1 Senast ändrad av IngemarJ (2008-12-27 10:43:35)

Duger mitt vatten?

Ser ofta i inlägg att man inte behöver förändra sitt vatten, lika ofta ser jag att bryggare förändrar sitt vatten då jag läser recept.
På min kommuns hemsida hittar jag detta.

Vårt kommunala dricksvatten levereras från Djupdals vattenverk i Södertälje via en cirka 10 kilometer lång överföringsledning till Nykvarn.
Vattnets pH-värde är cirka 8,4. Vattnets hårdhet är 4-5 o dH. Stödklorering sker i Djupdal enligt Livsmedelsverkets krav.

Är det bra vatten till bryggning eller borde tillsätta något?

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Sv: Duger mitt vatten?

PH-värdet kan behöva justeras, beroende på hur mörk öl du brygger. Detta gör man för att utbytet i mäskningen ska bli så bra som möjligt.

Om man sedan vill börja vattenjustera för att uppnå ett visst smakideal så måste man känna till vattnets innehåll av vissa joner (Na, Mg, Ca, Cl, SO4 och CO3). Till exempel så förstärker sulfat beskan medan klorid förhöjer sötman.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Jag tror ditt vatten är bra som det är.
Ph i vattnet är inte så intresant.
Det är i mäsken det är viktigt.
Eftersom du har ett mjukt vatten kommer troligen maltet att sänka Ph till "ett lagom värde"

/Kjell

Tack för svaren!

Nu har jag fått mer info om mitt vatten.
Sulfat, SO4 = 28-33mg/l
Klor (Totalt kloröverskott) Cl = 0,02 - 0,08 mg/l
Natrium Na = 15-18mg/l
Magnesium Mg = 3,9-4,9mg/l
Kalcium Ca = 23-25mg/l

Är allt ok eller bör jag tillsätta något beroende på vilket öl jag gör?
Dumt om man efter 10:de satsen får reda på att någon tillsatts behövs.

//Ingemar

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

5 Senast ändrad av jrm (2009-01-16 16:39:35)

Jag tycker inte vattenbehandling är ett nybörjareämne. Testa brygga på det vatten du har så du får bra koll på bryggprocessen.
Sen om vissa typer öl inte blir så bra kan du börja fundera på vattenbehandling, men i början kommer du säkert att göra fel som påverkar smaken mer än vattnet gör.

Jag förstår att du är osäker. Jag var jätte osäker när jag skulle börja brygga eftersom vi har eget vatten, men du kan göra bra öl det vatten du har. Det är inte säkert att du kan göra en 100% typriktig version av alla typer öl, men det är inte vattnets fel om det inte blir drickbart :-)