Läckande cornelius-fat
Det läcker gas från ventilen som man kopplar till kolsyran. Är det någon som vet vad jag kan göra? All hjälp tas tacksamt emot!
/Ivan K
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Läckande cornelius-fat
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Det läcker gas från ventilen som man kopplar till kolsyran. Är det någon som vet vad jag kan göra? All hjälp tas tacksamt emot!
/Ivan K
skruva isär och rengör ventilen och byt eventuellt packning och ventil
läcker det när du har kolsyrapatonen kopplad till fatet så kolla o-ringen på utsidan av ventilen
Jag tror att O-ringen är OK för fatet är helt nytt. Använder det för första gången. Läckan är just under O-ringen.
Jag har också råkat ut för en läcka på gasingången jag sprayade med såpvatten och det var helt tätt men när jag kopplade på gasanslutningen började det att läka, det visade sig att det blev en snedbelastning för att locket på min kegerator tryckte på gasslangen vilket gjorde att O-ringen blev snedbelastad så kolla att slangarna inte hänger ned utan att det är helt utan belastning i sidled. Spraya sedan med lite såpvatten och vicka lite på anslutningen så ser du om det är samma problem som jag hade
/Anders
Det verkar fungera nu. Det var en kombination av att slangklämman var lös och att jag inte hade släppt ut all luft efter fatet fylldes med öl.
Tack för all din hjälp.
/Ivan K
Återupplivar tråden för att ställa två egna frågor.
Jag har ett litet corneliusfat av gammal modell (med kulventiler). Inuti de båda anslutningarna finns det, förutom den lilla fjäderventilen, också en liten packning i hårdplast. De där packningarna sitter rätt hårt och är svåra att få ut, när man vill komma åt för rengöring, och risken för att jag kommer att skada packningarna är med andra ord ganska överhängande... Nu undrar jag om någon vet var man skulle kunna hitta ersättningspackningar eller andra alternativa lösningar (byta ut hela kulkopplingen?)?
Sedan har jag märkt att det ibland kommer ut lite öl genom gaskopplingen, när man tar bort gasslangen från kopplingen. Jag var noga med att inte fylla ölen för högt i fatet, så jag undrar lite vad det här kan bero på. Är det för att jag råkar skaka till fatet när jag lyfter ut det ur kylen, eller kan det vara för högt gastryck? Det läcker inte ut någon gas, så det är det inget problem med. Jag vill verkligen inte råka få öl in i manometern....
Om inte humle.se har dem, så kan du alltid kolla på http://www.candirect.de/
Jag har också råkat ut för ölretur i gaskopplingen, troligen beroende på att jag hade lägre tryck i slangen än i fatet när jag satte på kopplingen. Nu är jag mer noga med högre begynnelsetryck när gasen kopplas på.
Jag hittade packningar (och hela kulventiler) hos PGW till mitt fat.
De finns nog inte på hemsidan dock. Du får nog åka dit (söder)
//James
Har inte problem med läckande fat, än så länge. Däremot så upptäckte jag något obehagligt precis nu.
Har tidigare kolsyresatt en öl i ett fat och satte nu på tappkranen på fatet. Då upptäcker jag - till min förskräckelse - att när jag roterar fatventilen en aning så följer fatventilen med!.... Känner efter på gasventilen också och samma visa där. Den sitter löst! Snabbt som attan drar jag fram min blocknyckel och drar åt båda ventilerna så hårt det går. Vågar inte tänka på vad som hänt om de gängat upp sig av sig själva ännu mer......
Problemet för mig är nu: kommer de sitta kvar på ordentligt?
Hursomhelst så var de båda ventilerna ordentligt fastdragna när jag tappade upp ölen i fatet. Min första tanke är att metallen i fatet var expanderat (24'C i lägenheten, minst) när jag tappade upp ölen och att den krympt i kylskåpstemperatur (6'C). Nu har jag i alla fall lagt fram blocknyckeln bredvid fatet och kommer att hålla ögonen på ventilerna.
Har någon annan märkt nåt liknande eller är det bara jag som är överdådigt stupid?
Hej!
Det är lugnt Klabbe!
Jag cyklar till jobbet året runt och efterdrar aldrig samtliga skruvförband
varje vintermorgon när jag tar ut cykeln ur garaget, eller den ännu varmare källaren.
Detta har nu upprepats kontinuerligt i över 10 års tid.
Kan även för din trygghet referera till mina bindningar på långfärdsskridskorna,
De innehåller också skruvförband, men har ändå klarat temp-chocken
från varma källaren och ut på sjöns kalla is.
Skrivet med stora glimten i ögat ;-))
Hälsar
Raasken (yrkesverksam konstuktör)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Läckande cornelius-fat