Problem med bryggning

Hej,
igår så bryggde jag en sats med porter, och det uppstod fler problem än jag tidigare fått när jag har bryggt, lakningen satte igen, vörten kokade över och proppen gick två gånger under vörtkoket. Vörten blev så småningom klar och kyldes och jästen tillsattes och en någorlunda udda bryggdag slutade lyckligt trodde jag. Nu upptäckte jag nyligen att jäshinken har börjat läcka mellan plasten och tappkranen, det har läckt ut c:a 4-5 cl på 20 timmar, så det jag funderar på är om jag ska försöka byta jäskärl. Är det dumt att tappa om såpass tidigt i jäsningen eller ska jag låta primärjäsningen jäsa klart innan jag tappar om? Det har inte börjat bubbla ur jäsröret än men det är nivåskillnad så jäsningen har väl börjat komma igång så smått. Någon med lite mer erfarenhet som har tips?

Sv: Problem med bryggning

Är det risk att jäskärlet kan spricka och ölet rinner ut så tycker jag att du absolut ska byta kärl, annars så hade jag torkat torrt och försökt att täta med silikon från utsidan, och hållt noga koll på om det börjar läcka igen.

MVH
Salle

Sv: Problem med bryggning

Det är nog ingen risk att kärlet spricker så vitt jag vet, så jag försöker nog täta med lite silikon då som du sa.

Tack för tipset!

Sv: Problem med bryggning

Jag brukar strunta i sekundären och köra lite längre på primärjäsningen, på det viset så blir det ett riskmoment mindre.
De gånger som det komms ihåg att det ska vara klarningsmedel med i koket så brukar jag använda det.
Sedan när jag tappar till flaska så tappar jag ibland över till annat kärl och primar alltihopa, eller annars så blir det primning i flaskorna med ett mer spännande resultat eftersom det blir lite olika i varje flaska.

Salle

Sv: Problem med bryggning

Silikon är väl näst intill omöjligt att få fast om det är blött/läker samtidigt som den ska dit. Som nödlösning just nu skulle du kunna försöka täta med något som du virar många varv runt kranen. En tråd insmetad i silikon kanske eller möjligtvis något flexibelt, kanske ett fint gummiband eller utsträckt plast eller liknande.