Stark ale

Tänkte brygga en stark och mörk ale till helgen.

16 liter

4 kg pilsnermalt      86,02%             
200 g dark crystal    4,3 %         
100 g chokladmalt   2,15 %
200 g vetekross       4,3 %
150 g socker            3,23 %

19 g target 10 % 60 min
  9 g challenger 6,6 % 20 min
  9 g challenger 6,6 % 7 min
  5 g challenger 6,6 % 1 min

Jäst US 0-5   

Est OG 1074
Est FG  1019
Est Alc  7,19 %
IBU      32

Tror ni detta kan bli bra?

Nån som vet hur hög alkoholtolerans US 0-5 har? Kan inte se nån information i webshopen. Men 7 procent borde ju va lugnt.

Sv: Stark ale

Är ganska säker på att US 0-5 klarar upp till 9% (minst) utan större problem, det brukar vara minimala alkoholtoleransen utav majoriteten utav öljäst.

Jag skulle öka target givan så jag får lite högre IBU (för att kompensera maltmängden) och sedan slänga i några gram target tillsammans med den sista givan utav challenger för lite mer humlearom. Men sen är ju detta bara en smaksak.

Så bra, då ska det inte va några problem att jäsa denna.

Jag kanske ökar humle mängden lite. Har provat det i en tidigare öl, att ha i target på slutet. Blev riktigt bra.

4 Senast ändrad av thobbe (2009-01-23 21:12:09)

Jag ökar Target givan till 22 g i 60 min och lägger till 5 g Target i 1 min. Va tror ni om det?

Håller på o mortlar specialmalten nu. Ska bli  en riktigt trevlig bryggardag imorrn.

Tycker maltkombinationen ser riktigt fin ut, kommer att lukta smaskens i ditt kök i morgon efter mäskningen smile

www.facebook.com/bjorwik

Tack så mycket. Ja det kommer nog lukta riktigt härligt.
Jag har även bjudit in min bror och en kompis så att dom ska få va me i hembrygningens ädla konst smile

Nu står ölen på jäsning. Allt gick jättebra. Vi fick OG 1069, men vi fick ut 18 liter istället för 16 så det jämnar ut sej.

Det ser ljust ut! ^^

Tappade om till sekundär idag. Mätte FG till 1019. Den smakar riktigt lovande.

Tappade upp på flaska idag. Så nu är det bara att vänta och se. Jag tror den kommer bli riktigt fin.