Hej Erik!
Det är med största sannolikhet samma mikroskop jag har. Jag köpte mitt på Lidl förra året för 700-800 kronor (kommer inte ihåg ex, kanske är det en fin tradition Lidl har att sälja mikroskop till julen? 
Mitt har en förstoring på max x1024 ggr och det ingår en USB kamera som kan montera direkt istället för okularet. Jag vill dock påpeka att kameran inte är av speciellt bra kvalitet. Upplösningen är 352x288 och det är för dåligt för att tittat på celler. Så köp inte mikroskopet för kamerans skull. Men mikroskopet i övrigt är utmärkt och är perfekt för hobbynivå. Jag är helnöjd med mitt.
Jag använder en "vanlig" lös digitalkamera som jag håller över vidvinkel okularet som följer med och det fungerar utmärkt.
Nu vet jag inte om det är samma som jag har men om så är fallet så kan jag varmt rekommendera det till hembryggare som vill tittat på jäst men som inte vill slänga ut flera tusenlappar.
Erik, kommer du ihåg vad det hette? Märket? Mitt tror jag heter biolux och verkar vara en oem tillverkad produkt för Lidl.
Jag kan även meddela att jag äntligen fått min cellkammare jag beställde från makab, den fungerar utmärkt och kostar kring 300 kronor (kommer inte ihåh exakt). Makab har även methylenblått som behövs för att bestämma antalet levande celler.
Mikroskop
cell/räkne kammare
methylenblått
jod (för uppskattning av glycogen halt)
Så har man allt man behöver som hembryggare för att kolla sin jäst.
Jag använde tidigar en hemmagjord metod istället för cellkammare och men det är ganska krångligt och kräver mer jobb, med en cellkammare är det mycket enklare och lättare att få korrekta mätresultat. Nu kommer jag att kunna räkna celler oftare eftersom det är enklare och inte tar lika lång tid. Faktum är att man inte heller behöver vara lika noga vid prepareringen av sina slides.
/Fredrik