imperial ipa

Tänkte prova ett recept från 'Hop Lover's Guide'som heter hop hammer.
Är det någon här, som testat en sådan brutal humling av öl med ett  väldigt lågt inslag av malt?

ca 19 l

Pilsnermalt 6 kg
vetemalt 225 gr
crystalmalt 225gr

bitterhumle 90 min
50gr warrior 15%
50gr chinnock 13%

45 min
simcoe 12% 28gr

30 min
columbus 28 gr 14 %

0 min
centennial 50gr
simcoe 12% 28 gr

torrhumling
columbus 14% 70gr
centennial 9% 45 gr
simcoe 12% 45 gr

Obalanserat och humlemums +hål i plånbok.Perfekt..eller?

anders

2 Senast ändrad av Kenneth (2009-01-24 10:28:17)

Sv: imperial ipa

Räkande lite snabbt på det och får över 250 IBU teoretiskt.
Även med riktigt uselt utbyte bör det hamna en bra bit över 100 IBU i praktiken.

Blir det drickbart är min fråga?
(Jag har aldrig någonsin siktat på eller ens tänkt tanken på att brygga så brutalbeskt öl)

Man måste se ut som ett russin i ansiktet efter bara en halv klunk :-)

Du måste nog ta med en del svinn av vört i kalkylen, med tanke på hur mycket humle det är. Behövs verkligen ett 90 minuters kok av beskahumlen? I övrigt tycker jag att det verkar klart intressant smile

Tack för svaren

Dogfish brewery har en öl som heter 120 min där ibu ligger på ca 120, så jag kommer att agera mot sunt förnuft och prova receptet så nära det nu går.

Jag kom nu på att jag gillar ju beska droppar...Och försöker se det som en dyr medicinering kanske istället?Äh..jag satsar allt på  placeboeffekten !
Jag återkommer med resultat om en månad

Anders

Min första helmaltsbrygd slutade med ett teoretiskt IBU på 90, på grund av att jag glömde kompensera för bortkokad vört. I början var den mäktigt besk och nästan svår att svälja, men efter ett par månaders lagring smakade den fantastiskt. Jag tycker definitivt att du ska göra ett försök. Glöm bara inte att ölen kan behöva stå ett bra tag för att beskan och humlearomerna ska bli lite "mjukare". Återkom gärna med resultatet!

efter ett par års lagring kan det bli riktigt kul tror jag

tjoho!Nästan samma recept men Amarillo som huvud humle och 25 liter istället. Det luktar hitills underbart...

9 Senast ändrad av mw (2009-02-16 16:19:29)

Tror det där med humlebeskor över 100 ska tas med en nypa salt. Pliny the elder ska väl ligga bortåt 200IBU teoretiskt
Hört många som säger att du inte kan känna skillnad i beska när du passerar 100IBU, vätskan kan sas inte ta åt sig mer av beskan.

http://forum.northernbrewer.com/viewtop … er#p657169

De som tror att en Imperial IPA smakar som sandpapper har kanske inte fått smaka ngn ännu.
Förövrigt smakar varken Stones Imperial IPA eller DF 120min allt för beskt tycker jag.

Alltid kul att lyssna på tastetube
http://www.youtube.com/watch?v=y-Oxq--oZ6U

Vad är poängen att bitterhumla vid 90? Släng i 36g vid 60 istället och sedan resten vid 15 resp 5 min. Tror mer på late hopping för riktiga imperial ipa:s.

Har precis tappat om till sekundären. Smakar jättegott och slängde i 200 gr torrhumle. Jästen fick en nystart igen.Några sekunder mellan bubblorna efter 9 dagar

Jisses... hur dyr blir den ölen??? :-)

http://openbrew.wordpress.com/
http://iglaset.se/users/1729-lunken

dyrt och gott delat på 3 = glädjetrio!

400 gram amerikansk dyrhumle sammanlagt 300 kr ca. Läste någonstans att lågalfahumle i sådana mängder kan bli "gräsig" smak.Kom gärna med erfarenheter på området.

/Anders

Jo det kan det bli men den där gräsiga smaken är väldigt "jordnära" och passar förmodligen, hoppas vi!

Jag bryggde en lager en gång och använde enbart Saaz humlekottar som hade runt 1,8% alfasyra.
Den hade c:a 200 gram humlekottar i sig på c:a 25 liter.
Till att börja med så såg det ut som om den kokta vörten innehöll mer kottar än vört.
Så det försvann rätt mycket i den enorma blöta humlemassan.
Sedan var den rejält gräsig i smaken och dessutom väldigt mycket svaveltoner.
Inte någon öl som jag vill brygga igen sad

Då kommer en liten fråga till dig Kenneth: Följde alkoholstyrkan med humlestyrkan uppåt?Eftersom  jag tror, att det är gynnsamt om minst två smakbärare följs åt i jakten på den  den i agendan just då "perfekta" ölen.

Anders

Humlestyrkan?
Menar du beskan, den blev inte särskilt besk eftersom alfasyran var så låg.
IBU bör ha hamnat någonstans på 33 enligt mina beräkningar.
OG 1048

Personligen tycker jag inte att beska och alkoholstyrka behöver följa varann.
Det finns lysande exempel på svaga öl med hög beska och vice versa.

Det har nu gått en vecka sedan tappningen och ölet smakar bittert och aromatiskt väldigt gott.Så jag får se hur länge  det aromatiska håller i sig.Det lär ju vara en färsköl i princip ingen kroppsmak alls, med andra ord ljus o fin balanserad alkohol/beska.

/Anders

Jag kan för övrigt tillägga att det här faktiskt är ett recept på en Pliny the Elder-kopia. Några av skillnaderna är att Pliny innehåller dextrinmalt och strösocker med, samt humlas med ~50BU chinook under mäskningen. Enligt Vinnie Cilurzo som är bryggmästare på Russian River är det väldigt viktigt att man har hög förjäsningsgrad på denna typ av öl för att inte maltsötman skall bli för jobbig i kombination med humlen. Originalet har en vörtstyrka på 1.071 och jäser ut till 1.011.

Jag bryggde detta receptet förra året och det är förmodligen det bästa öl jag gjort. Den smakar inte alls så beskt som man kan tro, utan nästan balanserat, om än väldigt intensivt. Det var för övrigt en Pliny-klon som vann skandinaviska mästerskapet förra året under namnet Slijpner.

Ölen är nu slut och meddelas kan är att aromen bleknade snabbt i smaken men fy va god den va rekommenderas starkt till "hopheads"!

Anders