. Det jag framför allt vill vet är vad som krävs i själva koket. Själva uppvärmningsfasen är inte så noga.
Jag har 2 kw till 30 liter..
Tack för ditt svar.
Är du nöjd med 2kw, får du ordentligt rull på koket?
Nöjd och nöjd allt kan ju bli bättre har lock lite på sniskan så går det bra. Min nya gryta är på 172 liter och där har jag 12 kw
Kan jag koka på 3kw eller kan det koka "för hårt"
Nu ser det inte så stort ut ditt fat...30 liter?
Oavsett vad så kan du definitivt koka på 3 kW. Men om du kör en värmepatron med mer än en slinga så kan du ju alltid se till så du kan slå på en slinga i taget. Då kan du använda 3 kW när du tar upp det till kok för att sen gå ner till 1 eller 2 kW för det rullande koket.
Jag har 2+1 kW till 25 liter. Inga problem varken med uppvärmning till kok eller underhålla kok. 3kW vid uppkok, 2 kW vid kok. 2 kontakter, en till vardera slinga så det är ganska enkelt att styra.
Tack för era svar,
Då återstår bara en fråga i tråden, kan man böja ett element?
Tack för era svar,
Då återstår bara en fråga i tråden, kan man böja ett element?
Har för mig att elementen har ett keramiskt lager mellan ytterhöljet och "glödtråden". Så bockar du det så kommer du att bryta sönder keramiken och förmodligen också tråden.
Tack, då vet jag!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Funkar det koka i denna tunna?