Trippel, bröllopsöl

6,00 kg Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC) Grain 80,0 %
1,50 kg Candi Sugar, Amber (147,8 EBC) Sugar 20,0 %

60,00 gm Spalter [4,50%] (60 min) Hops 22,6 IBU

1 Pkgs Trappist High Gravity (Wyeast Labs #3787) Yeast-Wheat 

Est Original Gravity: 1,085 SG
Est Final Gravity: 1,018 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8,8 %
Bitterness: 22,6 IBU

Sv: Trippel, bröllopsöl

Sitter och grubblar på mäskningen till det här receptet, är lite sugen på en trestegsmäskning faktiskt. Eftersom jag kör infusionsmäskning undrar jag hur lågt jag vågar gå gällande liter/kg?

En annan fråga: funderar på att krydda den här busen lite. Går det att få tag på "grains of paradise", paradiskorn, här i sverige? Annars tänkte jag byta ut mot vitpeppar, ölgurun "Denny" på northern brewer verkar anse att det är ett ok substitut

Jag bryggde en tripel för några månader sen och jag körde infusionmäskning 40 mn 68 grader och sen decoction 40 mn  77 grader ( jag tog lite mer av 1/3  av mäskningen , kokade upp och hällde tillbaka . justerade tempen med lite varmt vatten . Sedan hade jag i 15 gr torkat apelsinskal och 15 g krossade korianderfrö som kokade i hela koket . nästa gång kör jag halva tiden för jag tyckte att apelsinsmak var något för tydlig i min smak men alla som fick smaka tyckte att det var kanon .
Jäste i rumstemperatur , hos mej är det alltid runt 23 grader även med alla  element avstängda , konstigt nog  !

brukar alltid köra 3liter vatten / kg

ang. Grains of paradise  http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1688

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Grain of paradise
http://www.gourmetshopper.com.au/shop/p … uctid=9092

En lille advarsel:

Jeg bryggede en belgisk mørk stærk ale, med Grains of Paradise for noget tid siden.
2,5 g Grains of Paradise til 24 liter, kogt i sidste 10 min. Det var aldeles for meget efter min smag.
Det er et utroligt aromatisk (stærkt) krydderi.

Det findes i øvrigt hos Maltbazaren, se evt. her: http://www.maltbazaren.dk/shop/paradis- … 1695p.html

P.S.: Beklager den vest-svenske dialekt :-)

Funderar på att köra 1g GOP, 1g ingefära och 3g korianderfrön. Kanske blir lite dekoktionsmäskning isåfall? Tänkte köra 15 min 51grader, 30min 62 grader och 30min 70 grader, för att avsluta med 78 grader utmäskning. Första gången jag försöker mig på en mäskning med mer än ett steg, men jag råkade bli inspirerad av en tråd om att klona delerium tremens.

Kanske siktar på att uppnå 51 och 62 grader med infusionsmäskning, och 70 och 78 med dekoktion kombinerad med kokande vatten? Vad är den tjockaste grain ratio ni skulle våga er på? Har aldrig kört lägre än 2,4kg/l själv men jag har aldrig behövt ha särskilt tjock mäsk heller.

Verkar som jag ska lyckas beställa GOP då, med alla länkar ni postat. Kommer bli spännande!

Slutgiltiga receptet, blir brygg imorgon! Vad tycks? Bestämde mig för att skita i stegmäskning och kandisocker, då de lärde verkade tycka det var onödigt

5,80 kg Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC) Grain 85,3 %
1,00 kg Cane (Beet) Sugar (0,0 EBC) Sugar 14,7 %

70,00 gm Spalter [4,50%] (60 min) Hops 27,7 IBU
1,00 gm White pepper Seed (Boil 10,0 min)
3,00 gm Coriander Seed (Boil 10,0 min)
5,00 gm Orange Peel, Bitter (Boil 10,0 min)

1 Pkgs Trappist High Gravity (Wyeast Labs #3787) Yeast-Wheat 

Est Original Gravity: 1,080 SG
Est Final Gravity: 1,005 
Estimated Alcohol by Vol: 9,8 %
Bitterness: 27,7 IBU

Mäskning 90 min 64 grader, mashout 10 min 78 grader

90 minuters kok

Som sagt i en tidigare tråd blev det inget brygg den där dagen, pga att jag inte lyckades driva maltkrossen. Gjorde en annan tripel på gammal krossad malt jag hade, och gillade inte riktigt resultatet av kryddorna. 15 dagar sen bryggde jag min första bröllopsöl, vilket bestod av ovanstående recept minus kryddorna. Jag använde jäst från den tidigare bryggningen, och det visade sig kanske inte vara en riktigt bra ide. Nu 15 dagar senare bubblar det fortfarande i jäsröretlite då och då, vilket får mig att tro att jästen inte var så pigg i början av jäsningen. Min oro blev nyss stillad dock, då jag mätte och såg att den var nere i 1.007 vilket känns fullt tillräckligt! Smakade för övrigt väldigt mysigt, t.om min blivande hustru tyckte den smakade gott

Smakade på rackaren häromdagen, smakar väldigt väldigt gott! Jag är mycket nöjd att jag valde att köra på basreceptet, jag har tendenser att göra alla recept för avancerade så det var en nyttig läxa att göra en så pass "enkel" öl och känna hur god den blev. Den smakar lite väl mycket jäst, men den hinner lagras 1,5 månader innan det är bröllopsdag så det ska hinna lösa sig.