5m från fat till tapp

Hej,

Funderar på att fixa en mer permanent lösning för öl och kolsyrat vatten.
Problemet är att jag har ca 5m från kylskåpet i källaren till framtida tappkran(ar) i köket.
Min tanke är att till vardags leda kolsyrat vatten till köket och till fest leda öl via "sytråd".

Kan någon tippsa om ev problem eller om ni vet var jag kan läsa om detta.

//Ingemar

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Sv: 5m från fat till tapp

Hej,

Smart täckmantel det där med kolsyrat vatten, gick hon på det? :-)

Skämt o sido. Det kommer funka fint. Far min har en likadan lösning hemma, med ca 4,5 meters stigning genom golvet från kyl i källaren till kran på köksbänken. Han kör med sytråd hela vägen för att minimera slangvolymen. Sen duttar han CO2 manuellt från köket vid behov. Alternativt kör man ju med en regulator i källaren bredvid fatet. Han brukar tappa ur första centilitrarna från slangen när man inte ölat på ett tag. I ditt fall blir ju detta ett mindre problem eftersom du till vardags håller slangen fräsch med kolsyrat vatten, eller hur var det nu :-)

Lycka till!

3 Senast ändrad av svensson.lu (2009-01-20 21:23:07)

Jag har ingen erfarenhet av det där med höjder, men om det mot all förmodan inte skulle funka med ölen så kan man installera en gasdriven pump i källaren.
http://cgi.ebay.co.uk/Flojet-G56-Gas-an … m153.l1262

Lite fysik.

1 Bar motsvarar 9.8 meter luftpelare. Om din "vätska" har
ett övertryck på 2 bar i källaren så kommer den att ha ett övertryck
på 2 - (4,5 /9.8) = 1.54 Bar och detta påverkas inte av slangens
tjocklek. Det kommer rinna ungefär lika bra som i källaren.

Lycka till med "vätskan" wink

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Problemet är att man kanske bara har 1bar om fatet står i ett kylskåp.
Då har man plötsligt bara 0.5bar och när man öppnar kranen kommer motståndet i slangen att ge ytterligare tryckfall så flödet kanske inte blir det bästa.
Jag antar att Hardys far har rätt bra med kolsyra i ölen så det är väl en kompromiss man får göra.

Kolsyrat vatten blir dock inga problem för där har du mellan 3.5-4 vol% koldioxid så där blir det bra med 2bars tryck.

6 Senast ändrad av Boge (2009-02-07 15:03:23)

Hej!

Lånar tråden lite..

Nu har jag precis fått ihop min fatölsanläggning (med mitt första hembryggda öl dessutom smile). Men till problemet, mitt 9liters fat står i en kyl med ca 60-70cm upp till själva tappen och där emmellan sitter det 2meter sytrådslang med ca 7cm ölslang i vardera ände. För att hålla rätt kolsyrehalt på ölet bör trycket ligga runt 1bar. Men när jag sedan ska tappa upp ölet måste jag ligga mellan 2,5 till 3 bar för att de ska rinna "rätt" ur kranen. Annars blir det en dålig "stråle" och ölet skummar alldeles för mkt. Det känns väldig slösigt att släppa ut 2bar varje gång efter att man hällt upp en bärs!

Någon som har några tipps för att få det bättre? Kan man hålla lägre tryck med samma flöde om man kapar sytråden en bit, eller har det bara med höjdskillnadet att göra? (den behöver inte va längre än ca 60cm igentligen)

Tack på förhand!

MVH Kasper

Om du inte behöver 2m sytråd är det bara att kapa till en lagom längd där du får bättre flöde.
Är det så att tappen är 2m bort så kanske du ska överväga vanlig slang hela vägen.
Höjdskillnaden ska inte spela så stor roll i det här fallet.

En sak som låter lite konstigt är att du har kombinationen lågt flöde - mycket skumm och rent spontant så är 2,5-3 bar på en 2m sytrådslang väldigt mycket.

Okej tack, kapade av sytråden 90cm nu och har då ett bra flöde vid 1,5 bar. Det kanske man får nöja sig med!

Angående att det skummar mycket vid lågt tryck är att ölet mer eller mindre bara rinner ut i själva mynningen på tappen, lite svårt att förklara... Ritade lite i paint istället. Exempel 1 är alltså när jag har lågt tryck och exempel 2 när jag höjer trycket, ölet rinner då mycket bättre och lugnare ur kranen, som jag antar att det bör göra.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%F6lss.jpg

Boge skrev:

Angående att det skummar mycket vid lågt tryck är att ölet mer eller mindre bara rinner ut i själva mynningen på tappen, lite svårt att förklara...

Hej, jag antar att det är beroende på kran konstruktionen. Den kranen jag har skummar inte så mycket vid låga flöden.
En annan sak är ju att man successivt ökar CO2 mängden hela tiden genom att dra upp trycket och sedan gå tillbaka till sitt normala tryck.
Det fick jag erfara när jag haft mina fat ute på balkongen i vinter. Efter ett tag blev det helt enkelt för mycket och jag fick sluta och bara pytsa i mer när det slutat rinna helt och hållet.

Okej, kanske ska testa med en annan kran då för att se om det skummar mindre!

Jo de är lite jobbigt att fylla på och pysa ut tryck, blir inte så bra. Ska försöka ordna så man kan ha samma tryck vid servering som jag vill ha i faten i vanliga fall, det borde lösa det hela!