Mikroskåp

Hej go vänner.
Ville bara tala om (främst till Fredrik) att jag hörde
att LIDL i Jakan har ett mikroskåp som förstorade ca 1000ggr
och bilden läggs in i datorn via kabel.
Pris är ca 700:-
Vet inte själv vad det är för något men för er som gillar
att kolla på celler så kanske det kan va bra.
Ha det bra.
MVH Erik

Sv: Mikroskåp

Hej Erik!

Det är med största sannolikhet samma mikroskop jag har. Jag köpte mitt på Lidl förra året för 700-800 kronor (kommer inte ihåg ex, kanske är det en fin tradition Lidl har att sälja mikroskop till julen? smile

Mitt har en förstoring på max x1024 ggr och det ingår en USB kamera som kan montera direkt istället för okularet. Jag vill dock påpeka att kameran inte är av speciellt bra kvalitet. Upplösningen är 352x288 och det är för dåligt för att tittat på celler. Så köp inte mikroskopet för kamerans skull. Men mikroskopet i övrigt är utmärkt och är perfekt för hobbynivå. Jag är helnöjd med mitt.

Jag använder en "vanlig" lös digitalkamera som jag håller över vidvinkel okularet som följer med och det fungerar utmärkt.

Nu vet jag inte om det är samma som jag har men om så är fallet så kan jag varmt rekommendera det till hembryggare som vill tittat på jäst men som inte vill slänga ut flera tusenlappar.

Erik, kommer du ihåg vad det hette? Märket? Mitt tror jag heter biolux och verkar vara en oem tillverkad produkt för Lidl.

Jag kan även meddela att jag äntligen fått min cellkammare jag beställde från makab, den fungerar utmärkt och kostar kring 300 kronor (kommer inte ihåh exakt). Makab har även methylenblått som behövs för att bestämma antalet levande celler.

Mikroskop
cell/räkne kammare
methylenblått
jod (för uppskattning av glycogen halt)

Så har man allt man behöver som hembryggare för att kolla sin jäst.

Jag använde tidigar en hemmagjord metod istället för cellkammare och men det är ganska krångligt och kräver mer jobb, med en cellkammare är det mycket enklare och lättare att få korrekta mätresultat. Nu kommer jag att kunna räkna celler oftare eftersom det är enklare och inte tar lika lång tid. Faktum är att man inte heller behöver vara lika noga vid prepareringen av sina slides.

/Fredrik

Sv: Mikroskåp

Hej
Har ingen aning om vad det är för märke och dyl.
Hörde av en kompis på jobbet och tänkte att det kanske
du skulle vara intreserad av.
Hade läst förut på forumet om dina undersökningar med ett
billigt mikroskåp.
Själv har jag inte det intresset utan bara brygger för att det är kul,
faktiskt roligare än att dricka det.
Ha de bra.
MVH Erik

Sv: Mikroskåp

Ok, Tack för tipset Erik. Hade det inte varit för att jag redan har ett bra mikroskop nu hade jag definitivt varit intresserad! Men jag tror någon på shbf's lista var intresserad av att få tag i  ett bra mikroskop till bra pris också... kanske borde man tipsa om det där också... Var ligger Jakan tro? Har aldrig hört talas om det.

/Fredrik

Sv: Mikroskåp

Om med Jakan föstås Jakobsberg utanför Kungliga Hufvudstaden, så kan jag meddela att nämnda vara synes vara slut. Detta efter kontroll igår, fredag kl. 19.00.

/PeO

Sv: Mikroskåp

HMmm.. otur. Det blev väl rusning dit efter Eriks inlägg igår kanske wink

Makab har även mycket bra mikroskop till hyfsade priser, dock betydligen dyrare än 700 sad

Kanske finns andra Lidl butiker som har kvar? Man kanske kan kontakta Lidl och kolla vilka varuhus som har kvar?

/Fredrik

Sv: Mikroskåp

Ja PeO har rätt, jag syftade på Jagobsberg.
Man blir lite blind av stockholmssnacket när man vistas i denna miljö.
MVH Erik